Längd 81 ft, 24,6 m
Bredd 22 ft, 6,60 m
Höjd 16-17 m; (båtens utsträckning under vattenlinjen: förstäv 2.50 m, akterstäv 3,60 m, masthöjd 11 m från däck)
Bruttodräktighet 107 ton
Distriktsbeteckning: LL 158 Sandö
Igenkänningssignal: SEWY
Material i skrov, däck och däckshus:
Ekspant, bordläggning av ek, ställvis spikad kopparförhydning, becknåtade däcksplank av oljad norrlandsfur, relingar och räckstöttor av ek; däckshus av aluminium med invändigt tillträde mellan styrhytt, skansar och pentry; förlig skanskapp i original av trä med skylight.
Inredning i hytter, lastrum och ekonomiutrymmen:
Däckshus med styrhytt, pentry, mäss och toalett; skans akterut med sex kojer från 1986 som del av tidigare maskinrum; förlig skans med åtta kojer i fast inredning helt i originalskick; lastrum med möjlighet att montera fasta bingar vid långafiske; maskinrum med bränsletankar.
Skeppsbyggnadsteknik:
Kravellbyggt skrov med garnering. Förstäven förnyad och förlängd ca.70 cm ovan reling i samband med reparation våren 1987. Inga förändringar av skrov-, bordläggnings- och däcksmaterial gjorda utöver stävbytet i samband med den omfattande reparationen 1987 då en fjärdedel av skrovets babordssida ovanbords och knäckta räckstöttor förnyades liksom 40 % av däcket som ersattes med oregon pine. I övrigt utfördes allt arbete med samma material, mått och teknik som fartyget ursprungligen haft.
I samband med stävbytet gjordes även utbyte av stävens metallskoning av mässing mot rostfri skoning.
Barlast i original av cement, barlasten av sten har avlägsnats.
Skrovteknik:
Underhålls- och reparationstekniker har under åren genomgående varit desamma som användes vid nybyggnationen på 1940-talet; kravellbygge, drivning, nåtning, skrapning, målning, oljning.
Skrovets färg:
Kopparförstärkt bottenfärg, (röd), bordläggning ovanbords målad med vit linoljefärg, klarlackad reling, däcksstöttor och klysbräda, förstäv förstärkt med stålplåt, reling ställvis förstärkt med stålplåt, rödmålad rand, svartmålad registerbeteckning, oljat däck.
Fartygets överbyggnad, däckshus och styrhytt:
Den ursprungliga styrhytten av trä borttagen i sin helhet 1986 och ersatt av en begagnad styrhytt tillverkad1961 på Donsö varv.
På fördäck förom masten har en valback av aluminium monterats 1976.
Backen har räcken av aluminium, den förliga skanskapp är av trä i vit linoljefärg och klarlack.
Fartygets rigg:
Den ursprungliga stormasten av trä byttes 1973 ut mot en stålmast med tåg i stålwire. Masthöjden är förmodligen något lägre än den ursprungliga. Mesanmasten av trä togs bort 1955 och utbyttes mot en kortare, också av trä, (en s.k. högfärdspinne). Ursprungligen fanns en relativt lång träbom som också togs bort någon gång på 1950-talet. Denna är ersatt av en stålbom som användes för lossning och lastning.
Sandö är utrustad med stort snedsegel av nylonduk, sytt på Syversens på Smögen.
Fartygets huvudmaskiner:
Originalmotor June Munktell 3-cylindrisk för motorbrännolja, 225 hk; motorbyte 1955 till en ny B&W Alpha diesel på 330 hk; motorbyte 1988 till en B&W Alpha diesel på 660 hk, begagnad med ny tillhörande propeller med axel.
Fartygets utrustning:
Den ursprungliga livbåten i trä förnyades 1986 med en av plast, 16 fot, placerad på babords sida av styrhyttens tak. Trålwinsch (ankarspel) utbytt på 1980-talet, tillverkad på Kunghamns Mekaniska Verkstad. Originalet var tillverkat på Albin Nilssons Mekaniska Verkstad på Hönö.
I övrigt är båten utrustad med tidsenlig navigationsutrustning såsom originalkompass, radar, navigationshjälpmedel mm. En äldre fungerande gränsvågsradio med sändare finns kvar.
Styrutrustningen är av Säffles fabrikat, hydraulisk med äldre träratt, monterad 1961. 1978 moderniserades styrningen med autopilot med joystick. Sandö är utrustad med oljeeldad centralvärme.
Långafiskeutrustningen är bevarad liksom trållämmar, räktrål, torsktrål, tråltrumma och räkkokare. En stor mängd övrig utrustning finns bevarad, bl.a. äldre verktyg, livbåtskompass och sjökort.