Typ <itemType> |
Byggnad |
Plats <presPlaceLabel> |
Län: Västra Götaland, Kommun: Göteborg |
Titel <itemTitle> |
ERIKSBERGS BOCKKRAN |
Beskrivning Inventeringsår <itemDescription> |
|
Historik <itemDescription> |
-
År 1876 bildades Eriksbergs Mekaniska Verkstad AB som tillverkade produkter av järn och och gjutgods innan fartygsproduktionen blev den helt dominerande verksamheten. På 1920-talet utökades varvet med...
Visa hela
År 1876 bildades Eriksbergs Mekaniska Verkstad AB som tillverkade produkter av järn och och gjutgods innan fartygsproduktionen blev den helt dominerande verksamheten. På 1920-talet utökades varvet med nya bäddar och flytdockor. Bockkranen stod klar 1969 och var en del av en stor utbyggnad av den byggdocka som varit i drift på varvet sedan 1959. Bockkranen uppfördes som ett komplement till monteringskranarna utmed dockans sidor. Den möjliggjorde montering av fartyg på uppemot 500 000 ton. I slutet av 1970-talet hamnade varvsindustrin i en internationell kris. Oljepriserna sköt i höjden och världshandeln försvagades. År 1977 bildades Svenska varv som övertog de svenska storvarven. Varvsepoken var över och varven lades ned.
Stäng
|
Historik <itemDescription> |
-
År 1876 bildades Eriksbergs Mekaniska Verkstad AB som tillverkade produkter av järn och och gjutgods innan fartygsproduktionen blev den helt dominerande verksamheten. På 1920-talet utökades varvet med...
Visa hela
År 1876 bildades Eriksbergs Mekaniska Verkstad AB som tillverkade produkter av järn och och gjutgods innan fartygsproduktionen blev den helt dominerande verksamheten. På 1920-talet utökades varvet med nya bäddar och flytdockor. Bockkranen stod klar 1969 och var en del av en stor utbyggnad av den byggdocka som varit i drift på varvet sedan 1959. Bockkranen uppfördes som ett komplement till monteringskranarna utmed dockans sidor. Den möjliggjorde montering av fartyg på uppemot 500 000 ton. I slutet av 1970-talet hamnade varvsindustrin i en internationell kris. Oljepriserna sköt i höjden och världshandeln försvagades. År 1977 bildades Svenska varv som övertog de svenska storvarven. Varvsepoken var över och varven lades ned.
Stäng
|
Historik <itemDescription> |
-
Eriksbergskranen är en av Sveriges största bockkranar och är belägen i stadsdelen Eriksberg, som är ett område längs Norra Älvstranden i Göteborg. Kranen är 80 meter hög och 1 750 ton tung. Den byggde...
Visa hela
Eriksbergskranen är en av Sveriges största bockkranar och är belägen i stadsdelen Eriksberg, som är ett område längs Norra Älvstranden i Göteborg. Kranen är 80 meter hög och 1 750 ton tung. Den byggdes i Köln, Tyskland och installerades i Göteborg år 1969. Eriksbergskranen är en produkt av den stora varvsindustri som var omfattande i Göteborg från 1910-talet, då Eriksbergs Mekaniska Werkstads AB på allvar började producera större båtar för både den nationella och internationella marknaden, fram till år 1979 då varvet lades ned. År 1993 gjordes bockkranen om till utsiktsattraktion, och på sommarhalvåret anordnas även s.k. bungyjump från kranen. Med sina 84 meter över havet är det idag Sveriges högsta plats att hoppa bungyjump, från.
Stäng
|
Beskrivning Inventeringsår (2013) <itemDescription> |
-
Beskrivning - karaktär Eriksbergskranen är en nyttoanläggning där formen betingas helt av funktionen. Ursprungligen var kranen grönmålad med en betydligt sobrare och diskretare färgsättning än dagens ...
Visa hela
Beskrivning - karaktär Eriksbergskranen är en nyttoanläggning där formen betingas helt av funktionen. Ursprungligen var kranen grönmålad med en betydligt sobrare och diskretare färgsättning än dagens offensiva kulörer. I och med den senaste adderingen av designad belysning, har anläggningen tagit en helt ny plats i stadsrummet. Belysningen tillsammans med kranens funktionella form, dess storlek och den framträdande färgsättningen är självklara värden. Under åren som gått sedan Eriksbergsvarvet lades ned har kranen genomgått omfattande ombyggnader främst på det installationstekniska området. Två av de tre vinschmaskinerierna är demonterade tillsammans med tillhörande wire, trallor och krokar. Koppartjuvar har rensat ställverket på allt som går att sälja och dessutom vandaliserat de elektriska installationerna. Bromsmekanismerna vid framdrivningsenheterna är demonterade och kranen är numera fastsvetsad vid kranbanorna. Lejdare och gradänger längs kranbalkens utsida är demonterade liksom två huslikande tillbyggnader på toppen av kranbalken. Trots dessa ingrepp är kranens grundform tämligen välbehållen.
Stäng
|
Beskrivning Inventeringsår <itemDescription> |
|
Historik <itemDescription> |
-
År 1876 bildades Eriksbergs Mekaniska Verkstad AB som tillverkade produkter av järn och och gjutgods innan fartygsproduktionen blev den helt dominerande verksamheten. På 1920-talet utökades varvet med...
Visa hela
År 1876 bildades Eriksbergs Mekaniska Verkstad AB som tillverkade produkter av järn och och gjutgods innan fartygsproduktionen blev den helt dominerande verksamheten. På 1920-talet utökades varvet med nya bäddar och flytdockor. Bockkranen stod klar 1969 och var en del av en stor utbyggnad av den byggdocka som varit i drift på varvet sedan 1959. Bockkranen uppfördes som ett komplement till monteringskranarna utmed dockans sidor. Den möjliggjorde montering av fartyg på uppemot 500 000 ton. I slutet av 1970-talet hamnade varvsindustrin i en internationell kris. Oljepriserna sköt i höjden och världshandeln försvagades. År 1977 bildades Svenska varv som övertog de svenska storvarven. Varvsepoken var över och varven lades ned.
Stäng
|
Historik <itemDescription> |
-
År 1876 bildades Eriksbergs Mekaniska Verkstad AB som tillverkade produkter av järn och och gjutgods innan fartygsproduktionen blev den helt dominerande verksamheten. På 1920-talet utökades varvet med...
Visa hela
År 1876 bildades Eriksbergs Mekaniska Verkstad AB som tillverkade produkter av järn och och gjutgods innan fartygsproduktionen blev den helt dominerande verksamheten. På 1920-talet utökades varvet med nya bäddar och flytdockor. Bockkranen stod klar 1969 och var en del av en stor utbyggnad av den byggdocka som varit i drift på varvet sedan 1959. Bockkranen uppfördes som ett komplement till monteringskranarna utmed dockans sidor. Den möjliggjorde montering av fartyg på uppemot 500 000 ton. I slutet av 1970-talet hamnade varvsindustrin i en internationell kris. Oljepriserna sköt i höjden och världshandeln försvagades. År 1977 bildades Svenska varv som övertog de svenska storvarven. Varvsepoken var över och varven lades ned.
Stäng
|
Beskrivning Inventeringsår <itemDescription> |
|
Beskrivning Inventeringsår <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Producerades i Göteborg, Västra Götaland.
-
Producerades 1969-01-01 - 1969-12-31 .
-
Byggnadsminne (BM) 3 kap. KML 2012-06-25 .
-
Byggnadsminne (BM) 3 kap. KML 2012-06-25 .
-
Byggnadsminne (BM) 3 kap. KML 2012-06-25 .
-
Byggnadsminne (BM) 3 kap. KML 2012-06-25 .
|
Historiska/ursprungliga kategorier<itemName> |
- Varv
|
Nuvarande kategorier<itemName> |
- Varv
|
Klassifikation <itemClassName> |
|
<itemSpecification> |
|
<itemSpecification> |
|
<itemSpecification> |
|
<itemSpecification> |
|
Anläggningsnamn <itemNumber> |
|
Källa <presOrganization> |
Riksantikvarieämbetet |
Källa <url>
|
|