Skeppsporträtt av Fjällbackabriggen Aurora 1866.
Gouache av Lars Petter Sjöström (1820 1896).
Säljaren har ärvt tavlan av sin far, Torsten Lachonius på Härön utanför Tjörn som ärvde den efter sin far Alexis Lachonius vid bodelningen 1935. Tavlan har möjligen innan detta ägts av gamla fru Olsson (1817 1902) som drev handelshuset och rederiet med mera på Härön och som kan ha haft affärsförbindelser med kapten C. A. Hansson och eller Mathias Backelin.
L. P. Sjöström var hamnfogde; en av landets främste målare av skeppsporträtt, "skutetavlor". Han målade omkring 2 000 motiv som han också signerade.
Fartyget Aurora byggdes i Vänersborg 1857 och redades av Vänersborgs störste skeppsredare, Carl Johan Andersson (1815 - 1887). Aurora var troligen byggd på Dyvikens varv som låg nedanför fängelset i Vänersborg. Detta var stadens varv men Andersson stod som arrendator och lät bygga flertalet skutor här.
1859 köper Andersson mark vid Tenggrenstorp vid infarten söderifrån till Vänersborg och driver här ett eget skeppsvarv. Hans flotta består då av 28 skutor av olika slag i både in- och utrikes sjöfart.
Aurora försvann från Vänersborg och gick i utrikes sjöfart 1859.
Uppgifter ur mönstringsrulla från Vänersborgs sjömanshus 1858:
C.J. Andersson
Skutan Aurora
1000
75,??
Skepparen C.J. Andersson från Jakobsbyn, Grinstad 35
Matrosen ?W Petersson från Wenersborg 22
dito A Petersson från Näs Grinstad 22
dito S. Jonasson från Jakobsbyn 20
dito C. Petersson från Skara 1%
xxxxxxx xxxx bygd i Wbg 1857 på land
Briggen Aurora övertogs 1859 av redaren Mathias Backelin i Fjällbacka. Fartyget seglade för Backelins rederi till år 1876 då hon, tillsammans med åtta norska fartyg förliste i en orkan på Nordsjön med man och allt.
Mathias Backelin var en betydande man i Fjällbacka med många järn i elden. Han föddes 1819 i Strömstad och flyttade till Fjällbacka 1841 och började som salteridräng, blev senare handelsbiträde och lanthandlare.
På 1850-talet började han sin bana som skeppsredare. Vid sin död ägde han av 90 % av det hela tonnage som var registrerat i Fjällbacka liksom många gårdar i bygden. Han var också norsk konsul.
Genom en felsatsning med inköpet av stålbarken Mathias år 1876 blev skulderna så stora att dödsboet försattes i konkurs. Han dog på gården Edsten vid Fjällbacka 1888.
Efter Backelins bortgång 1888 drabbades rederiet av en brandkatastrof 1890 som ödelade Edstens gård med alla inventarier och handlingar. Nu försvann också alla besättningslistor på Backelins stora flotta av seglande skepp - däribland på briggen Aurora.
Vidare finns ytterligare en historia kopplad till Aurora kring bohusläningen, kapten William Matson (1850 - 1917) som blev storredare i USA och som sannolikt seglade ut på Aurora. Som Californiens redarkung och ägare av bland annat rederiet Matson Navigation Company och Matson Line hade han stora intressen inom sjöfart, olje- och sockerindustri och var också svensk generalkonsul i västra USA.
Historien skildras i boken Redarna kring runda bordet, sidorna 18 25.
Då det ej går att finna uppgifter om detta i något sjömanshusregister, är de flesta forskare ense om att hans namn i Backmans rederi försvann i lågornas rov.
Litteratur:
Mattsson, Algot: Redarna kring runda bordet. Tre Böcker. Göteborg, 1996.
Olsson, Allan: Fjällbacka och Hamburgsund som sjöfartssamhällen. Kapitel ur Sjömän, fartyg och samhälle. Studier i bohuslänsk sjöfartshistoria 1800-1900, del 1. Red. Ragnar Olsson. Bohuslän 5. 1995.