Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
Joseon (1392-1897), 1800-tal |
Plats <presPlaceLabel> |
Asien, Nordkorea, Sydkorea |
Beskrivning <itemDescription> |
-
Stämpel för riskakor i vitt glaserat porslin. Stämpelytan är stor och rund och har ett utskuret geometriskt mönster med yin-yangsymbolen "taegeuk" i cirkelns mitt. Det geometriska mönstret som omgärdar Taegeuk-symbolen består av vertikala och horisontella linjer i fyra olika lika stora fält. Stämpeln har ett ihåligt handtag. På ena sidan av handtaget finns ett hål som varit till för att fästa ett ...
Visa hela
Stämpel för riskakor i vitt glaserat porslin. Stämpelytan är stor och rund och har ett utskuret geometriskt mönster med yin-yangsymbolen "taegeuk" i cirkelns mitt. Det geometriska mönstret som omgärdar Taegeuk-symbolen består av vertikala och horisontella linjer i fyra olika lika stora fält. Stämpeln har ett ihåligt handtag. På ena sidan av handtaget finns ett hål som varit till för att fästa ett snöre vid stämpeln. Stämpeln har bränts ståendes på handtagets fri ände. Den torkats ren från glasyr och bär ett litet antal spår av sand från brännugn på insidan. Ett vitt kornaktigt material verkar ha fastnat på en av stämpelns kanter vid bränningen. Tteok är en av de traditionella koreanska efterrätterna. Den består av malt ris som först ångats och sedan stötts och garnerats och fyllts med söta frön, frukter och honung. Riskakestämplar (koreanska: tteoksal) användes för att stämpla mönster på riskakor, framförallt jeolpyeon. De har varit i bruk sedan Goryeo (918-1392) och var antingen i trä eller keramik, samt vid det kungliga hovet huvudsakligen i porslin. Det finns stämplar av olika form: allt från enkla runda stämplar med ett handtag till rektangulära stämplar med flera stämpelytor. Stämplarna har dekorativa mönster, bland annat geometriska mönster, blommönster, gallerverk, eller mönster som bildar uttryck som Taegeuk (kinesiska: Taiji), tio traditionella symboler för långt liv, och så vidare. Eftersom mönstren har olika betydelse användes de vid olika tillfällen. Stämplarna fyller också en praktisk funktion eftersom de stämplade ytorna skapar lufthål mellan lagren när riskakorna travas på varandra. Det var vanligt att familjer hade egna utmärkande motiv med namn och adress på stämpelytan.
Stäng
|
Källor <itemDescription> |
-
Siggstedt, Mette, Östasiatiska Museet (Museum of Far Eastern Antiquities). Korea på Östasiatiska Museet – Östasiatiska museets utställningskatalog nr 67 (Korean Art in the Museum of Far Eastern Antiqu...
Visa hela
Siggstedt, Mette, Östasiatiska Museet (Museum of Far Eastern Antiquities). Korea på Östasiatiska Museet – Östasiatiska museets utställningskatalog nr 67 (Korean Art in the Museum of Far Eastern Antiquities – Museum of Far Eastern Antiquities Exhibition Catalogue no 67). Stockholm: Östasiatiska museet, 2011.
Stäng
|
Förvärvsomständigheter <itemDescription> |
|
Anmärkning <itemDescription> |
-
Från monter 37. Höjd 6 cm, diam. 8,7 cm.
|
Utställning, del av / planerad <itemDescription> |
|
Utställning / planerad <itemDescription> |
|
Land, engelska / ursprung <itemDescription> |
|
Land, engelska / ursprung <itemDescription> |
|
Beskrivning, engelska <itemDescription> |
-
Coated in clear glaze, this white porcelain stamp has a wide, round surface carved with a taegeuk ("yin-yang") motif and geometric decoration and has a hollow handle. The taegeuk symbol is at the cent...
Visa hela
Coated in clear glaze, this white porcelain stamp has a wide, round surface carved with a taegeuk ("yin-yang") motif and geometric decoration and has a hollow handle. The taegeuk symbol is at the centre of the design surrounded by quartered vertical and horizontal linear patterns. A hole was pierced into the handle on only one side with which to attach a cord for hanging. The stamp was fired with the top of the handle in contact with the firing surface. This area has been wiped free of glaze and has only little traces of kiln grit on the interior surface. In one corner of the stamp, a white, granulose material seems to have stuck to the glaze during the production process. Tteok is one of the traditional Korean desserts and consists of ground rice which is first steamed, then pounded and additionally garnished and stuffed with sweet flavoured grains, fruits and honey. Rice cake stamps (Korean: tteoksal) can be used to impress a pattern on the rice cake, mostly jeolpyeon. They have been used since the Goryeo period (918-1392) and were usually made of wood or ceramics, especially porcelain for the royal court. The shape varies between single circular stamps with a handle and rectangular stamps with several stamping patterns aligned on the surface. The aesthetic aspect of the stamps is expressed through decorative designs including geometric, floral and lattice patterns as well as letters, such as the taegeuk (Chinese: taiji), ten traditional symbols of longevity, and so on. As each design has a distinct signification, people could use a suitable pattern for specific occasions. On the other hand, the practical benefit of using the stamps is that it keeps sticky rice cakes from adhering to each other as the pressed surface creates gaps of air between layers of rice cakes when piled on top of each other. It was common that different families had their own distinguishing designs and marked the owner’s name or address.
Stäng
|
Utställning, monterdel / planerad <itemDescription> |
|
Utställning, monterdel / planerad <itemDescription> |
|
Förvärvsomständigheter, engelska <itemDescription> |
|
Sakord, korea <itemDescription> |
|
Beskrivning, Korea <itemDescription> |
-
맑은 유약을 시유한 이 백자 떡살의 면은 넓고 둥글며 태극과 기하 무늬가 새겨져 있고, 손잡이는 속이 비었다. 문양으로는 태극문을 중심에 위치하고 공간을 넷으로 나눠 가로선과 세로선 무늬를 번갈아 넣은 자리문이 또한 새겨져 있다. 떡살을 끈에 묶어 걸어 놓을 수 있도록 손잡이 한 쪽에 구멍을 뚫었다. 손잡이 윗면에 유약을 훑어낸 흔적과 함께 번조시 내화토를...
Visa hela
맑은 유약을 시유한 이 백자 떡살의 면은 넓고 둥글며 태극과 기하 무늬가 새겨져 있고, 손잡이는 속이 비었다. 문양으로는 태극문을 중심에 위치하고 공간을 넷으로 나눠 가로선과 세로선 무늬를 번갈아 넣은 자리문이 또한 새겨져 있다. 떡살을 끈에 묶어 걸어 놓을 수 있도록 손잡이 한 쪽에 구멍을 뚫었다. 손잡이 윗면에 유약을 훑어낸 흔적과 함께 번조시 내화토를 받쳐 구운 흔적이 손잡이 안쪽에 보인다. 제작과정에서 떡살 판 한 쪽 모서리에 하얗고 모래인 듯한 물질이 유약에 붙었다. 떡은 한국의 전통 후식 중 하나로 곡물, 특히 쌀을 가루로 만들어 시루에 담아 찌거나 찐 것을 절구에 담아 치고 기름에 지지기도 한 것에 고물을 입히거나 소를 넣어 만든 음식이다. 떡살은 절편과 같은 떡에 문양을 찍고자 할 때 사용했던 도구로, 고려시대부터 사용되어 왔으며 주로 나무나 자기로 만드는데 궁중에서는 사기떡살을 사용했다. 형태는 다양해서, 하나의 문양이 들어간 둥근 도장에 손잡이가 달린 것과 장방형으로 여러 개의 문양을 한번에 찍을 수 있는 것이 있다. 떡살에 새겨지는 장식적 문양 또한 다채로운데, 기하, 꽃, 격자, 문자, 태극, 십장생 무늬 등이 있다. 각 문양은 상징하는 바가 달라서 특별한 때에 용도와 의미에 따라 적당한 것을 사용했다. 떡살에는 실용적 기능도 있어서, 끈적거리는 떡의 표면에 문양을 찍음으로써 떡을 쌓더라도 떡 사이에 생기는 공간 때문에 떡이 서로 달라붙지 않게 된다. 떡살은 가문에 따라 독특한 무늬가 있는 것이 일반적이었으며 이름이나 주소를 새겨 잃어버리지 않도록 했다.
Stäng
|
Datering, korea <itemDescription> |
|
Period, engelska <itemDescription> |
|
Period <itemDescription> |
|
Period, koreanska <itemDescription> |
|
Titel, engelska <itemDescription> |
|
Förvärvsomständigheter, koreanska <itemDescription> |
|
Titel, koreanska <itemDescription> |
|
Datering, engelska <itemDescription> |
|
Beskrivning, tidigare <itemDescription> |
-
Stämpel för riskakor, glaserat porslin. Korea. Choson, 1800-tal., Rund riskakestämpel i porslin med vit glasyr. Stämpeln har ett geometriskt mönster med yin-yang symbolen i cirkelns mitt. Inköp av Fru...
Visa hela
Stämpel för riskakor, glaserat porslin. Korea. Choson, 1800-tal., Rund riskakestämpel i porslin med vit glasyr. Stämpeln har ett geometriskt mönster med yin-yang symbolen i cirkelns mitt. Inköp av Fru Gertrud Sundgren-Bäckström, Ängelholm
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Brukad Joseon (1392-1897).
-
Ursprung i Nordkorea, Sydkorea, Asien.
-
Förvärvad 1989 av Sundgren, Gertrud.
|
Material, engelska<itemMaterial> |
- Porcelain
- Ceramics
|
Materialkategori<itemMaterial> |
- Keramik
|
Material, korea<itemMaterial> |
- 도자기 陶磁器
- 백자 白磁
|
Material<itemMaterial> |
- Porslin
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
-
Ceramic
-
Porcelain
-
Pottery
-
Ceramics
-
Korea
-
OM-1989-0115
-
Östasien
-
도자기 陶磁器
-
백자 白磁
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Diameter: 8,7 cm.
-
Höjd: 6 cm.
|
Sakord, engelska<itemName> |
- Rice-cake stamp
|
Titel<itemName> |
- Riskakestämpel i porslin med yin-yangsymbol.
|
Sakord<itemName> |
- Kakstämpel
|
Ämne <subject> |
|
Accessionsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Statens museer för världskultur - Östasiatiska museet |
Källa <url>
|
|