Artiklar i Wikipedia som innehåller information om detta objekt eller närliggande ämnen.
Det finns inga länkar för objektet.
ARTIKLAR I WIKIDATA
Artiklar i Wikidata som innehåller information om detta objekt.
Det finns inga länkar för objektet.
BILDER I WIKIMEDIA COMMONS
Bilder i Wikimedia Commons som avbildar detta objekt.
Det finns inga bilder som avbildar objektet.
Cykel
Object
Bilden:
Upphovsman: <presImageByline>Häll, Peter
Licens: <mediaLicense>
Typ <itemType>
Objekt/föremål
Datering <presTimeLabel>
1890 - 1895
Titel <itemTitle>
Nelson Special
Föremålsbeskrivning<itemDescription>
O.P. Nelson deltog för svenska klubben Monitor i ett 25 mil långt cykellopp i Chicago den 30 maj 1886 och vann. Detta var överraskande för de etablerade cyklisterna och tillverkarna eftersom svensken inte tävlat tidigare. Hans yngre bröder Fred och John utmärkte sig också i tävlingar och vann flera tävlingar. Vinnarcykeln hade O.P. Nelson själv tillverkat i en hyrd källarlokal i Chicago där han re...
O.P. Nelson deltog för svenska klubben Monitor i ett 25 mil långt cykellopp i Chicago den 30 maj 1886 och vann. Detta var överraskande för de etablerade cyklisterna och tillverkarna eftersom svensken inte tävlat tidigare. Hans yngre bröder Fred och John utmärkte sig också i tävlingar och vann flera tävlingar. Vinnarcykeln hade O.P. Nelson själv tillverkat i en hyrd källarlokal i Chicago där han reparerade cyklar. Segern gav honom ett startkapital för att börja tillverka egna modeller som han gav namnet Nelson Special. Några år senare hade hans verksamhet vuxit och hade en stor butik på 31:a gatan i Chicago. O.P Nelson innhade 1914 ett autogarage med verkstad och bensinstation vid Östra Tullgatan i Malmö och från 1923 var han återförsäljare och hade en fabrik på Excercisgatan 12. Cyklarna TM4286-TM4290 lämnades till Tekniska museet på 25-årsdagen av hans broder John Nelsons bortgång. Han hade dött vid en cykeltävling i Amerika. Cyklarna hade använts av brodern och dennes "pacemakers" vid tävlingar i början av 1890-talet. Tandemcyklar användes som pacers vid velodromlopp under 1890-talet. Professionella cyklister på tandemcyklar med upp till fem platser höll takten så att tävlingscyklisten bakom dem kunde cykla snabbare. Hastigheten låg på omkring 50 km/h. Tandemcyklar ersattes 1898 av motordrivna pacers.