Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Plats <presPlaceLabel> |
Asien [troligt], Malaysia [nordvästra] |
Beskrivning <itemDescription> |
|
Historik <itemDescription> |
-
Av givaren erhållen i present av Dansk-Engelsman vid namn Westenhols, då givaren reste till Australien. Den förre berättade att denna kniv var orsak till ett av Englands kolonialkrig. The war of the D...
Visa hela
Av givaren erhållen i present av Dansk-Engelsman vid namn Westenhols, då givaren reste till Australien. Den förre berättade att denna kniv var orsak till ett av Englands kolonialkrig. The war of the Derah river 1876 och hade tagits från en av mr. Birch mördare, se härhom i : The life of Sir Fredrik Weld sid 270-302 ["Birek" ska vara Birch (lokal brittisk guvenör med förnamnet James W.W)]
Stäng
|
Förvärvsomständigheter / Till museet <itemDescription> |
|
Utställning <itemDescription> |
|
Funktion <itemDescription> |
-
En kris eller keris är en typ av dolk som man finner i Indonesien, Malaya och på Filippinerna. En kris karaktäriseras av två saker: bladet är asymmetriskt och består av lager på lager of järn legerat ...
Visa hela
En kris eller keris är en typ av dolk som man finner i Indonesien, Malaya och på Filippinerna. En kris karaktäriseras av två saker: bladet är asymmetriskt och består av lager på lager of järn legerat med nickel, vilket också kan vara nickelhaltigt meteoritjärn, som smitts till ett vattrat mönster benämnt pamor. En keris smiddes till ett vapen för försvar, plötslig attack men även för officiella avrättningar. En välsmidd keris anses äga kasekten, kosmisk energi som yttrar sig som en inneboende kraft i klingan vilket ger den förmågan att avvärja sjukdom, fara och ond bråd död. Den kan också skänka sin ägare lycka och framgång. Detta kan förklara den ännu levande traditionen på Java att man alltid skall föra med sig sin favoritdolk på långresor och till viktiga möten. En keris som är alltför ”stark” för sin ägare bringar honom emellertid olycka. En keris karaktär bör därför stämma överens med sin ägares. Därtill bör klingans form och utsmyckning passa ägarens sociala position. En keris och dess ägare blir härigenom så starkt sammanflätade att en mans keris t.o.m. kan tjäna som hans ställföreträdare. Detta kan illustreras av den tidigare sedvänjan att viga en brud, som hade lägre status än brudgummen, vid dennes keris. Att en keris förbinds med fruktbarhet kan ha samband med dess mytiska ursprung. Det berättas att Kyai Kopek, den kraftfullaste kerisen vid sultanhovet i Yogyakarta en gång smiddes av en eremits avhuggna fallos, för att sedan gå i arv bland Javas furstehus. Den nuvarande sultanen av Yogyakarta, Hamengu Buwana X, bär Kyai Kopek vid officiella tillfällen. Bruket att bära keris går långt tillbaka i tiden. En kinesisk resenär som besökte Java på 1430-talet lade märke till att keriser med fästen av elfenben eller guld. Portugisen Tomé Pires observation sjuttio år senare, att ”ingen man mellan tolv och åttio går ut ur sitt hus utan en keris i bältet, var troligen giltig in på 1900-talet. Enligt Wikipedia 2015-02-16
Stäng
|
Tidpunkt / Annan anknytning <itemDescription> |
|
Gruppering <itemDescription> |
|
Gruppering <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Ursprung i Malaysia [nordvästra], Asien [troligt].
-
Förvärvad av Ehrensvärd, Augustin f.1854.
|
Materialkategori<itemMaterial> |
- metall
- animaliskt material
|
Mått <itemMeasurement> |
|
Sakord<itemName> |
- skida
- dolk
- kris
|
Ämne <subject> |
|
Inventarienummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Helsingborgs museer |
Källa <url>
|
|