Företaget grundades av bröderna Carl Gerhard (1813-1892) och Jean (1818-1899). De var väl förtrogna med både experiment och tillverkning av köksspisar av gjutjärn som pågått internationellt och i Sver...Visa hela
Företaget grundades av bröderna Carl Gerhard (1813-1892) och Jean (1818-1899). De var väl förtrogna med både experiment och tillverkning av köksspisar av gjutjärn som pågått internationellt och i Sverige under tidigt 1800-tal. 21 juli 1845 ansökte de om patent "för af oss uppfunne flyttbara och fristående spisar" till Kommerskollegium. Deras spisar var försedda med fastsittande vattencistern och hade två ugnar, den ena för stekning och den andra var värmeugn. En innovation var att de skapat en värmeugn men också att man placerat skorstensröret nära eldstaden. Detta gör att röret snabbt värms upp och på så vis underlättat draget i spisen. Dessutom hade ett kommunikationsrör mellan stekugnen och skorstensröret skapats vilket innebar att os inte spreds utanför spisen. Till en början skapades tre olika modeller och försäljningen gick bra. Redan 1846 sålde man 116 stycken. Många beställde sina spisar med full uppsättning kokkärl av tackjärn eller koppar. I uppstättningen ingick också en roterande kaffebrännare, en glödkorg att sätta ned i ett kokhål för snabbuppvärming eller halstring, samt en nedsänkningsring för kaffekokning. Metoden att klä in benlösa spisars socklar med vitt kakel tycks slå igenom på 1870-80-talet. Bolinders tillhandahöll även kaklet. Dessa spisar var dock inte lämpliga för "restaurations-spisar" med kontinuerlig upphettning för att kaklet tenderade att spricka och ungsramar lossnade. Utifrån den här erfarenheten skapades speciella restaurationsspisar som kunde möte de höga kraven. Sådana spisar var ofta fristående i köken för att maximal arbetsyta skulle kunna nyttjas. 1895 synes det som om den första gasringen tillverkades. För restaurangkök fanns både fristående gashällar och gashäll sammanbyggd med vedspisen. En liten början som aviserade början till slutet för vedspisepoken. Jean skötte kontakter, annonser och kundgrupper. Carl Gerhard hade ansvaret för produktion. Företaget gick 1932 samman med Munktells Mekansiska Verkstads AB i Eskilstuna till Bolinder-Munktell, sedan 1950 dotterbolag till Volvo.