Happy socks grundades 2008 av Mikael Söderlindh och Viktor Tell, med visionen att skapa färgglada strumpor och underkläder för dam och herr. År 2015 sålde Happy Socks i 70 länder, år 2019 i mer än 90 länder. Produkten ska sprida glädje och utmärkas av kvalité, hantverk och kreativitet.
Kartong med ändamål att paketera kalsong NM.0333865. Kartongbit NM.0333866b fungerade som stöd åt kalsongen, som var vikt runt densamma för att ge stadga åt kalsongen i kartongen.
Happy Socks samarbete med "Billionaire Boys Club". "Billionaire Boys Club" är ett klädmärke som Pharrell Williams och Japanska modedesignern Nigo grundade år 2005. Pharrell Williams är en amerikansk musiker född 1973, men främst framgångsrik som musikproducent i duon "The Neptunes". Pharrell Williams har producerat låtar för exempelvis "Swedish House Mafia". Tillsammans grundade Pharrell Williams och modedesignern Nigo två klädmärken som skulle representera premium streetwear; "Billionaire Boys Club" och "Ice Cream".
"Billionaire Boys Club" logga är ett astronauthuvud, vilken förekommer på produkterna.
Samarbetet lanserades för dam och herr i olika färgställningar, kalsonger och trosor, samt accessoarer.
Happy Socks ingår i Nordiska museets återkommande insamling och dokumentation av föremål från vinnande designer till Damernas Världs designpris Guldknappen. Happy Socks vann priset Guldknappen Accessoar år 2015.
Juryns motivering; En grå aprildag ville den kreativa duon göra något skoj. Att sprida färgglädje som affärsidé visade sig vara ett lyckokast. Genom rätt image, design och förpackning lyckades företaget bli världsledande inom sitt segment. I dag finns glada Happy Socks över hela världen, därför är Viktor Tell och Mikael Söderlindh värdiga vinnare av Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2015.
/Hanna Leijon 2019-02-27