Interiör
Kyrkans huvudingång är belägen i vapenhuset vid sydporten. Vapenhusets väggar
är slätputsade och vitmålade. Golvet är belagt med rött tegel. Ett innertak av brädor
vilar på vindsbjälklaget. Längs med väggarna finns låga murade sittbänkar som nyligen
kompletterats med träbänkar av ek för att ge en jämn sitthöjd. Utrymmet är
möblerat med moderna bord och stolar, en ljusbärare samt en del informationsmaterial
om församlingen. På gavelväggen i söder finns två grunda nischer, murade
med ett språng. Mitt i nischerna finns ljusinsläpp som är kvadratiska med en spetsig
överdel, dessa har tidigare varit långsmala men har murats igen nedtill. Mellan nischerna
finns ytterporten som invändigt ryms i en stickbågeformad muröppning. I
nischen finns urtag som kan vara efter en tvärbjälke avsedd för låsning av dörren.
Dörrbladet av stående brädor hålls samman av tvärställda narar och är försett med
ett ålderdomligt stocklås. Dörren till kyrkorummet ryms i en rundbågig, vitkalkad
murnisch med profilerade sidor. Den norra sidan av nischen är avfasad för att ge
full svängradie åt dörren. Dörrbladet är på utsidan klätt med järnplåt, dekorerad
med horisontella band av repornamentik och konvexa, kvadratiska plåtar i vilka
bladformade smidesdetaljer är fästade. Mot kyrkorummet syns dörrstommen som
består av furuplank sammanhållna av dekorativt utformade narar av ek. En sentida
innerdörr av trä sitter innanför sydporten. Mot kyrkorummet är sydportalens nisch
rundbågig och murad av tegel.
Kyrkorummets väggar är slätputsade och huvudsakligen vitkalkade. Fragment av
väggbemålning finns bevarad i absiden samt på långhusets norra och södra väggar.
Långhuset täcks av två kryssvalv över den medeltida delen och ett tunnvalv över
1800-talets västra utbyggnad. Anfangen utgörs av knippepelare med profilerade
överdelar, och både gördel- och sköldbågarna är spetsiga. Valvribborna är kvadratiska.
I den västra valvkappan syns en igenmurad, tidigare uppgång till vinden. Under
gördelbågen mellan långhusets två valv har en rundbågig förstärkning murats.
Golven är belagda med kvadratiska tegelplattor.
Långhuset är möblerat med tre slutna bänkkvarter; ett längs hela norra väggen och
ett i långhusets sydöstra del samt ett i sydväst. Längst västerut i långhuset finns en
orgelläktare på vitmålade pelare med en front av oljemålningar som återger Jesus
liv, död och uppståndelse. Under orgelläktaren finns två symmetriska tillbyggnader
i hörnen: en för trappan till läktaren och en döljer styr- och reglerutrustning. Ett
vindfång med dubbla fyllningsdörrar av trä leder till västra porten. Vindfånget är
stickbågeformat och vitputsat. Ytterporten består av stående, vitmålade brädor
som hålls samman av långa bandgångjärn. En tvärslå av järn och en spanjolett låser
dörren.
Predikstolen är placerad söder om triumfbågen och dopfunten mot triumfbågens
norra valvpelare. En järnstång som är fäst strax ovanför triumfbågens anfang håller
en baldakin till dopfunten. Koret täcks av ett kryssvalv, likadant som långhusets,
samt absidens hjälmvalv. På baksidan av tribunbågen mellan kor och absid finns
små utstickande träbitar, vars funktion är okänd. I absidens södra vägg finns en
piscina i kalksten bevarad samt en nisch för förvaring av nattvardsvin.
Kryssvalven är prydda med huvudsakligen senmedeltida målningar, undantaget triumfbågen
vars bemålning bedöms ha tillkommit under sent 1100-tal. Målningen
är sannolikt en så kallad stiftarbild. I ett latinskt språkband berättas att Ucitus lät
dekorera kyrkan för att skydda sin avlidna hustru, Hialmviths, själ. Ucitus och Hialmvith
är avbildade på var sida av triumfbågen. Triumfbågen är rundbågig med
högt placerade imposter. Strax nedanför imposterna syns finns avvikande ytor i
murverket som i vård- och underhållsplanen har tolkats som spår efter infästningen
av trabesbjälken.
korets norra vägg finns en stickbågeformad muröppning med en dörr som leder
till sakristian. Sakristians väggar är putsade och avfärgade i vitt, golvet lagt med
tegel liksom i kyrkorummet. Utrymmet är moderniserat och inrett som ett arbetsrum.
Dörren är av stående plankor som hålls samman av profilerade narar på
baksidan. Dörren har svartmålade bandgångjärn och låsbeslag samt en glasad, öppningsbar
lucka i övre delen av dörrbladet.
Uppgång till vinden sker via en lucka med nedfällbar stege i vapenhusets innertak.
Över vapenhuset består takstolen av furu i kombination med äldre, återanvända
takstolsdelar av ek. Här finns en passage till långhusvinden. Den västra delen av
vinden har takstolar av furu med dubbla hanband varav det nedersta håller tunnvalvet
över det västra långhuset. Den västra gavelväggen är oregelbundet och till
synes slarvigt murad med huvudsakligen vartannat skift koppar och vartannat skift
löpare. Över den medeltida delen av långhuset är takstolarna delvis av fur med
dubbla hanband av äldre, återanvända delar av ek. Gavlarna mellan långhus och
kor, samt mellan kor och absid, är murade av gråsten och vitputsade. I de östra
hörnen av långhuset, över triumfbågen samt på korets väggar finns romanska målningar
i form av bårder som bevarats ovan valven. Takstolen över koret består till
större del av ek. Absidens tak är understruket med nunnetegel på öppen läkt.
Takstol och läkt är av fur.
Inredning och inventarier
Kyrkans altare är ett av få medeltida blockaltare som ännu finns bevarade i Lunds
stift. Altaret är murat av huggen sten, putsat och vitmålat. Altarskivan av kalksten
är 8 cm tjock med en profilerad kant. I skivans södra del upptäcktes 1952 en relikgömma
med ett relikskrin av blyplåt som innehöll benbitar och ett pergamentblad
från sent 1100-tal. Altarskivan, som trots att den är kraftigt restaurerad, ska även
ha ett bevarat konsekrationskors.
Altaruppsatsen är ett snidat träarbete i karolingisk barockstil, tillverkat 1704 av
bildhuggaren Gustaf Biörnsson Kihlman från Borås. Signaturen ska finnas på sockeln
under avbildningen av Johannes döparen. Många originaldelar byttes ut vid en
renovering 1928. De nya delarna är märkta med samma årtal.
Altarringen är halvcirkelformad med kannelerade balusterdockor, profilerad överliggare
och knäfall klätt i rött skinn. Innanför altarringen är golvet högre än kringliggande
golv.
I västra delen av långhuset finns kyrkans medeltida altarskåp upphängt på norra
väggen. Skåpet bedöms vara ett nordtyskt arbete tillverkat kring 1510. Corpus, predella
och två flyglar innehåller ett något ovanligt centralt motiv som återger Nådastolen
med Gud fader och den döende Jesus. Fragmentarisk bemålning finns
bevarad, bland annat en röd kulör samt spår av förgyllning.
Predikstolen med trappa och dörr samt baldakin är snidad i trä med polykrom
bemålning, daterad till 1600-tal. Korgen har en sexsidigt nedåt avsmalnande undersida
vilken avslutas med en rund bottenknopp. Fem av korgens sidor, åtskilda av
kolonnetter, har snidade motiv av evangelisterna inom flätbandsramar. Spegeln
mot fönstret har ingen dekoration. Längs överkantens listverk finns ett textband
med texten I ere icke som tale men det er eders Faders sand som taler i eder.
Dörren till predikstolen har två speglar och omges av kannelerade pilastrar som
håller upp ett gavelstycke med en arkitektonisk uppbyggnad med tempelmotiv. I
dess mitt är två vapensköldar och namnen Otto Marsvin o Mette Brahe. Textfältet
över dörren lyder Jeg er dorren der som nogan gaar ind vid mig hand skal bliffue salig oc
hand skal gaa ind oc ud oc finde føde. På väggen intill predikstolens talarplats finns ett
ställ med fyra timglas. Predikstolen kopplas samman med en baldakin genom ett
väggstycke med två rundbågefält. Baldakinen över predikstolen är femsidig och
monterad mot väggen. Ett kraftigt listverk kröns av fialer och kartuscher.
Undersidan är målad likt en stjärnhimmel och har en nedpendlande duva av trä.
Dopfunten är av snidad ek med polykrom bemålning, daterad till 1600-tal. Funten
har en kolonnfot omgiven av sex volutformade ben. Cuppan är tillika sexsidig med
uppåt utkragande sidor. De två sidofälten som står mot triumfbågen är
odekorerade medan övriga har snidade dekorativa motiv. Cuppan har en
överliggare och ett nedsänkt urtag för dopfatet. Ett dopfat i mässing bär
inskriptionen H Wilhelm Julius Coijet. F Elisabeth Gyllenstierna Anno 1688 (Baronen
Coijet, friherre till Ljungby, ska 1683 ha gift sig med Elisabeth Gyllenstierna från
Svaneholm). Dopskålen av mässing har inskriptionen Gualöfs kiörka A:o 1753.
Enligt en förteckning över medeltida dopfuntar från 1915 låg en del av en
medeltida dopfunt med krumelurer i närheten av Gualöv kring år 1900, men att
den senare krossades till vägläggningsmaterial. Dopfuntsbaldakinen är liksom
funten sexsidig med ett snidat listverk, fialer och kartuscher. Överdelen avsmalnar
uppåt och kröns av en snidad duva. Baldakinen är nedpendlad från en järnkrok
som sitter i sidan av triumfbågen.
Bänkinredningen från 1600-tal är sluten med sidostycken dekorerade med dubbla
kannelerade pilastrar. Dörrarna har marmorerade fyllningar. Längst fram i norra
bänkkvarteret finns herrskapsbänken som markeras av en bredare dörr med
utsnidad flätbandsram samt en överliggare med tympanonfält. Dörren flankeras av
förhöjda sidostycken som utöver pilasterpar även har detaljerat utskurna gavlar
med fialprydda tympanonfält. Bänkinredningen står på golv av furu och
sittbänkarna har moderniserats under 1950-talet genom att ryggstödet lutades
bakåt och sittbänkarna skålades. Präst- och klockarbänk ska, innan sakristian
byggdes, ha varit placerade i koret, på var sida om altaret. Bänkdörrarna är bevarade
och återanvända på bänkarna längst västerut i kyrkorummet. På prästbänksdörren
kan läsas; Si te delectant aeterna praemia viae Magna quidem nec terreat ergo labor. /Haf
acht på tigh sielfwan och på lärdomen /Hoc Opus hic labor 1751.
På klockarbänkens dörr finns texten Olika stämda behaga icke/Hvad är sångens röst
och Ljud utan andakt? / Blott ett väder/Haf då andakt sjelf för gud, när du för andra qväder
Kyrkans orgel är tillverkad av firma Grönlund i Luleå år 1954. Fasaden ritades av
arkitekt Torsten Leon Nilsson samma år. Orgeln är trären, lackad med spelbordet
integrerat i orgelhuset.
Storklockan är gjuten i brons år 1719 av Lars Wetterholtz i Malmö. Klockan bär
tre texter: Herre Gud. Om dig behagar/giv oss frid i våra dagar/gör att den ofrid
stannar/styre våra arga grannar/21 år har kriget stått/illa har vi alla mått/Hjelp nu gud och
fader käre en välsignad frid beskäre/ja då skall hvar nu för sig /sjunga; O, Gud, vi låfve dig
M. Lars Wetterholtz me fecit.
Då var herre på Ljungby herr Sten Coihet, fången/ I Ryssland / då bodde på Wailetorp
Öfverinspectoren Herr/Jacop Segerdahl/ Kyrkoherde till Ljungby och Gualöf var Herr
Nils/Muller:/dess comminister Jöns Ring