Beskrivning <itemDescription> |
-
En av 1900-talets verkliga förgrundsgestalter inom danskonsten, i Sverige men också internationellt. Dansare, koreograf och under senare delen av sitt liv också dansforskare med särskilt intresse för Afrika och Japan. Hon studerade på 1920- och 30-talen hos Mary Wigman, debuterade i Paris 1934 i en egen koreografi. Under 1950- och 60-talen framförde hon en rad egna verk på Operan i Stockholm, som ...
Visa hela
En av 1900-talets verkliga förgrundsgestalter inom danskonsten, i Sverige men också internationellt. Dansare, koreograf och under senare delen av sitt liv också dansforskare med särskilt intresse för Afrika och Japan. Hon studerade på 1920- och 30-talen hos Mary Wigman, debuterade i Paris 1934 i en egen koreografi. Under 1950- och 60-talen framförde hon en rad egna verk på Operan i Stockholm, som blev mycket inflytelserika. Hon samarbetade med Erik Lindegren, Karl-Birger Blomdahl, Lennart Rodhe, Egon Möller-Nielsen och andra förgrundsgestalter inom det svenska kulturlivet. Hon var en av grundarna av Koreografiska Institutet 1963 (dagens Danshögskolan) och 1992 fick hon en hedersprofessur i dans. 1998 tilldelades hon Svenska Akademiens stora guldmedalj. 1983 publicerade hon boken Källvattnets mask, Om dans i Afrika. Boken innehåller Birgit Åkessons uppteckningar av danser i olika bysamhällen i Afrika liksom textfragment och tolkningar. Några av de dansmasker som Birgit Åkesson sett dansa förvärvade hon och denna samling skänktes efter hennes död till Etnografiska museet av dottern Mona Reuterswärd, samling 2001.19 En andra bok av Birgit Åkesson, -att ge spår i luften - : föreläsningar, samtal, möten / Lund : Propexus, [1998] ger ytterligare inblickar i hennes syn på afrikansk dans och kultur.
Stäng
|