Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1910-1920 |
Plats <presPlaceLabel> |
Sverige, Skåne |
Beskrivning <itemDescription> |
-
På ett beige, lite styvare papper är ett mönster ritat med blyerts och färglagt med vattenfärg. Mönstret är långsmalt med ett myller av små och stora djur, mest hästar, även Slejpner, älgar och hjortar samt små streckgubbar. Nertill en smal bård med snedställda streck. Text på baksidan: ”Bonaden fr. Skog”, vilket är felaktigt. Mönstret är från en av Överhogdalsbonaderna. Se även KM 21953. På baksi...
Visa hela
På ett beige, lite styvare papper är ett mönster ritat med blyerts och färglagt med vattenfärg. Mönstret är långsmalt med ett myller av små och stora djur, mest hästar, även Slejpner, älgar och hjortar samt små streckgubbar. Nertill en smal bård med snedställda streck. Text på baksidan: ”Bonaden fr. Skog”, vilket är felaktigt. Mönstret är från en av Överhogdalsbonaderna. Se även KM 21953. På baksidan vävanteckningar, klotter samt siganturen WE.
Stäng
|
Signering <itemDescription> |
|
Historik <itemDescription> |
-
"Hösten 1910 inbjöds Karlin av Jämtslöjd att komma till Östersund och hålla föredrag om hemslöjdens återupplivande och för att ge råd och anvisningar för förvaringen av Jämtslöjds insamlade föremål. I...
Visa hela
"Hösten 1910 inbjöds Karlin av Jämtslöjd att komma till Östersund och hålla föredrag om hemslöjdens återupplivande och för att ge råd och anvisningar för förvaringen av Jämtslöjds insamlade föremål. I Östersund fick han se en "altarduk" som samma år påträffats i en kyrkbod i Överhogdal i nordvästra Härjedalen. Trots dess defekta tillstånd såg Karlin med en gång fyndets värde och lovade att medverka som sakkunnig vid en utställning av kyrkokonst som skulle hållas i Östersund sommaren 1911. I katalogen kallade Karlin altarduken för Överhogdalstapeten, därför att den kunde betraktas som ett nordiskt motstycke till den berömda Bayeuxtapeten. Karlin tolkade bildmotivet som en framställning av Härjedalens eller Jämtlands kristnande. Vid utställningen talade Karlin om kyrklig konst i Norden och betraktade Överhogdalstapeten som ett av de märkligaste fornfynd som gjorts i Norden på lång tid. Samma år presenterade han tapeten utförligare i Svenska Slöjdföreningens tidskrift. År 1912 fick Karlin låna Överhogdalstapeten till Kulturen i Lund för att närmare studera den och skriva en artikel om den i Jämten 1913. Han hann emellertid inte bli färdig med sin artikel, men fick 1917 på nytt låna tapeten för att göra en materialundersökning och brodera en kopia av den för si8tt museum."/ Nils-Arvid Bringéus, Kulturens Årsbok 1992, sid 80-81
Stäng
|
Historik <itemDescription> |
-
Mönstret är en avbildning av den översta raden i Överhogdalsbonaden och är använd som förlaga till ett broderi som utfördes på KSAL 1917. Vid den tiden trodde man att Överhogdalsbonaden var broderad,...
Visa hela
Mönstret är en avbildning av den översta raden i Överhogdalsbonaden och är använd som förlaga till ett broderi som utfördes på KSAL 1917. Vid den tiden trodde man att Överhogdalsbonaden var broderad, numera säger man att den är vävd i soumak (snärjväv). Se KM 21953.1.
Stäng
|
Se även förvärv <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Tillverkad i Skåne, Sverige1910-1920.
|
Material<itemMaterial> |
- vattenfärg
- papper
|
Teknik <itemTechnique> |
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
|
Mått <itemMeasurement> |
|
Motiv <itemMotiveWord> |
-
Sleipner
-
båt
-
hjort
-
häst
-
älg
|
Sakord<itemName> |
- avbildning
- mönsterförlaga
|
Ämne <subject> |
|
Inventarienummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Kulturen |
Källa <url>
|
|