Stockholms Rederi AB Svea Sveabolaget, tidigare rederikoncern hemmahörande i Stockholm.
Rederi AB Svea bildades 1871 i Stockholm. Efter ekonomiska svårigheter rekonstruerades rederiet 1894 och fick då namnet Nya Rederi AB Svea. Vid sekelskiftet 1899-1900 ägdes fem fartyg. Under åren efter sekelskiftet 1900 genomfördes ett stort antal uppköp av mindre ångbåtsbolag som trafikerade den svenska kusten och Östersjön. 1907 genomfördes köpet av Stockholms Ångfartygs AB. Då säljaren önskade att namnet "Stockholm" skulle bevaras valde man att ombilda Rederi AB Svea, varpå namnet ändrades till Stockholms Rederi AB Svea.
Efter första världskriget, då Finland blivit självständigt började passagerartrafiken mellan Stockholm och Åbo drivas tillsammans med de två finska rederierna Finska Ångfartygs AB (FÅA) och Ångfartygs AB Bore. Från 1918 hade De samseglande rederierna, som de kallade sig i marknadsföringen, dagliga avgångar. Detta samarbete utvecklades 1957 till ett gemensamt marknadsföringsbolag, som blev dagens Silja Line.
De flesta inrikes passagerarlinjerna avvecklades efter andra världskriget, då konkurrensen från järnvägs- och landsvägstrafik blev för hård. Svea kom istället att fortsätta som fraktrederi med sin tyngdpunkt på de kontinentala linjerna men där även linjer till Medelhavet och Sydamerika ingick.
Sveas gamla passagerarlinjenät var starkt förankrat även i södra Sverige med trafik från de skånska kuststäderna till Danmark och Tyskland. Sedan kustlinjenätet lagts ner kom Svea att vara med om bildandet av modern färjetrafik även i dessa trakter genom sitt dotterbolag Linjebuss International som drev färjetrafik över Öresund till Danmark samt senare även i modern färjetrafik till Tyskland genom Trave Line. Delar av denna verksamhet har idag utvecklats till Scandlines. 1935 bildade man AB Svenska Godscentraler (senare ASG AB) för att börja bedriva lastbils- och järnvägstransport. Redan 1941 blev dock Statens järnvägar den dominerande ägaren i ASG.
Efter ekonomiska svårigheter köptes Stockholms Rederi AB Svea upp av Rederiaktiebolaget Nordstjernan (Johnson-gruppen) 1975. Vid övertagandet bestod rederiets flotta av två större tankfartyg, några mindre tank- och lastfartyg, förutom alla passagerarfärjorna. 1981 avvecklades Svea helt som rederi och ombildades till fastighetsbolag. Utöver rederiverksamheten var Stockholms Rederi AB Svea även ägare av Finnboda varv 1916-70.
(Uppgifterna är hämtade från Wikipedia)
Allan Bernving föddes 1911. Han skildrade Öland i ord och bild under de decennier när landet förändrades; främst 1950- och 1960-talen. Bernvings intresse för historia och lokala företeelser ledde till att han fotograferade stort och smått; ofta sådant som han förstod var nära att försvinna eller sådant som var nyheter. Så har han t ex två bildserier om skörd, en med självbindare från 1958 och en med skördetröska från 1960. Sådana bilder är oersättliga för att belysa jordbrukets förvandling i mitten av 1900-talet.
Han var lokalredaktör på Öland för Östra Småland 1950-1965 men fortsatte att fotografera även därefter. Enligt utsago från journalistkolleger var det då hustrun som tog bilderna efter Bernvings instruktioner.
I 40-årsåldern blev Allan Bernving döv och blind. Försämringen gick gradvis och tvang honom till sist att sluta som journalist. Istället engagerade Bernving sig för de dövblindas situation. Rätten till tolk var t ex inte alls självklar för denna grupp. Engagemanget ledde till att Bernving 1975-1983 var ordförande i de svenska dövblindas riksförbund. I september 1977 var han en del av den svenska delegationen till de dövblindas världskongress i New York.
Allan Bernving avled 1993.