Föremål från bilfabriken Pininfarina / Volvo i Uddevalla, Målerifabriken. Samhör med UM031986 - UM031990, se Relaterade objekt.
27 ÅR MED BIL
Text från utställning 2013 om bilfabriken i Uddevalla, producerad i samband Bohusläns museums dokumentation inför fabrikens nedläggning.
Utställningstexten nedan av Christine Fredriksen.
Biltillverkning skapade en svensk storindustri och i Västra Götaland etablerades många biltillverkande företag. Bilindustrin skapade en arbetsmarknad med många nya yrken och bilbyggare blev ett vanligt yrke i Göteborg, Trollhättan, Skövde och Uddevalla.
VOLVO UDDEVALLAVERKEN 1986-1993
1986 startade en helt ny industriproduktion i Uddevalla, biltillverkning när företaget Volvo Personvagnar etablerade sig.
Bilfabriken var en ersättning för Uddevallavarvet som lagts ner av den statliga ägaren 1985-86.
Med stöd av regeringens s.k. Uddevallapaket byggdes en ny industrianläggning vid fjorden.
På varvsområdet fanns stora lokaler som med viss ombyggnad kunde användas.
I Kärraverken, där fartygssektioner hade tillverkats, blev nu en karossfabrik och en monteringsfabrik.
I maj 1986 producerades så den första bilen, en Volvo 740. Tillverkningssättet var unikt inom branschen eftersom varje arbetslag ansvarade för hela produktionen av en bil. Helbilsbyggare kallades de. Även materialhanteringen var modernast i Sverige.
Fram till i maj 1993 byggdes sammanlagt 70 000 Volvo 740 och Volvo 940.
Då lades produktionen i malpåse.
AUTONOVA 1995-2000
Efter att produktionen legat nere några år, återupptogs den av företaget Autonova.
Åren 1995-99 hade Volvo Personvagnar ett samarbete med det brittiska företaget TWR (Tom Walkinshaw Racing) för att utveckla och tillverka nischbilar
som cabriolet och coupéversionen av Volvo 850.
Här tillverkades även Renault Clio Sport V6 och OmniNova minibussar.
En målerifabrik uppfördes också.
VOLVO CARS UDDEVALLA 2000-2005
År 2000 blev Volvo Personvagnar ensamägare igen, under namnet Volvo Cars Uddevalla. Produktionen drevs 1999-2003.
Ett traditionellt arbetssätt med linetillverkning (löpande band) infördes.
Man byggde drygt 76 000 bilar av den första generationen Volvo C70.
PININFARINA SVERIGE 2005-2012
I september 2003 undertecknade det italienska företaget Pininfarina SpA och Volvo Personvagnar ett avtal om att utveckla och tillverka Volvos nästa cabriolet.
Det nya företaget fick namnet Pininfarina Sverige.
Nu lanserades den andra generationen Volvo C70.
Detta blev framgångsrika år för Uddevallafabriken. 2007 slogs produktionsrekord med över 20 000 tillverkade Volvo C70 detta år.
Som ett resultat av långsiktigt kvalitetsarbete fick företaget Pininfarina i juli 2012 en fin internationell utmärkelse, Plant Quality Award 2012. Fabriken
i Uddevalla var kvalitetsmässigt ledande i Europa!
VOLVO CAR CENTER UDDEVALLA 2013
Våren 2011 beslöt ägarföretagen att avsluta sitt partnerskap vid utgången av 2012. Volvo Personvagnar blev då för tredje gången ensamägare.
Men detta betydde också slutet för Uddevallas epok som bilbyggarstad. Precis som under Uddevallavarvets tid hade den internationella konkurrensen blivit för hård.
Under namnet Volvo Car Center drevs produktionen fram till midsommar 2013. Då lämnade den sista bilen fabriken.
Som mest var omkring 1 200 personer anställda vid bilfabriken.
Utöver arbetstillfällena i Uddevalla, hade företaget ca 300 underleverantörer i Västsverige och runt om i Europa.
BAKGRUNDSFAKTA: Volvo i Uddevalla 28-årig epok
Efter att varvet lades ner i Uddevalla och flera tusen personer förlorade sina jobb blev situationen tuff för Uddevalla. Det var något som banade väg för bilfabriken som i många ägarkonstellationer under närmare 30 år.
1984 ska Volvochefen Pehr G. Gyllenhammar ha fått idén. Året därpå blev det klart att Volvo skulle bygga bilar i Uddevalla och 1986 stod fabriken färdig.
1986, i maj, byggdes den första bilen, en vit Volvo 740 med röd klädsel. Bilen fick namnet "Försten".
1992 beslutade Volvo Personvagnars styrelse att lägga ner fabriken under våren 1993 på grund av en överkapacitet. Sammanlagt hade drygt 73 000 bilar monterats i fabriken fram till nedläggningen.
1995 kom besked att Volvo PV skulle återuppta produktionen i Uddevalla för att bygga den första generationen av Volvo C70. Fabriken skulle drivas av ett bolag som ägdes av Volvo PV och Tom Walkinshaw Racing, TWR. Namnet på bolaget blev senare AutoNova.
1999, i slutet av året, köpte Volvo PV alla TWR:s aktier i bolaget och fabriken blev återigen helägd av Volvo.
2003 undertecknade Pininfarina SpA och Volvo PV ett avtal om att tillverka Volvos nästa cabriolet i Uddevalla.
2005 började den nya generationen av Volvo C70 att byggas.
2011, den 23 mars, kom beskedet att Volvo PV och Pininfarina bestämt sig för att avsluta sitt samarbete i januari 2013 och att Volvo återigen skulle bli ensam ägare. Den 3:e oktober, meddelade Volvo PV det för fabriken ödesdigra beslutet att produktionen skulle lägga ner. Anledningen var att fabriken tillverkar för få bilar och att kapacitet bara utnyttjades till 65 procent.
2013, den 12:e juni, meddelar företaget Benders att man köper fastigheterna av Volvo PV och att byggproducenten tar över ägandet vid årsskiftet. Den 25:e juni, tillverkades den sista bilen i fabriken som sedan slog igen sina portar. Den sista bilen kommer att finnas på Volvos museum i Göteborg.
Totalt har 235 000 bilar byggts i fabriken, varav cirka 89 000 av den senaste generationen av C70-modellen. Fabriken låg på marken vid Byfjorden där Uddevallavarvet tidigare låg.
Litteratur: Fabriken vid fjorden. Om bilindustriepoken i Uddevalla. Text: Christer Johansson. Skrifter utgivna av Bohusläns museum och Bohusläns hembygdsförbund. Uddevalla 2013.
Fredriksen, Christine; Ahlsén, Cecilia: 27 år med bil från Volvo till Pininfarina. Ur Resa i Bohuslän, Årsbok 2012, s. 198 200. Skrifter utgivna av Bohusläns museum och Bohusläns hembygdsförbund. Uddevalla 2012.