Fartygslämning, ångfartyget MOOGIE förlist 1918-01-25. Idag återstår inte så mycket av vraket, som är mycket nedbrutet. Aktern är bäst bevarad och ligger på babords sida på 14 m djup ca 100 m rakt ost om fyren på Vinga Ungar. Vrakområdet sträcker sig sedan i NV riktning upp mot Vinga Ungar. Här kan man över allt se förvridna fartygsdelar och delar av däcket med små däckshus. Vrakområdet slutar vid omkring 6 m djup. En del av däcket med små däckhus breder ut sig bland förvridna fartygsplåtar. Lämningen ligger i NV riktning.
Händelseförlopp: När John lämnade England den 15 januari 1918 rasade det första världskriget för fullt. Resan var inte riskfri. Tyskland förde krig på havet med det nya ubåtsvapnet, och både engelsmän och tyskar hade lagt ut stora minfält i vattnen mellan Sverige och Danmark. För att undvika dessa faror beslöt man att gå rakt över Nordsjön, och sedan i höjd med Hållö, utanför Smögen, gå innanför den svenska territorialgränsen.Den 26 januari hördes skotten från Pater Noster i den tätnande dimman. Man hade inte fått tag i någon lots, men beslöt att ta den södra infartsleden till Göteborg. Ett par timmar senare hördes minssignalen från Vinga. Kaptenen gav order om halv fart och lodning. Strax därefter siktades land förut tätt om babord. Rodret lades hårt styrbord och för att erhålla en hastig sväng slogs full fart framåt och därefter full back. Några minuter senare rände John upp på NOsidan av Vinga Ungar, och fören reste sig högt över vattnet. Vingalotsarna observerade strandningen och överlotsen ringde efter bärgningsångare, som tillsammans med en livräddningsbåt kom ut till haveristen. Ombord på Johan hade man börjat loda och man kunde konstatera att förpiken var vattenfylld och att man stod på grund från stäven till förmasten. Lotsen och haveristens kapten föreslog att man med hjälp av de assisterande fartygen skulle rycka John av grundet och sedan bogsera in fartyget på grunt vatten i en vik på Vinga. Kaptenen på bärgningsångaren anså emellertid att risken att John skulle sjunka under bogseringen var för stor. Han ville inte heller pumpa Johan läns innan en eventuell bogsering, då han var rädd att få sina gummislangar förstörda. Några nya var omöjliga att skaffa under det rådande kriget. Långsamt men säkert vattenfylldes John och vid 18-tiden på eftermiddagen började akterskeppet sjunka, och efter att ha krävt en styrketår lämnade besättningen haveristen. Fram på natten började dyningarna växa till sig, och John högg hårt på grundet. Vid tvåtiden på natten tvingades även befälen jämte kokerskan och städerskan att lämna fartyget. Johan bröts så småningom ned på grundet.
Bidragande orsak till olyckan var att kaptenen bedömt strömmen vara ONO när den i själva verket var sydgående.
Bärgningar: Johns utsatta läge gjorde att den inte kunde bärgas. Senare under sommaren företogs emellertid några bärgningar av maskindelar, och förskeppet sprängdes för att röja sjöhinder.
Propellern bärgades 1994 av Cedervall & Söner. Positionsbestämd av MASG 2004.
Övrigt: Kapten Hedin anklagades efter olyckan för att ha gjort sig skyldig till synnerligen vårdslös navigering, då han missbedömt strömmens riktning och gått alldeles för nära land i den rådande dimman. Hedin försvarade sig emellertid för Kommerskollegiet och klarade sig utan anmärkning. Efter att ha talat med redaren visade det sig även att fartyget var försäkrat, vilket var en god nyhet för kaptenen, som även ägde en fjärdedel av fartyget.
MASG har på uppdrag av Göteborgs Sjöfartsmuseum studerat vraket för att se hur ett plåtvrak bryts ned.
Enligt BMs uppgifter längd 71,9 m, bredd 9,6 m
Fyndlista: Bärgat av Cedervall & söner 1994:
propellern.
Bärgning: 1994 bärgades propellern av Cedervall och söner, som sedan 1886 är välkända tillverkare av propelleraxeltätningar. Målet med bärgningen var att ta reda på hur tätningen klarat sig under alla år på botten. Propellern, som var ca 4 m i diameter, hade endast två av sina fyra propellerblad intakta när man till slut fick upp den till ytan.
Historik: 1881 byggd ångfartyg Moggie.
Redare:
1881-82 Coverdale, Todd & Co, West Hartlepool
1882-98 J Coverdale & Sons, West Hartlepool
1898-1916 Inköptes den 15 mars för 7650 pund av Trelleborgs Ångfartygs Nya AB och döptes om till John.
1916-18 Såldes för 650000 kr i april 1916 till skeppsredaren Henning Edling, Helsingborg. Denne ville kalla sitt bolag för Rederi AB John, men detta godkändes inte av myndigheterna, varför bolaget fick heta Rederi AB Sundsborg.
Sjöförklaring: Göteborgs rådhusrätt 2 avd, serie AI:87. Mål 176.