Föremålsanalys: Tryckstock
Frågeställning:
– Hur är föremålet gjort?
– Vad är det gjort av för material?
– Till vilket syfte har föremålet tillverkats?
– Vem har använt föremålet?
– Hur gammalt är föremålet?
– Vad har föremålet för kontext?
– Finns liknande föremål som är tillverkade i Sverige?
Inledning
Under vårt första besök i Gösta Sandbergs samlingar på Världskulturmuseets magasin så
föll jag direkt för de stämplar och tryckstockar som satt uppradade på ena väggen i magasinet.
Jag ville ha en utmaning i min föremålsbeskrivning och valde därför ett objekt där det inte
fanns någon vidare kontext kopplad till föremålet. Den enda information som förekom vid
påbörjan av analysen var tryckstockens ursprungsland, årtal samt vilket företag som
tryckstocken använts inom (Internet: Världskulturmuseets databas).
Utseende
Tryckstocken är fyrkantig, gjord i trä och metall. Själva trycket utgörs av ett symetriskt
blommönster vilket tycks dels vara utsnidat i trät samt framtaget genom systematisk
tillsättning av metallstift (troligtvis mässing), vilket i sin tur bildar det symetriska mönster
som går att se på bild 1. Blocket har förutom en spricka strax till vänster om mitten (ur ett
betraktarperspektiv) inga synliga skador.
Då de tryckstockar som använts vid Färberei Koó är gjorda av päron- eller lindträd är det
troligt att även den här tryckstocken är gjorda i ett av dessa material och att de metallstift som
påträffas på föremålet är i mässing bekräftar tryckeriet då alla deras tryckstockar med
metallstift varit gjorda av mässing (Internet: Färberei Koó). Vid en noggrannare analys av
materialet i tryckstocken skulle det gå att bekräfta huruvida det är päron- eller lindträ som är
källan till träet, samt att det faktiskt är mässingsstift som hjälper till att dekorera trycket.
Tryckblock påträffas på olika platser runt om i världen och är i stort sett uppbyggda på
samma sätt. Päron- samt lindträ verkar vara väldigt vanliga träsorter att snida tryckblocken i
och är blocken dekorerade med hjälp av metallstift så verkar dessa vara av mässingsmaterial.
Tryckblock från såväl Indien, Österike och Sverige går att hitta i olika museers magasin vilket
visar att tryckkonsten var väl utbredd över världen och en omtyckt teknik på många olika
platser (Internet: Kringla).
Bakgrund/Analys
Tryckstockar användes ofta vid tillverkningen av olika tapet- samt tygtryck. Under
framställningen av tapetmönster användes tryckstockar frekvent under framför allt 1800-talet.
Stockarna trycktes mot en ”färgdyna” i form av ett filttyg på vilket tapetfärg fanns för att
sedan pressas mot tapetpappret och på så sätt bilda ett avtryck och en tryckt tapet. Det har
påträffats tryckstockar vilka enbart är utskurna i trä, med mässingsstift eller en konstellation
av både stift och trädetaljer. Även i Sverige användes den här typen av teknik för att trycka
tapeter samt tyg och Nils Johan Jonsson från Öland var en utav de svenska konstnärerna som
behärskade tekniken att snida ut tryckstockar i trä (Internet: Kalmar Länsmuseum).
Det företag som använt sig av just den här tryckstocken är Färberei Koó, idag drivet av
Josef Koó en utav de sista färgarna i Österike, ett litet familjeföretag som kan hittas i
Österike. De har sedan 1700-talet färgat så kallade ”blåtryck” med den vegetabiliska Indigo
färgen vilken har en lång tradition och kan spåras så långt tillbaka som till antiken.
Benämningen blåtryck är något missvisande då det egentligen är tyget som först färgas blått
för att sedan tryckas och på så sätt bildas ett vitt tryck mot en blå bakgrund. Att trycka med
tryckstock är en tidskrävande uppgift som vid industrialiseringen