Beskrivning <itemDescription> |
-
Anders Kull föddes i Högsbo, Göteborg. Han gick 4-årig teknisk gymnasielinje och sommarjobbade på Volvo Personvagnar i TC (monteringsfabriken i Torslanda). Efter militärtjänsten började han 1976 på konstruktionsavdelningen, chassikonstruktion, på Volvo Personvagnar. Det var ett program för arbetslösa ingenjörer som han blev antagen till. Därefter fick han en provanställning och sedan fick han en t...
Visa hela
Anders Kull föddes i Högsbo, Göteborg. Han gick 4-årig teknisk gymnasielinje och sommarjobbade på Volvo Personvagnar i TC (monteringsfabriken i Torslanda). Efter militärtjänsten började han 1976 på konstruktionsavdelningen, chassikonstruktion, på Volvo Personvagnar. Det var ett program för arbetslösa ingenjörer som han blev antagen till. Därefter fick han en provanställning och sedan fick han en tillsvidareanställning. 1985 kom han över till provningsavdelningen och blev provningsingenjör. Alla bilar som skulle visas och testas, t ex när journalister bjuds in, måste gås igenom noggrant innan, så att de är perfekta. Framför allt var det nya modeller som visades, från tidig produktion, innan de hade börjat produceras i full skala. Gällde även PG Gyllenhammars bil. Anders åkte ofta till Norge och Finland, och var med om en introduktion i Frankrike med 100 stycken bilar av en ny modell. Med sig hade han några stycken mekaniker, som hjälpte till. 1993 fick han nya arbetsuppgifter och började då arbeta med ett bilprojekt. Volvo 760 skulle få ett ”face lift”, med bl a delad bakaxel. Innan de började produceras skulle de testas i olika miljöer; på amerikanska motorvägar, i värme i Australien och i hög fart i Europa/Tyskland. Under 16 veckor var han och provkörde en sådan bil i USA, och allt var hemligt så att utseendet av den nya bilmodellen inte skulle avslöjas. Totalt var de 15 personer som var över och provkörde 4-5 st bilar. 1994 utsågs Anders till projektledare för motorsportsprogrammet, då Volvo Personvagnar började satsa på motorsport igen, efter ett uppehåll sedan 1986. Tanken var få upp imagen på varumärket, särskilt i England. Då hade Volvo en praktisk och oglamorös image. Därför engagerade man sig i BTCC, British Touring Car Championship, racing för standradvagnar. Man valde en Volvo 850-kombi, som byggdes om helt för racing. Tänkte att det skulle väcka uppmärksamhet att köra racing med en kombi, och det gjorde det verkligen, uppger han. De var två förare och ett team på 20 man som var med i Storbritannien, och Anders var själv med vid nästan samtliga tävlingar. Det var 12-14 tävlingar/år och totalt tillbringade Anders 70 helger i Storbritannien för att vara med på tävlingarna. Efter 850-kombin tävlade man med sedanmodellen av 850. Tre av dessa racingbilar finns kvar. En från 1991 finns hos en privat samlare i Halmstad och en finns på World of Volvo i Göteborg. Bilarna hade ca 350 hk. 1997-1998 använde man S 40-modelen i racingen under tre år. 1997-98 tävlade man även i Australien och 1998 hade Volvo ett team i Sverige i STCC, Swedish Touring Car Championship. År 1998 tog svensken Richard Rydell med sin Volvo hem segern i BTCC. ”Det var en rolig tid”, säger Anders. Vad ett företag som Volvo ska sponsra bygger mycket på VD:ns intressen och på ägaren. 1994 avgick PG Gyllenhammar och 1999 såldes Volvo PV till Ford. Anders kämpade för en fortsättning, men 1999 var sista året som de körde racing. I BTCC mötte de världens tuffaste touring car-bilar från alla stora bilmärken utom Mercedes. Efter racingen började Anders på Eftermarknad med reklam och marknadsföring. Eftermarknad handlar om att förse kunderna med reservdelar och service. Han fick gå en marknadsföringskurs. Annars har han inte fått någon formell utbildning utöver sin gymnasieingenjörsutbildning. Det har alltid dykt upp nåt intressant jobb som han kunnat söka. Han gick i pension 2019. "När vi skulle lämna PVH-huset 2016-2017 och flytta ut verksamheten till Sisjön hittade jag den här bärbara kommunikationsterminalen Minec 1000 i ett förråd, och tog tillvara den", berättar han. Anders har själv inte använt den, men har testat den och kontrollerat att den fungerar, även om det var svag text på skärmen. Volvo utvecklade under 1980-talet ett stordatorbaserat e-postsystem, för att snabba upp kommunikationen med företagets leverantörer framför allt. Systemet kallades Memo Mail och fick stor spridning innan internets e-postlösning slog igenom. I slutet av 1980-talet byggde företaget ut IT-systemet och då kom det krav på att man skulle kunna kommunicera snabbt även om man var ute på tjänsteresa. Då togs den här enheten Minec 1000 fram av det svenska företaget Minec Terminal AB i Stockholm. Volvo beställde den av Minec. "När jag började på Volvo 1976 fick man gå med en talong till en utkorg som hämtades upp av sekreteraren som skrev ut meddelandet på en teleprinter, och som sedan skickades till en leverantör till exempel, vilket gjorde att det tog 1-2 dagar att få svar", berättar Anders. (Intervju med Anders Kull 2024-09-11 av Björn Ohlsson)
Stäng
|