Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1891 |
Beskrivning <itemDescription> |
-
Emblem för ångfärjeläget i Helsingborg, av gjutjärn. Emblem monterat på sockel. Motiv av inramat årtal "1891", med en fisk på vardera sidan. Över ramen ett bevingat hjul, krönt med en krona.
|
OCM <itemDescription> |
|
OCM <itemDescription> |
|
Signering, påskrift, stämpling <itemDescription> |
|
Historik <itemDescription> |
-
Vid nedtagningen av färjelägets gamla portuppbyggnad tillvaratog museet dess krön med ornamentala detaljer av gjutjärn. Portalen var byggd av ett fackverk av metall, med två lodräta pelare och en över...
Visa hela
Vid nedtagningen av färjelägets gamla portuppbyggnad tillvaratog museet dess krön med ornamentala detaljer av gjutjärn. Portalen var byggd av ett fackverk av metall, med två lodräta pelare och en överliggare i 90 graders vinkel. Centralt uppe på överliggaren, med motivet riktat mot ankommande fartyg, satt krönemblemet. Under det satt Helsingborgs stads vapen. Ankommande tåg som kom med färjan rullade under portalen på väg in till Helsingborg.
Stäng
|
Historik <itemDescription> |
-
"[E]n viktig milstolpe [för Helsingborgs hamn] var järnvägens ankomst som innebar att Norra hamnen byggdes. Hamnen invigdes av Oscar II år 1891 och det första järnvägsfärjeläget byggdes. Vågbrytaren h...
Visa hela
"[E]n viktig milstolpe [för Helsingborgs hamn] var järnvägens ankomst som innebar att Norra hamnen byggdes. Hamnen invigdes av Oscar II år 1891 och det första järnvägsfärjeläget byggdes. Vågbrytaren har förlängts med 100 meter och hamnbassängen gjorts betydligt djupare så att de verkligt stora fartygen kunde anlöpa hamnen. Helsingborg hade nu sitt första färjeläge, och turerna gick hela sju gånger om dagen. Järnvägsspåren var dragna direkt ut på den norra vågbrytaren. Den första svenska tågfärjeförbindelsen med utlandet inleddes den 10 mars 1892 då den danska hjulångaren Kronprinsessan 22Louise började trafikera leden Helsingborg-Helsingör. En snabb industrialisering karaktäriserade Helsingborg under slutet av 1800-talet. 1912 låg produktiviteten i Helsingborgsindustrierna långt över den i övriga landet. Kraven på hamnen ökade och medförde en kontinuerlig förbättring och förnyelse. År 1912 fick hamndirektionen i uppdrag att utarbeta ett förslag till en ny hamn. Första världskriget gjorde att arbetet drog ut på tiden. Oceanhamnen blev inte färdig förrän år 1923." Ur "Riksintresset Helsingborgs hamn", av Länsstyrelsen i Skåne län, 2009
Stäng
|
Källuppgifter <itemDescription> |
|
Förvärvsomständigheter / Till museet <itemDescription> |
|
Utställning <itemDescription> |
|
Utställning <itemDescription> |
|
Funktion <itemDescription> |
|
Gruppering <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Tillverkad 1891 av Hamndirektionen i Helsingborg [troligt].
-
Förvärvad 1944 av Hamndirektionen i Helsingborg.
|
Materialkategori<itemMaterial> |
- metall
|
Material<itemMaterial> |
- gjutjärn
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Längd: 257 cm. vingarna
-
Längd: 168,5 cm. bottnen
-
Höjd: 131,5 cm.
-
Djup: 22 cm.
|
Motiv <itemMotiveWord> |
-
figurer, övriga
-
fisk
-
hjul
-
krona
-
vingar
|
Sakord<itemName> |
- portkrön
- emblem
- krön
|
Ämne <subject> |
|
Inventarienummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Helsingborgs museum |
Källa <url>
|
|