Flygplanet av modell Noorduyn Norseman tillverkades 1941-1942 av Noorduyn Aircraft Limited, Kanada. Det flögs ursprungligen av Royal Canadian Air Force, och därefter av det norska flygvapnet. 1960 fick det en civil ägare i Sverige och flögs fram till 1977 bland annat i Norrlandsflyg AB:s regi. 1977 överfördes till Östergötlands Flyghistoriska Sällskap. Tanken var att restaurera flygplanet i flygvapnets färger. Men då de istället fick tag på den enda kvarvarande av flygvapnets Norseman så skänktes istället detta exemplar till de Luftfartshistoriska samlingarna 1980.
Flygplanet togs fram av konstruktören Robert Noorduyn i början av 1930-talet för flygning i "väglöst" land. Det första flygplan som konstruerats just för detta ändamål. Noorduyn skickade en skrivelse till kanadensiska flygföretag och bad dem beskriva sina tankar kring ett framtida bushflygplan. Resultatet blev Noorduyn Norseman. Konstruktionsmässigt är Norseman ett för sin tid konventionellt flygplan. Med hjälp av Norsemanflygplan kunde reguljära flygförbindelser till små orter i arktiska Kanada etableras och upprätthållas. Samhällsservice inom hela det vidsträckta landet möjliggjordes på detta sätt. I USA beställdes 750 flygplan som användes under andra världskriget på alla fronter. Efter kriget kom flygplatstypen finna bred användning bland olika flygvapen men framförallt hos små flygföretag världen över.
En parentes är att det var just en sådan flygplanstyp som jazzmusikern Glenn Miller försvann i över engelska kanalen under andra världskriget.
Av de drygt 900 Norseman som tillverkades mellan 1935 och 1951, kom cirka 20 stycken att användas i Sverige. Den var viktig för transport i de norrländska landskapen under 1940-1950-talen. Den användes för persontransport av exempelvis turister och som ambulansflyg. Flygplanet var oerhört stryktåligt, och kunde flygas med hjullandställ, skidor eller flottörer. Förutom två piloter fick sex passagerare eller 800 kg frakt plats. Det som inte fick plats i kabinen, till exempel ekor, kunde i nödfall surras fast utanpå flygkroppen.
Ännu i början av 1970-talet flögs några Norseman av flygföretag i Lappland. Helikoptrar hade dock börjat ta över mer och mer. Den sista svenska flygvärdiga Norseman såldes 2016 till Norge.