Ett hembyggt motorflygplan som började tillverkas av Tore Jakobsson, Falkenberg, under 1950-talet. Det såldes i ofärdigt skick till Gunnar Tegnhed, Halmstad. 1971 skänktes flygplanet, då bestående av flygkropp, sidroder och motor till de Luftfartshistoriska samlingarna.
I början av 1980-talet kom en förfrågan från SVT, vilka behövde ett litet flygplan för en inspelning av en julkalender. En av de Luftfartshistoriska samlingarnas grundare, Göthe Johansson, arbetade då vid SVT:s rekvisitaverkstad. Detta gav möjligheten att på betald arbetstid färdigställa den Flygande Loppan.
Tillkomsten av Mignet H.M.14 Pou-du-Ciel (Himmelslusen), mer känd som den Flygande Loppan, möjliggjorde tillverkning av flygplan och flygning för en billig penning för privata entusiaster. Mignet hade sedan början av 1900-talet ägnat sig åt att konstruera ett folkflygplan. Värt att notera är att Mignet betraktade konventionella flygplan som komplicerade, dyra och svåra att lära sig flyga med. En av hans tidiga konstruktioner gick att demontera och frakta i några stora resväskor. Hans fjortonde konstruktion, HM.14, var det flygplan som kom att gå till historien som Pou-du-Ciel. Detta betyder Himmelslusen, med vilken Mignet ville göra en lufthavets motsvarighet till Väglusen, det vill säga A-Forden, som fanns överallt i Frankrike. Folkhumorn ville annat, och flygplanet har gått till historien som den Flygande Loppan.
HM.14 flögs första gången 1933, och blev en dundersuccé, inte minst genom Mignet:s bok vilken innehöll ritningar, byggbeskrivning och kostnadsberäkningar. I Frankrike byggdes ca 500 Flygande Loppor. Boken översattes till många språk, däribland svenska. I Sverige kom ett trettiotal Flygande Loppor att tillverkas, varav ca 10 flögs.
Flygplanet var dock behäftat med vissa aerodynamiska defekter, vilket i Frankrike och Storbritannien ledde till haverier med dödlig utgång. Luftfartsmyndigheterna hann till slut i kapp, och Flygande Loppan belades med flygförbud. Förslag om att bygga om halvfärdiga flygplan till isjakter framfördes av en svensk flygtidskrift.