Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1972-09-21 |
Titel <itemTitle> |
Neptunus |
Beskrivning <itemDescription> |
-
Fartygsporträtt, olja på papp, av Helsingborgsbåten "Neptunus" (engelsk byggd), målad år 1900 i London. Ram i form av rund livboj, av trä, gul-vit målning, text "Neptunus" och "Helsingborg"
|
OCM <itemDescription> |
|
OCM <itemDescription> |
|
Klassifikation:NM <itemDescription> |
|
Klassifikation:NM <itemDescription> |
|
Historik <itemDescription> |
|
Historik <itemDescription> |
-
Fartyget byggdes 1882 av Burrel & Sons, Dumbarton åt Royal Hungarian Sea Nav. Co Adria, Fiume och döptes till “Tibor”. Dimensionerna var längd 254,4, bredd 35,1, djup 16,9 engelska fot, L/B 6,99, B/D ...
Visa hela
Fartyget byggdes 1882 av Burrel & Sons, Dumbarton åt Royal Hungarian Sea Nav. Co Adria, Fiume och döptes till “Tibor”. Dimensionerna var längd 254,4, bredd 35,1, djup 16,9 engelska fot, L/B 6,99, B/D 2,08. Framdrivningsmaskineriet bestod av en compoundångmaskin om 144 nom. hkr. Vid årsskiftet 1898-1899 inköptes ångaren för 8 000 pund av Rederi AB Neptunus, Helsingborg. Företaget bildades i september 1898. Den första styrelsen bestod av konsul K. Ehnberg, skeppsmäklare W. Wingårdh och direktör N. Donz, samtliga från Helsingborg. Vid införseln till Sverige mätte fartyget 1 157 brt, 787 nrt. Lastförmågan var omkring 1 750 dw. Namnet ändrades till ”Neptunus”. Rederiet förvärvade efterhand ångarna ”Najaden”, ”Triton”, ”Nautilus”, ”Nereus” och ”Nautic”. Fartygen sysselsattes huvudsakligen mellan hamnar i Skandinavien – Arkhangelsk och Västeuropa. Vintertid söktes ofta laster inom Medelhavet och Västafrika. Ibland fann man en marknad på Nordamerikas kust.
Stäng
|
Historik <itemDescription> |
-
Ångaren fördes 1898-1902 av sjökapten F. Andersson, 1903-1904 av sjökapten M. Andersson, 1905-1908 av sjökapten H. C. Rahnboy, Hbg, 1909-1910 av sjökapten N. O. Wingård, Hbg, 1911-1912 av sjökapten A....
Visa hela
Ångaren fördes 1898-1902 av sjökapten F. Andersson, 1903-1904 av sjökapten M. Andersson, 1905-1908 av sjökapten H. C. Rahnboy, Hbg, 1909-1910 av sjökapten N. O. Wingård, Hbg, 1911-1912 av sjökapten A. Wingård, Hbg, 1913-1914 av sjökapten A. Bökberg, Mölle, 1915-1916 av sjökapten A. Wingård, Hbg och 1917-1918 av sjökapten O. Wingård, Hbg. När ”Neptunus” låg i Lissabon i mars 1900 och lossade svavel, uppkom det eldsvåda i förrummet. Då släckning visade sig vara omöjligt bogserades ångaren ut på 4 famnars vatten och förrummet sattes under vatten. Maskin- och akterrummen blev på så sätt oskadade, sedan lyftes ångaren upp och återställdes i sitt förra skick. På en resa mellan Berry (Bristolkanalen) och Karlshamn i juni 1908 låg ”Neptunus” i Nordsjön, då ett stort fullriggat fartyg ”Najade” av Bremen på resa Antofogasta – Hamburg, med 143 dygn ute, dök upp. Skeppet, som legat och kryssat i Nordsjön i inte mindre än tre veckor för omväxlande vindar och ibland stiltje, var totalt renrakat på proviant för sin besättning om 32 man samt kaptenen och hans hustru. Kapten Wingårdh lämnade erforderlig hjälp. Att Nordsjön kan vara vildsint, när den sätter den sidan till, är ju omvittnat. På nyåret 1913, 9 januari, råkade ”Neptunus”, på väg mellan engelsk hamn och Helsingborg, ut för ett fruktansvärt oväder. Resan som i normala fall tog 3 dygn varade nu i 6 ½ . I Helsingborg var oron för ångaren stor, för Lloyd hade tillkännagivit att den skulle gått bort med man och allt på Doggers bank. Den inkom i själva verket till Helsingborg så gott som oskadd. Fiskarna vid Doggers bank hade sett den finska barken ”Neptun” gå under och förväxlat denna med ”Neptunus”. ”Neptun”:s besättning räddades dock. Vid årsskiftet 1918-19 såldes fartyget för 400 000 sv. kr till Rederi AB Hallandia, Halmstad. Några år efter första världskriget gick botten ur marknaden och de rederier som köpt under den tidigare högkonjunkturen kom snabbt i svårigheter. Den 28 februari 1922 hölls auktion på Rederi AB Hallandias konkursbo. Hela rederiet köptes av Nordiska Handelsbanken för 507 000 sv. kr. Någon vecka senare inköptes ”Neptunus” av Rederi AB Hallandia, Halmstad för 67 000 sv. kr. 10 juli samma år såldes ångaren till Lars Nilsson; Råå för 112 000 sv. kr. 6 april 1923 köptes fartyget av det nybildade Rederi AB Neptunus (Christen Andersson) Helsingborg/Råå. I november 1932 likviderades rederiet och fartyget såldes för 61 000 sv. kr. till Rederi AB Nordia, Jonstorp. Namnet ändrades till ”Greta”. Den 10 oktober 1936 inköptes ångaren av Jansson & Wingrens eftr. Västervik. Namnet ändrades till ”Gunny”. Två månader senare överfördes fartyget till Rederi AB Strömsholmen, Västervik. I juni månad 1939 såldes fartyget som haverist för 38 000 sv. kr till August Klein, Danmark. Ett år senare beslagtogs ångaren av tyskarna och överfördes till W. Peters, Hamburg. Namnet ändrades till ”Werner II”. I slutet av november 1953 såldes ångaren till Hamburg för upphuggning.
Stäng
|
Förvärvsomständigheter / Till museet <itemDescription> |
|
Utställning <itemDescription> |
|
Utställning <itemDescription> |
|
Utställning <itemDescription> |
|
Gruppering <itemDescription> |
|
Gruppering <itemDescription> |
|
Webbutställningstext <itemDescription> |
-
S/S Neptunus, okänd konstnär, olja på pannå, u.å. Fartyget byggdes 1882 på varvet Burrel & Sons, Dumbarton och fick namnet Tibor. Vid årsskiftet 1898-1899 inköptes ångaren Tibor för 8 000 pund av R...
Visa hela
S/S Neptunus, okänd konstnär, olja på pannå, u.å. Fartyget byggdes 1882 på varvet Burrel & Sons, Dumbarton och fick namnet Tibor. Vid årsskiftet 1898-1899 inköptes ångaren Tibor för 8 000 pund av Rederi AB Neptunus i Helsingborg och döptes om till Neptunus. Fartyget gick huvudsakligen mellan hamnar i Skandinavien – Arkhangelsk och Västeuropa. Vintertid söktes ofta laster inom Medelhavet och Västafrika. Ibland fann man en marknad på Nordamerikas kust. Ångaren var med om en del tillbud, bl.a. en brand i förrummet i Lissabon 1900 som släcktes genom att förrummet sattes under vatten och en hemsk storm på väg hem från England 1913 som gjorde att resan istället för 3 dygn tog 6,5. 1918-19 såldes Neptunus till ett rederi i Halmstad och sedan vidare till flera andra rederier och namnet ändrades därför till Greta och senare till Gunny. Efter att 1940 ha beslagtagits av tyskarna ändrades namnet till Werner II och 1953 höggs ångaren upp.
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Konstnärligt tillverkad av Okänd.
-
Förvärvad 1972-09-21 av Sjöfartsföreningen.
|
Mått <itemMeasurement> |
|
Motiv <itemMotiveWord> |
-
Neptunus
-
båt
-
fartyg
-
hav
-
marinmotiv, skeppsporträtt
|
Sakord<itemName> |
- målning
|
Ämne <subject> |
|
Inventarienummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Helsingborgs museum |
Källa <url>
|
|