Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Titel <itemTitle> |
Anton |
Beskrivning <itemDescription> |
|
Historik <itemDescription> |
-
1. Byggd i Sout-hamton England. Torpederad I Nordsjön 1918. Fartyget byggdes år 1882 av Oswald, Mordaunt & Co, Southampton, åt Castanos S S Co (Morel brothers), Cardiff. Den 18/6 1893 strandade ångare...
Visa hela
1. Byggd i Sout-hamton England. Torpederad I Nordsjön 1918. Fartyget byggdes år 1882 av Oswald, Mordaunt & Co, Southampton, åt Castanos S S Co (Morel brothers), Cardiff. Den 18/6 1893 strandade ångaren vid Ismail, Rumänien. År 1894, såldes fartyget till Theophilatos Brox, Ithaca, Grekland och omdöptes till ”Ithaca”. År 1897 inköptes ångaren av R Mackie & Co, Leith. Namnet ändrades först till ”Castanos” och senare till ”Newbigging”. Rederi AB Skagerack, Helsingborg, inköpte strax före årsskiftet 1898-1899 för 10 000 pund ångaren ”Gledholt” från England. Den 21 augusti gick fartyget på grund på en sandbank vid Abromer Point, Mesane, Vita havet, under en resa Mesane – Amsterdam. Ångaren sjönk sedan 7 sjömil nord om Cape Abramow. Som ersättning inköpte rederiet ångaren ”Castanos” från England i februari månad 1900. Inköpspriset för helsingborgsrederiet var 13 500 pund. Namnet ändrades till ”Anton”. Vid inregistreringen till Sverige inmättes nyförvärvet till 1 663 brt. resp. 1 081 nrt. Befälhavare under skånetiden var: sjökapten N. P. Backe, Brunnby socken/ Hbg 1900, sjökapten O. F. Carlberg 1900-1912, sjökapten Bernhard Persson, Hittarp 1912-1916, sjökapten C. G. Eneroth 1916-1917. Fartygshandeln var livlig under första världskriget. Ångaren inköptes den 24/10 1916 för 825 000:- kronor av rederi AB Primula, Stockholm. Den 30/11 1916 såldes fartyget för 1 065 000:- kronor till rederi AB Ankaret Helsingborg. Den 6 juni 1917 kl. 06.30 befann sig ”Anton” 20 distansminuter utanför skotska kusten mellan Dundee och Aberdeen då hon blev torpederad av den tyska ubåten UC 77 och sjönk inom 10 minuter på Lat N 56 45´Long V 1 5´. Den officiella rapporten berättar: ”Ångaren Anton, torpederad eller minsprängd. Reg n:r 3 602; byggd år 1882 av järn; tontal: brutto 1 611, netto 1 099; indic. Hkr. 700; redare: Rederi AB Ankaret; hemort: Hälsingborg; befälhavare: C. G. Eneroth; bemanning: 17 män och 2 kvinnor; last: stenkol, 1 931 ton; tid och plats: 6 juni 1917, Nordsjön. Anton hade redan i slutet av januari månad 1917 i Grimsby intagit en bekväm last av stenkol för Göteborg samt var färdig att avsegla den 2 februari men kvarhölls av myndigheterna i Grimsby till den 4 juni, innan anstånd att anträda resan erhölls. Efter att hava inlastat 600 säckar post utgick ångaren nämnda datum på Grimsby redd, där den på order från flottmyndigheterna anslöt sig till en konvoj, som avgick följande dag kl. 4. em. Konvojen bestod av 5 handelsfartyg, vilka framgingo på en kolonn med Anton som ledande, vidare 2 jagare som gingo framför Anton, samt 4 armerade trålare, en på vardera sidan om kolonnen såväl i täten som i kön.
Stäng
|
Historik <itemDescription> |
-
När konvojen kl. 6.30 fm. onsdagen den 6 juni befann sig omkring 20 minuter utanför skottska kusten emellan Dundee och Aberdeen och den i kön på styrbords sida gående trålaren för tillfället gått upp ...
Visa hela
När konvojen kl. 6.30 fm. onsdagen den 6 juni befann sig omkring 20 minuter utanför skottska kusten emellan Dundee och Aberdeen och den i kön på styrbords sida gående trålaren för tillfället gått upp i jämnhöjd med den i täten gående trålaren, skakades Anton plötsligt av en häftig explosion under vattenlinjen på styrbords sida mellan 3:ans och 4:ans luckor. Vädret var vid tillfället klart med lätt ostlig bris och sydostlig sjö. Från Anton hade man, innan explosionen inträffade, icke iakttagit vare sig någon torped eller mina. Befälhavaren befann sig vid explosionen på bryggan och gav genast order till maskinen om ångans avstängande. Livbåtarna, som före avresan gjorts klara att hastigt kunna sjösättas, firades genast, enär vattnet rusade in i fartyget, så att det började sjunka. På grund av den starka sugningen, som uppstod genom vattnets inströmmande i den upprivna fartygssidan, råkade emellertid styrbords livbåt, över vilken kaptenen själv tagit befälet, i kontakt med de av explosionen upprivna plåtarna, vari den fastnade med de på relingens sida befintliga livlinorna med påföljd, att den kantrade och ombordvarande kommo i vattnet. Alla med undantag av förestånderskan Bengta Widén lyckades emellertid klamra sig fast vid båten och blevo upptagna av en av de eskorterande trålarna. Besättningen i babords livbåt upptogs av de danska motorfartyget Maracaibo, som följde närmast efter Anton i konvojen. Anton sjönk inom 10 minuter efter explosionen på Lat N 56 45´Long V 1 5´. Förestånderskan Widén, som tagit plats i styrbords livbåt, hade icke blivit sedd, sedan denna kantrade, varför hon genast torde hava sjunkit. Dessutom saknades 1:ste maskinisten Gustaf Johansson. Han hade just stått i begrepp att gå i styrbords livbåt, när denna kantrade, varför han hoppade direkt i vattnet och sågs driva akter över. Från det närmast Anton följande danska fartyget hade omedelbart utkastats en lina med boj, varjämte en livbåt firats för att komma honom till undsättning. På endast några meters avstånd från båten sjönk emellertid Johansson och kom sedan icke mera upp till vattenytan. Sedan Anton sjunkit sökte trålaren, som upptog den överlevande besättningen från styrbords livbåt, mycket noggrant över olycksplatsen utan att emellertid upptäcka ett spår av de saknade. De skeppsbrutna landsattes följande dag i Lerwick, där de omhändertogs av svenske konsuln. Huruvida olyckan förosakats av torped eller förankrad mina har icke kunnat avgöras. Befälhavaren håller dock det förra för troligt. Besättningens samtliga effekter och alla fartygshandlingar gingo förlorade genom olyckan. Omkomna: 1 man och 1 kvinna. Gustaf Johansson, övermaskinist, f. den 16/11 1861, gift, hemort: Hälsingborg. Bengta Widén, förestånderska, f. den 28/8 1875, frånskild, hemort: Malmö.”
Stäng
|
Utställning <itemDescription> |
|
Utställning <itemDescription> |
|
Utställning <itemDescription> |
|
Signering, påskrift <itemDescription> |
|
Signering, påskrift <itemDescription> |
|
Signering, påskrift <itemDescription> |
|
Gruppering <itemDescription> |
|
Gruppering <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Konstnärligt tillverkad av Purvis, T. G..
|
Materialkategori<itemMaterial> |
- trä
|
Material<itemMaterial> |
- linne
|
Motiv <itemMotiveWord> |
-
S:S Anton
-
marinmotiv, skeppsporträtt
|
Sakord<itemName> |
- målning
|
Ämne <subject> |
|
Inventarienummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Helsingborgs museum |
Källa <url>
|
|