Bemålad träfigur (av neemträ, från margosaträdet) föreställande Jagannatha, som tillsammans med 1989.04.38 och 1989.04.39 bildar en grupp. Dessa är mindre kopior av tre existerande träskulpturer i Puri-templet i Orissa.
Jagannatha är en inkarnation av Vishnu, Balabhadra en personifiering av Den stora ormen och Subhara är på samma vis besläktad med Ekahamsa. Det sägs att dessa tre ursprungligen var primitiva gudar i Orissa och att de efter hand "förvandlades" till Jagannatha, Balabhadra och Subhara. Andra menar att denna trio kan likställas med Buddha (Jagannatha), Dharma (Balabhadra) och Saingha (Subhara).
Jagannatha-kulten är mystisk och en blandning av Vishnu-dyrkan, Shiva-dyrkan, Shakta buddhism och ursprungsreligion. Kulten är populär i många samhällsgrupper.
Jagannatha har svart ansikte med ett hjul ritat i pannan. I sina (inte helt färdigtillverkade) händer bär han en trumpetsnäcka (sankha) och ett hjul (cakra). Balabhadra har vitt ansikte och en orm på huvudet. I sina händer håller han en vinbägare och en plogbill. På Subharas huvud syns en målning av en helig tillbringare (kalasa).
Kungen av Orissa hittade en gång en trästam i havet. Han drömde att gud bad honom göra en avbild av denne av träbiten. Visvakarma (uppenbarad som snickare) gick med på att tälja till trästammen på det villkor att ingen, fram till det han är färdig med sitt arbete, fick se skulpturen. Efter en tid kunde den nyfikna drottning Gundicha inte längre hålla sig och försökte se skulpturen innan den var färdig. Detta resulterade i att snickaren försvann och skulpturen förblev ofärdig.
I juli hålls årligen en festival i Puri-templet (Ratha Yatra-festivalen) då de tre statyetterna placeras på tre vagnar och dras till deras (aunty's????) hus där de förblir ett tag innan de återbördas till templet.
Enligt uppgift från TK Biswas.