Glidflygplanet Schneider Grunau SG-38 togs fram i Tyskland i slutet av 1930-talet som ett glidflygplan för grundläggande flygutbildning.
Denna SG-38 tillverkades 1941 på licens från Schneider av AB Flygtjänst, Limhamn. Den köptes som en byggsats, monterades i Halmstad och fick namnet "Karin". Den har använts för grundläggande glidflygutbildning vid Halmstads segelflygklubb 1941-1960. Efter den tiotusende starten den 23 oktober 1960, togs flygplanet ur tjänst. Den loggade flygtiden uppgick då till 141 flygtimmar.
Gåva till samlingarna 1971 av Gunnar Tegnhed.
Under 1940- och 1950-talen var SG-38 det vanligaste glidflygplanet för grundläggande flygutbildning. AB Flygindustri tillverkade 250 stycken SG-38:or mellan 1941 och 1944, varav huvuddelen som byggsatser. Priset för en byggsats till SG-38 var 3 300 kronor. Ett färdigmonterat flygplan kostade 5 400 kronor. I princip samtliga dåvarande svenska flygklubbar använde sig av SG-38, liksom flygvapnet. Segelflyget var vid denna tid oerhört populärt. Åldersgränsen för att lära sig flyga SG-38 var 15 år.
I slutet av 1950-talet ersattes SG-38 av tvåsitsiga skolflygplan. Luftfartsmyndigheterna belade även SG-38 och äldre segelflygplan byggda av trä med flygförbud, detta på grund av problem med limfogar.