Status: Vraket är sönderbrutet av isen, men ångmaskin och propelleraxel är intakt och finns att beskåda.
Händelseförlopp: Craigland var på väg från Båtskärsnäs till London, med en last av bräder. Hon gick utan lots och strandade på själva klippan vid Klubben. Fartyget kilades fast i en skreva och sprang läck. Besättningingen med J N Beaver i spetsen tog sig i land direkt ner på klippan och inkvarterades hos fyrbetjäningen. Skeppskatten hade glömts bort, men när man vaknade i fyrstugan hade också katten tagit sig i land och satt på trappan och väntade. 1884 sjönk Craigland till botten på 23 meters typ.
Bärgningar: En mindre del av lasten bärgades samma höst som fartyget förliste. Med hjälp av pråmar togs däckslasten i land och staplades ordentligt. Ett barkskepp kom sedan och hämtade lasten. Neptunbolagetskickade upp ett bärgningsfartyg och på höstkanten 1883 var det klart för bärgning av fartyget. Pontoner skulle lätta på skrovet. Men natten innan lyftet skulle ske blåste det upp till storm och pontonerna slogs sönder. Efter ytterligare något år gled fartyget ner på 23 meters djup, där det ligger än idag. Man har med hjälp av dynamit försökt spränga fartyget för att få det grova timret, på fyra gånger tolv tum, att flyta upp.
Bärgning: Påsken 1936 kunde också stora mängder virke bärgas med hjälp av stubbrytare som rests över ett hål i isen. Dykaren Valter Nyberg, Skelleftehamn, utförde bärgningen, som rönte stor uppmärksamhet i trakten. Virket, som i förstone såg bra ut, hade dock tagit skada och var helt odugligt.
Information har överförts från Lövånger 489:1, som därefter utgått.
Ett scannat dokumnet avseende utdrag ur inventeringsboken kan ses på Lövånger 489:1.