Vajrasâdhu, tib. dam can rdo rje legs pa
Pekingkatalogen: Dam-can rdor-legs
Kropp: Mörkblå hudfärg, två ben, två armar, ett huvud med skräckinjagande uppsyn och ett tredje vertikalt öga i pannan. Munnen grinande. Rött hår. Iklädd plattbrättad röd hatt med kulle krönt med gyllene band och en Vajra. Kullens fram- och baksida med stilicerat shou-tecken för långt liv. Långt, grönt, komplett stolaband fallande ned från axlarna. Bär hjärtformade örhängen i guld, mörkblå väst med guldornament, röd omlottlagd långskjorta knuten med gyllene bälte och rosett på magen; vita byxor, gröna stövlar.
sana: Rider sittande gränsle över rödbrun get med gulddekorerad man och svans, och som är avbildad i passgång över en röd bottenplatta med gyllene blomornament. Getens båda horn tvinnade i varandra. Sockelns sidor dekore-rade med stilicerade och profilerade bergsformationer i grönt mot gulbrun bergs-bakgrund.
Mudrâ och attribut: I höger hand vajra-krönt parashu (tantrisk yxa). Vänster hand karana-mudrâ, banngesten.
Färgbortfall: Hattbrättets baksida, yxans skaft, bägge stövlarna, getens vänster öra, länd, framknä samt höger framhov.
Försluten med träplatta, ej fylld.
Ålder och tillverkningsort: Mongoliet eller ateljé i Peking för mongolisk marknad.
Material: Målad driven koppar.
Dam can rdo rje legs pa avbildas ofta såsom ingående i följet till de fem Mahâ-panjarâja och antas ha sitt ursprung i den förbuddhistiska bon-religionen som en lokalgud. Enligt en tibetansk legend stammar han från en buddhistisk munk verksam som föreståndare över det anrika Nâlandâ-klostret. På grund av sina många och svåra synder återföddes han som en osalig ande och ställde till med stort förtret för Padmasambhava när denne på 700-talet kom till Tibet. Rdo rje legs pa blev emellertid besegrad och avtvangs ett löfte att försvara och sprida buddhismen. Ikonografiskt tycks han framställas på flera varierande sätt, men alltid skräckinjagande och ridande. Han räknas ibland till kategorin av demoner. Enligt Lavizzari-Raeuber (1989:184) rider han på ett lejon, men enligt Nebesky-Woijkowitz (1956:157) på ett vitt lejon eller en get. Guden anges vara mörkröd. Ett antal tibetanska medier hävdar att de under trans blir besatta av honom. Det mest kända av dessa medier bor i pa ri, en by utanför Lhasa.