Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Plats <presPlaceLabel> |
Afrika, Kongo-Kinshasa, Kongo-Brazzaville |
Beskrivning <itemDescription> |
-
Sittande relikskulptur (muzidi) från byn Kolo i distriktet Mouyondzi i dagens Republiken Kongo. Tillverkad av en ram av palmblad insvept i importerade bomullstyger, tänderna små träbitar. Figuren håller armarna i en gest som samtidigt pekar mot Gud i himlen och på horisonten - gränsen mellan vår värld och förfädernas underjordiska värld. Under 1900-talets början förvarade bembe-familjer ofta sådan...
Visa hela
Sittande relikskulptur (muzidi) från byn Kolo i distriktet Mouyondzi i dagens Republiken Kongo. Tillverkad av en ram av palmblad insvept i importerade bomullstyger, tänderna små träbitar. Figuren håller armarna i en gest som samtidigt pekar mot Gud i himlen och på horisonten - gränsen mellan vår värld och förfädernas underjordiska värld. Under 1900-talets början förvarade bembe-familjer ofta sådana skulpturer hemma eller i särskilda hus. Syftet var att locka en förfadersande (nkuyu) som skulle ge familjen skydd, hälsa och välgång. En rituell specialist framanade genom en serie av dramatiska ritualer andens kraft och fångade den i en muzidi av trä eller, som här, palmblad och tyg. När anden var närvarande kallades skulpturen nkuyu. Insamlad av missionärerna Karl Edvard och Selma Laman 1915-1919.
Stäng
|
Publicerad text, engelska <itemDescription> |
-
"The neighboring Bembe created closely related, but stylistically distinct, textile reliquary figures known as muzidi. Whereas Bwende figures invariably stand and their bodies feature a broad torso wi...
Visa hela
"The neighboring Bembe created closely related, but stylistically distinct, textile reliquary figures known as muzidi. Whereas Bwende figures invariably stand and their bodies feature a broad torso with arms and legs of equal length, Bembe muzidi are generally seated, with long, narrow torsos and extended limbs terminating in prominently articulated fingers and toes. The relatively small corpus of muzidi that survive in the West suggest that Bembe artists were more inclined to select from a wider range of imported, factory-produced trade cloths to enliven their creations. While all of them draw on boldly patterned prints that emphasize a red palette, no two examples repeat the same one, so that their visual effect varies considerably. Some of these creations skillfully juxtapose contrastingprints" (LaGamma 2007b:43).
Stäng
|
Beskrivning / engelska <itemDescription> |
-
Sitting reliquary sculpture (muzidi) from Kolo village in Mouyondzi district in current-day Republic of Congo. Made by a palm leaf structure wrapped in imported cotton cloth, teeth of wood. Arms held ...
Visa hela
Sitting reliquary sculpture (muzidi) from Kolo village in Mouyondzi district in current-day Republic of Congo. Made by a palm leaf structure wrapped in imported cotton cloth, teeth of wood. Arms held in a posture indicating God in the sky as well as the horizon - the boundary between our world and the spirit world below. In the early 20th century, Bembe families would keep such sculptures in their homes or in specially made dwellings in order to attract the spirit of an ancestor (nkuyu) for protection and wellbeing. Elaborate rituals performed by a specialist would ensure the presence of the spirit. The sculptures were manufactured by either wood or palm leaf and cloth and would be referred to as nkuyu when containing the spirit. Collected by missionaries Karl-Edvard and Selma Laman in 1915-1919.
Stäng
|
Källor <itemDescription> |
-
Jacobson-Widding, Anita, 1979, Red-White-Black as a mode of thought: a study of triadic classification by colours in the ritual symbolism and cognitive thought of the peoples of the lower Congo Uppsal...
Visa hela
Jacobson-Widding, Anita, 1979, Red-White-Black as a mode of thought: a study of triadic classification by colours in the ritual symbolism and cognitive thought of the peoples of the lower Congo Uppsala : Uppsala Universitet. LaGamma, Alisa, 2007a, Eternal Ancestors: The Art of the Central African Reliquary, New York; New Haven, London: The Metropolitan Museum of Art; Yale University Press. LaGamma, Alisa, 2007b, Eternal Ancestors: The Art of the Central African Reliquary, African Arts, Vol. 40(4):32-43. Kavuna, Simon; Wyatt MacGaffey, 1995 [1915], Northern Kongo Ancestor Figures, African Arts, Vol. 28, No. 2. (Spring, 1995), pp. 48-53+91. Thompson, Robert F., 1981, “Niombo and Muzidi: Grand Advocates for the Other World, Judges from the Dead,” in Thompson, Robert F. and Joseph Cornet, Four Moments of the Sun: Kongo Art in Two Worlds, Washington.
Stäng
|
utstellt <itemDescription> |
|
Utställning / tidigare <itemDescription> |
|
Utställning / tidigare <itemDescription> |
|
Utställning / tidigare <itemDescription> |
|
Utställning, del av / tidigare <itemDescription> |
|
Referens, publicerad i <itemDescription> |
|
Utställning, monterdel / tidigare <itemDescription> |
|
Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
Land / engelska <itemDescription> |
|
Land / engelska <itemDescription> |
|
Källor / http <itemDescription> |
|
Beskrivning / tidigare <itemDescription> |
|
Beskrivning / engelska, tidigare <itemDescription> |
-
Sitting Niombo with the body and head covered with different deep red and bluish green printed cotton cloth (tabby). The head is first covered with a dark blue cotton twill and then covered with red p...
Visa hela
Sitting Niombo with the body and head covered with different deep red and bluish green printed cotton cloth (tabby). The head is first covered with a dark blue cotton twill and then covered with red printed cotton cloth (tabby). The eyes and teeths are made of wood.
Stäng
|
Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Insamlad av 1915-1919.
-
Brukad av beembe (kongo-brazzaville).
-
Ursprung i Kongo-Kinshasa, Kongo-Brazzaville, Afrika.
-
Förvärvad 1919 av Laman, Karl Edvard, Svenska Missionsförbundet.
-
Utställd 1983-03-13 - 1990 i Etnografiska museet, Stockholm av Sundi Mongo en Bakongoby i Zaire, Med världen i Kappsäcken, Byliv i nedre Zaire (1990).
-
Lånad 2007-10-01 - 2008-03-02 av The Metropolitan Museum of Art.
|
Material, engelska<itemMaterial> |
- cotton
- plant fiber
|
Materialkategori<itemMaterial> |
- växtmaterial
- textil
|
Material<itemMaterial> |
- växtfiber
- bomull
|
Teknik <itemTechnique> |
-
tryckt [[Textil]]
-
tuskaft [[Textil]]
-
vävt [[Textil]]
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
-
Bembe People (Congo (Brazzaville))
-
1919.01.0596
-
1954.01.2332
-
Babembe
-
Bakongo
-
Beembe
-
Bembe (Kongo)
-
Edward Laman
-
Google Art
-
L.596
-
S. M. F.
-
S.M.F.
-
S.M.K.
-
SMF
-
SMF-Missionen i Kongo
-
SMF.68
-
SMK
-
Svenska Missionskyrkan
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Höjd: 47 cm.
-
Bredd: 33 cm. [Textil]
-
Djup: 24 cm. [Textil]
|
Sakord, engelska<itemName> |
- reliquary sculpture
|
Tidigare sakord<itemName> |
- niombo
|
Sakord<itemName> |
- relikskulptur
|
Ämne <subject> |
|
Inventarienummer <itemNumber> |
|
Alternativ identitet <itemNumber> |
|
Alternativ identitet <itemNumber> |
|
Alternativ identitet <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Statens museer för världskultur - Etnografiska museet |
Källa <url>
|
|