Interiör
Huvudingång till kyrkan i väster leder in till en förhall i tornets bottenvåning. Förhallen
har golv av stora kvadratiska kalkstensplattor och väggarna är putsade och vitmålade.
Taket består av det omålade golvbjälklaget till andra våningsplanet. I förhallen finns fyra
mindre spegeldörrar mot norr och söder och en stor pardörr till kyrkorummet i öster.
Dörrarna samt golvsockeln i förhallen är målade i en mörkgrön färg. De mindre dörrarna,
som har trekantsavslut, leder in till ett wc, elcentral, förråd samt en trappuppgång
till tornets övre våningar och orgelläktaren. Pardörren har ett välarbetat utförande med
glasade fönsterpartier. Förhallen är i övrigt sparsamt möblerad med en bänk och ett skåp
av ek.
Långhusets västra del upptas delvis av en orgelläktare som bärs upp av pelare. Läktaren
är målad i beigegrått med detaljer i tegelrött och grönt. Läktarbarriären är uppbyggd av
kontursågade brädor och i mitten finns ett ryggpositiv till orgeln med trappstegsformade
piplådor i omålat trä. Orgelhusets fasad mot kyrkorummet har liknande uttryck
och är uppbyggt med rektangulära piplådor som avtrappas nedåt sidorna. Under läktaren
finns ett två inbyggnader från 2018 med väggar av spåntade brädor målade i samma
färg som läktaren.
I det norra utrymmet är RWC inrymt och i det södra finns teknikrum.I det senare finns ett litet
podium där vaktmästaren har sinsittplats och kan följa predikan genom
en liten öppningsbar lucka i brädväggen. Vid norra sidan av inbyggnaden
mot norr, dolt från kyrkorummet, finns ett litet pentryfrån samma renovering.
Väggarna i långhuset, koret och korsarmarna är putsade och vitmålade.
I väggarnas ovankant finns ett listverk med en turkosmålad sicksacksbård
och därefter vitt, orange och grått målade murband. Kring
fönsteröppningarna löper en smal bård av rödmålade kvadrater. Fönsteröppningarna
avger ett lätt tonat ljus genom svagt gulfärgat klosterglas.
Korsarmarnas stora rosettfönster som består av sju rundfönster
är särskilt påtagligt i kyrkorummet. Innertaket över korsarmar och långhus består
av ett högt tredingstak av omålad fur. Takets uppbyggnad liknar ett murat tegelvalv
med ribbliknande stomme och valvfack av brädor mellan dessa. Trävalvet har en gotisk
utformning med höga spetsbågiga valvbågar som bärs upp av konsoler i ytterväggarna.
Valvribborna är målade i tegelrött och valvkapporna i beigegrått.
Större delen av både långhus och norra korsarmen är möblerade med bänkar i två rader
med mittgångar. I södra korsarmen finns endast ett par bänkrader kvar. Några bänkar
har också tagits bort i långhusets västra ände för att göra plats för bord och stolar till
kyrkkaffet. Golvet i de bänkfria delarna är lagt med röda, kvadratiska tegelplattor och i
bänkkvarteren med ljusgråmålade brädor. Bänkkvarteren är öppna med profilerade gavlar
och har en utskuren dekor samt spegelförsedda ryggar. Bänkarna är målade i samma
mörkgröna kulör som snickerierna i förhallen samt i en ljusare grön nyans, grått och
tegelrött. Över bänkkvarteren finns stora armaturer av cylinderformade lampor. Över
mittgången hänger ljuskronor av malm, två i långhuset, en kristallkrona i korsmitten
samt två mindre malmkronor i korsarmarna. Längs ytterväggarna sitter också ljuslampetter
av mässing.
I norra korsarmen finns, förutom bänkinredningen några tavlor
på väggarna, bland annat ett Series Pastorum och ett par målningar.
Den ena målningen har ingått i ett epitafium från 1600-
talet och föreställer Thomas Andersen, präst i Västra Vram
1641-1676, och hans hustru Anna Truedsdotter. Den andra
målningen föreställer Kristus nedtagning från korset och är utförd
av H Holst 1791. I södra korsarmen finns ett par fristående
inbyggnader för sakristia och textilrum och förråd.
Träpanelen är utförd med kvadratiska spegelfyllnader och
målad i beige och ljust brunt. De fristående inbyggnaderna planeras
att ersättas med en avskärmning mellan korsarm och korsmitt
där både sakristia och textilförråd ska inrymmas. I korsarmens västra hörn,
mot korsmitten står en korgorgel från 1983.
Korsmitten består av en öppen golvyta mellan bänkkvarterens bänkskärmar. Predikstolen
från 1600-talet står intill triumfbågens södra sida med uppgång från koret. Framför
predikstolen, i korsmitten, har också en flygel sin plats. Intill kortrappans norra hörn
står dopfunten även den från 1600-talet. Vid korsmittens sydvästra och nordvästra hörn
står ett par två träskulpturer som ingått i Thomas Andersens epitafium från 1600-talet,
föreställande apostlarna Paulus och Petrus.
Koret ligger högt beläget över korsmitten och i triumfbågen leder en trappa upp från
korsmitten. Trappan liksom korgolvet är av kalksten. Triumfbågen är en mycket hög och
vid valvbåge som har nästan samma bredd som koret. Över triumfbågen hänger ett
triumfkrucifix från 1400-talet, kyrkans äldsta inventarie. Vid triumfbågens norra sida
står ett dopträd av järnsmide och i valvöppningen hänger en bonad med korslammet.
Koret upptas av altaret, ett modernt bordsaltare av sandsten, som står i den östra delen
ett stycke från väggen med en altarring framför. Altarringen är flyttbar och uppbyggd
av moduler av järn och ek. På altarringen finns löstagbar överliggare med ljushållare som
används vid minnesgudstjänst under Allahelgonhelgen. Framför altarringen ligger en
kormatta i rosa, röda och blå toner. Koret har ett trävalv uppbyggt på liknande sätt som
över långhuset men i form av ett kryssvalv med turkosmålade valvribbor. Fönsteröppningarna
i koret har trekantigt avslut upptill och ramas in av en bård i likhet med den i
långhus och korsarmar fast målad i turkos. Fönsterglasen består av färgat målat glas i ett
stiliserat mönster av ljusstrålar, regnbågar och moln som symboliserar skapelsen och 12
duvor som symboliserar apostlarna. Färgerna går i gult, vitt och orangea toner. Högst
upp i fönsteröppningarna sitter mindre rutor med motiv som knyter an till tio Guds
bud. Över fönsteröppningarna finns runda blinderingar med mosaiker föreställande
Guds hand och symbolerna för de fyra evangelisterna.
Orgelläktaren i långhusets västra del nås från trappan i förhallen som leder upp till tornets
andra våning. Läktaren upptas i sin helhet av orgelhuset med dess trappstegsformade
fasad och ett spelbord framför. På baksidan av orgelhuset, mot väster står också
en äldre orgelfasad från 1800-talet uppställd.
Längs västra sidan av tornets andra våning leder en trätrappa vidare till klockvåningen i
tredje våningsplan. I klockvåningen står klockstolen av ek för kyrkans två klockor. I
väster leder en liten lucka in till kyrkvinden. En trätrappa från klockvåningen leder upp
till vinden över tornet och kyrkspiran. Spiran liksom övrigt takstolsvirke bör vara i sin
helhet från ombyggnaden på 1800-talet och är uppbyggd av bilat furuvirke med en hjärtstock
i spirans hela höjd, sparrar, stjärnbjälklag i fyra nivåer samt snedsträvor. Takstolarna
över långhus och korsarmar är av bilad fur och uppbyggda med saxsparrar. Delar
av taklagskonstruktionen är synlig från kyrkorummet och bär också upp innertaket av
brädor.
Inredning och inventarier
Altaret är från 1974 och ritat av Carl-Axel Acking. Altaret är utformat som ett bordsaltare
med altarskiva av ljusgrå gotlandskalksten med lågerhuggen yta.
Altarringen är från 1974 och ritat av Carl-Axel Acking. Altarringens planform består
av tre sidor av en rektangel med fasade hörn och är tillverkad av gråmålat fyrkantsstål
med överliggare av lackerad ek och stoppat knäfall klätt med ljust skinn.
Predikstolen är tillverkad i ek troligen kring 1600-talets första årtionden, rikt snidad
och bemålad i ljusbrunt, rött, svart, guld, blått och grönt. Korgen har sex sidor prydda
med snidade tavlor med figurscener föreställande syndafallet, Jesu födelse, korsfästelse
och uppståndelse samt yttersta domen infattade i beslagsornerade ramar. Mellan tavlorna
finns fristående skulpturer föreställande Petrus, Matteus, Markus, Lukas Johannes
och Paulus som står på volutformade postament. Korgen avslutas av en karnisformad
underdel på en hög fot. Upptill kröns predikstolen av ett listverk med textfält och
änglahuvuden. Från koret finns en rak trappa som leder upp till predikstolen. Trappans
räcke består av ett ramverk med fyllningar och är målat i olika gråbeiga toner, ljusgrönt
samt en brunröd och svart överliggare.
Dopfunten är av snidad och bemålad ek och tillverkad kring 1600-talet första hälft.
Dopfuntens cuppa sex karnisformade sidor, upptill försedda med beslagsornamentik
mellan hörnkariatyder. Cuppans ovansida är plan med en sexsidig skål. Nedtill övergår
cuppans karnisform i ett kort och smalt skaft fogat till sex kontursågade skivfötter. Hela
dopfunten är marmoreringsmålad i grågröna toner och skulpturerna och beslagsonramenten
är målade i rött och guld.
Bänkinredningen är från 1800-talets ombyggnad och består av öppna bänkar av trä.
Gavlarna är utförda med två rektangulära fyllningar nedtill och en fyllning med spetsigt
avslut upptill samt kröns av frontoner. Framskärmarna är utförda med omväxlande stående
och kvadratiska fyllningar. Ramverket är målat i mörkt grönt med brunrödmålade
fyllningar, inramade med en ljusgrön profillist. Frontoner och psalmbokshyllor är målade
i beigegrått.
Den nuvarande orgeln byggdes 1965 av A. Magnussons Orgelbyggeri AB, Göteborg
och har 22 stämmor. Orgelverket består av ett huvudverk-bröstverk samt två pedaltorn
och ett ryggpositiv. Spelbordet är integrerat med orgelfasadens mittparti. Orgelfasadens
piplådor och orgelhus är av lackad furufanér. Bakom den nuvarande orgeln står en äldre
orgelfasad ritad av Helgo Zettervall till en orgel byggd 1875 av Molander och Eriksson,
Göteborg. Denna orgel hade 16 stämmor och 2 manualer. Fasaden är utförd i nygotik
med spetsbågsfält som inramar pipfälten. Fasaden var ursprungligen ekådrad men är
numer ommålad i grått och beige med detaljer i guld. I södra korsarmen står en kororgel
med sex stämmor tillverkad av A. Mårtenssons orgelfabrik AB, Lund.
Kyrkan har två ringklockor; Storklockan är 1635 tillverkad av Wilhelm Rieb, Malmö.
Lilla klockan är från 1832 tillverkad av Erik Magnus Fries, Kristianstad.
Övrigt
Till altaret hör sex altarljusstakar av ljusgrå gotlandskalksten samt ett altarkors av glas.
Ljusstakarna är formgivna av arkitekt Carl-Axel Acking. Korsen av glas är utförda av
konstnär Olle Nyman som också utfört korets glasfönster.
I kyrkan finns ett triumfkrucifix av skulpterad och bemålad ek, möjligen ett nordtyskt
arbete, från 1400-talets mitt. I korsmitten hänger en ljuskrona av guldbronserad metall
med glasprismor som tillkom vid ombyggnaden av kyrkan på 1800-talet.