Typ <itemType> |
Foto |
Fotodatum <presTimeLabel> |
2019 |
Beskrivning <itemDescription> |
-
Svartvit fotografi av fartyget Polar reefer som är monterta på vit kartong och ramat i silverfärgad ram. På fartyget står "FINDUS frpzen foods". I nedre högra hörnet står: "Skyfotos, LYMPNE AIRPORT, KENT".
|
OCM <itemDescription> |
|
OCM <itemDescription> |
|
Signering, påskrift, stämpling <itemDescription> |
|
Inramad/monterad <itemDescription> |
|
Historik <itemDescription> |
|
Historik <itemDescription> |
-
Rederi AB Polars första fartyg. Rederiet startades på 1960-talet av familjen Pyk och handlade med kyl- och frysvaror. Andra frysbåtar höll kanske -12 grader men eftersom rederiet handlade med Fryshuse...
Visa hela
Rederi AB Polars första fartyg. Rederiet startades på 1960-talet av familjen Pyk och handlade med kyl- och frysvaror. Andra frysbåtar höll kanske -12 grader men eftersom rederiet handlade med Fryshuset och Findus kvalitet, så skulle man ha certifikat för -30 grader. "Hela branschen i övrigt tänkte att dom är inte kloka men det visade sig att det var det bästa vi hade gjort och hade som trumf hela tiden. Den båten, den var byggd som bas för att kunna gå för Findus på bästa sätt." Ärtbåtarna gick till Italien och Grimsby i England. Man började med Grimsby. Så småningom började man transportera ärtor till Italien också. "På högsäsongen avslutade vi med att gå till Italien och sen kom nästa säsong för Findus vad beträffar det djupfrysta vilket dom hade som special i Italien och det var delikata spenat och dom fina grejorna. Så hade vi det last ut last hem, det var det ingen annan som hade."I Italien körde man på Anzio utanför Rom. När man hade lossat så lastade man in dom italienska primörerna. De gick annars med bil eller järnväg och för primörerna var det mycket bättre fraktväg per fartyg. Annat som fraktades var sådant som behövde kontrollerad temperatur exempelvis vindruvor, aprikoser, bananer och mycket annan frukt. Aprikoserna lastades på östkusten i Spanien. Frukten såldes till olika stora importörer i Sverige. 1964 fick de ett annat fartyg som hette Polar Viking som var lite större. Rederiet hade sammanlagt fyra fartyg, alla byggda i Sölvesborg. Förutom de två nämna hade man Polar Kristall och Polar Diamant. Fartygen Diamant och Kristall tidsbefraktades senare till Marocko. Bankdirektör i Brunnby sparbank, Ingvar Nilsson, var ordförande i AB Polar rederi. Företaget var skrivet i Mölle. Man hade kontor på Kungsgatan 8 i Helsingborg men hade även ett litet kontor i bankhuset i Nyhamnsläge "men det vara bara för att han, Nils Oskar Pyk, bodde i samma hus." Ur intervju med Torsten Larsson, VD för AB Polar, 22/2 2022
Stäng
|
Förvärvsomständigheter / Till museet <itemDescription> |
|
Gruppering <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Fotograferad av Skyfotos, Lympne airport.
-
Förvärvad 2019 av Hansson, Kjell.
|
Material / Bildbärare<itemMaterial> |
- papper
|
Teknik <itemTechnique> |
-
positiv
-
påsiktsbild
-
svartvit
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Bredd: 30,5 cm.
-
Höjd: 24 cm.
|
Motiv <itemMotiveWord> |
-
Polar reefer
-
Rederi AB Polar
-
fartyg
-
marinmotiv, skeppsporträtt
|
Sakord<itemName> |
- fotografi
|
Ämne <subject> |
|
Inventarienummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Helsingborgs museum |
Källa <url>
|
|