rader av lamadjur i grönt och vitt.
Prydnadsparti med stiliserade fiskmotiv.
Den övre delen av väskan saknas.
De flesta av de funna väskorna innehåller kokablad.
Nazca (Ica, Peru), 500 e.Kr.
Väska
dubbelvävd i vitt och brunt.
Prydnadspartiet har rombmönster i rött, gult och brunt.
Nazca (Ica, Peru), 500 e.Kr.
Band
med tre tofsar i fint snörmakeriarbete och bjällror.
Nazca (Ica, Peru), 500 e.Kr.
Praktjacka, huapil
Ornamentik i en stil som anses
härstamma från den äldsta höglandskulturen,
Tiahuanaco, 200–800 e.Kr.
Mönsterbård
Detalj av dräkt som myllrar av
kustfolkets mytologiska havsvidunder.
Tiahuanaco-stil, 200–800 e.Kr.
Fragment
med mönster.
Tiahuanaco-stil, ca 200–800 e.Kr.
Vävnad
Chimu-kulturen, 1000–1450 e.Kr.
Inka-väldet fick ärva en 3000-årig textilkonst,
utvecklad i de tidigare kulturerna i området.
De förnämligaste textilierna hade framställts
i Paracas, redan 500 f.Kr.–100 e.Kr.
I gravarna har man funnit broderade svepningar,
skjortor, pannband och kjolar.
Svepningarna är gjorda i bomull och ylle,
färgat i upp till 190 olika nyanser.
Mönstren är symmetriska. Där finns både fantasidjur
och naturalistiska djurfigurer. Blandningar mellan människa och djur är mycket vanliga.
Skål
dekorerad med ödlefigurer, bårder
och trappsteg som symboliserar Jorden.
Santa Maria-kulturen
(Mollecito, Argentina), 1250–1535 e.Kr.
Kragflaska
Diaguita-kulturen
(Catamarca, Argentina), 1320–1470 e.Kr.
Bägare
Diaguita-kulturen (La Toma, Argentina),
1320–1470 e.Kr.
Skål
dekorerad med tre stiliserade kolibrifåglar.
Kolibrin är en viktig symbol, också idag.
Liksom schamanen suger den ut sjukdom
ur människornas kroppar.
Nazca (Peru), 100 f.Kr.–700 e.Kr.
Aryball
Aryball-kärlen heter så
för att de liknar grekiska kärl med samma namn.
Pillaro, Ecuador, Inkariket, 1480-1533 e.Kr.
Skål
i form av människohuvud,
prytt med örn- eller kondorfjädrar,
som gör det möjligt att bege sig ut i kosmos.
Nazca (Peru), 100 f.Kr.–700 e.Kr.
Aryball
Chimu-Inka-kulturen, 1480–1533 e.Kr.
Aryball
Pillaro, Ecuador, Inkariket, 1480–1533 e.Kr.
Stigbygelkärl
Cupisnique- eller Salinar-kulturen
(Peru), 600 f.Kr.–200 e.Kr.
Lerkärl
Mochica (Peru), 100 f.Kr.–600 e.Kr.
Skål
med trappstegsdekor,
symbol för förbindelsen mellan
himmel och jord, dag och natt.
Cupisnique- eller Salinar-kulturen
(Peru), 600 f.Kr.–200 e.Kr.
Skål
Cupisnique- eller Salinar-kulturen
(Peru), 600 f.Kr.–200 e.Kr.
Bägare
dekorerad med panflöjter
Nazca 100 f.Kr.-700 e.Kr.
Lerkärl
en krigare i fågelmask,
med ceremoniell kniv och bjällror.
Mochica-kulturen, 100 f.Kr.–700 e.Kr.
Lerkärl
dekorerad med händer
som håller en flöjt mot en mun
och stiliserade fåglar.
Chancay-kulturen (Peru), 1000–1450 e.Kr.
Panflöjt
med elva pipor.
Nazca (Peru),100–700 e.Kr.
Bägare, kero
visar det dualistiska draget i den andinska världsuppfattningen. Tillvaron är uppbyggd av halvor eller par som kontrasterar och kompletterar varandra
uppe och nere, vänster och höger, osv.
Tiahuanaco (Bolivia), 600-1000 e.Kr.
Bägare, kero
med symboler för vågor, vatten, trappsteg,
jorden eller Anderna
Tiahuanaco (Bolivia), 600–1000 e.Kr.
Bägare, kero
Tiahuanaco (Bolivia), 600–1000 e.Kr.
Skål
Tiahuanaco (Arani, Bolivia), 600–1000 e.Kr.
Lerkärl, offergåva
Tiahuanaco (Arani, Bolivia), 600–1000 e.Kr.
Lerkärl, offergåva
Tiahuanaco (Arani, Bolivia), 600–1000 e.Kr.
Lerkärl, offergåva
Tiahuanaco (Arani, Bolivia), 600–1000 e.Kr.
Lerkärl, offergåva
Tiahuanaco (Arani, Bolivia), 600–1000 e.Kr.
Lerkärl, offergåva
Tiahuanaco (Arani, Bolivia), 600–1000 e.Kr.
Lerkärl, offergåva
Tiahuanaco (Arani, Bolivia), 600–1000 e.Kr.
Dubbelt lerkärl, offergåva
Tiahuanaco