Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Plats <presPlaceLabel> |
Afrika, Nigeria, Ijio |
Beskrivning <itemDescription> |
-
Hjässmask som används i geledefestivalen, en av de två dominerande maskerna (tills.m. tetede) under Geledes inledning. "Nattens monark", anfader. Manlig mask. Dansar med tungt hoppande steg. Utförlig beskrivning av masken, och en diskussion av dess roll, finns i en uppsats 2004 från Konstvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet: Camilla Hellquist, "En Geledemask ur tre perspektiv: Birg...
Visa hela
Hjässmask som används i geledefestivalen, en av de två dominerande maskerna (tills.m. tetede) under Geledes inledning. "Nattens monark", anfader. Manlig mask. Dansar med tungt hoppande steg. Utförlig beskrivning av masken, och en diskussion av dess roll, finns i en uppsats 2004 från Konstvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet: Camilla Hellquist, "En Geledemask ur tre perspektiv: Birgit Åkessons mask ur hennes eget, socialantropologiskt och konstvetenskapligt perspektiv" och mer allmänt i Babatunde Lawals bok om Gelede där både denna mask och 2001.19.1 avbildas dansande. I Birgit Åkessons bok "Källvattnets mask" finns på sid. 71 ff. finns en beskrivning av hur masken förvaras, förbereds för dans, sångtexter m.m. De vertikala knivarna på höger och vänster sida ska representera manlig styrka och mod. I tv-programmet "Att se för att minnas", del 4, säger Birgit Åkesson att de turbanliknande slingorna utgör ett tak över Efe. Månskäran är ej en referens till islam utan till Urmodern. Dubbelyxan refererar till Sango, himlen medan knivarna refererar till Ogun, signum för smeder och för jakt. Gröna och röda slingor bildar en krona som gror ur hjässan likt rötter, säger Birgit Åkesson.
Stäng
|
Inventarienummer <itemDescription> |
|
Anmärkning <itemDescription> |
|
Källor <itemDescription> |
-
Camilla Hellquist, "En Geledemask ur tre perspektiv: Birgit Åkessons mask ur hennes eget, socialantropologiskt och konstvetenskapligt perspektiv." Konstvetenskapliga institutionen, Stockholms universi...
Visa hela
Camilla Hellquist, "En Geledemask ur tre perspektiv: Birgit Åkessons mask ur hennes eget, socialantropologiskt och konstvetenskapligt perspektiv." Konstvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet. 2004. Birgit Åkessons bok "Källvattnets mask" (1983). Hans Witte, sid 87 i katalogen Forms and Wonderment, Berg en Dal-museum.
Stäng
|
Utställning / tidigare <itemDescription> |
|
Referens, källa <itemDescription> |
|
Land / engelska <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Förvärvad av Reuterswärd, Mona.
-
Brukad av yoruba.
-
Ursprung i Ijio, Nigeria, Afrika.
-
Insamlad 1972 av Åkesson, Birgit.
-
Utställd 2007-03-31 - 2022-04-04 i Etnografiska museet, Stockholm av Dansmaskens berättelse-Birgit Åkesson i Afrika.
|
Material, engelska<itemMaterial> |
- wood
|
Materialkategori<itemMaterial> |
- trä
|
Material<itemMaterial> |
- trä
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
-
Bildkonst (532)
-
Dans (535)
-
Konst (530)
-
efe
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Höjd: 30 cm.
-
Bredd: 30 cm.
|
Sakord, engelska<itemName> |
- mask
|
Sakord<itemName> |
- mask
- dansmask
|
Ämne <subject> |
|
Inventarienummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Statens museer för världskultur - Etnografiska museet |
Källa <url>
|
|