Artiklar i Wikipedia som innehåller information om detta objekt eller närliggande ämnen.
Det finns inga länkar för objektet.
ARTIKLAR I WIKIDATA
Artiklar i Wikidata som innehåller information om detta objekt.
Det finns inga länkar för objektet.
BILDER I WIKIMEDIA COMMONS
Bilder i Wikimedia Commons som avbildar detta objekt.
Det finns inga bilder som avbildar objektet.
Dans/Uppträdande - Asien, Dance/Performance - Asia
Monterdel
Bilden:
Upphovsman: <presImageByline>Uppgift om fotograf saknas
Upphovsrätt: <presImageCopyright>
Statens museer för världskultur
Licens: <mediaLicense>
Typ <itemType>
Utställning
Titel <itemTitle>
Dans/Uppträdande - Asien
Avian allies, text sv<itemDescription>
Fasanfjädrar förknippades med strid och krig i ikonografin i Kinas operatradition*. Kampsportsledare (både manliga och kvinnliga) hade hjälmar dekorerade med stjärtfjädrar från just fasaner. De manipulerades av skådespelaren för att ge uttryck för olika typer av känslor. Inom ett konfucianskt sammanhang, både i Kina och Korea, inkluderar ceremonin för firandet av Konfucius födelsedag civila dansar...
Fasanfjädrar förknippades med strid och krig i ikonografin i Kinas operatradition*. Kampsportsledare (både manliga och kvinnliga) hade hjälmar dekorerade med stjärtfjädrar från just fasaner. De manipulerades av skådespelaren för att ge uttryck för olika typer av känslor. Inom ett konfucianskt sammanhang, både i Kina och Korea, inkluderar ceremonin för firandet av Konfucius födelsedag civila dansare som håller en fasanfjäder i sin högra hand, som symboliserar integritet. Världskulturmuseerna har inte denna typ av föremål i sina samlingar.
* Det finns femtiofem erkända etniska minoriteter som lever inom den kinesiska nationens gränser idag. Om inte annat anges är det underförstått hankineser som åsyftas när Kina här nämns.
Pheasant feathers were associated with martial forces in the iconography of the opera traditions of China*. Martial leaders (both male and female) wore helmets decorated with the tail feathers of phe...Visa hela
Pheasant feathers were associated with martial forces in the iconography of the opera traditions of China*. Martial leaders (both male and female) wore helmets decorated with the tail feathers of pheasants. They were manipulated by the performer to express different types of emotions. Within a Confucian context, both within China and Korea, the ceremony commemorating the birthday of Confucius includes civil dancers holding one pheasant feather in their right hand, symbolising integrity. The Museums of World Culture does not have this type of object represented in its collections.
*There are fifty-five recognised ethnic minorities living within the borders of the Chinese nation today. Unless otherwise noted, the ethnic Han majority is implied when China is mentioned.