Nieuport IV-G var ett fransktillverkat monoplan, med ett vingpar, och hade en motor på 50 hästkrafter. Ett enda exemplar köptes in till det svenska arméflyget 1912. Köpet finansierades av Svenska aeronautiska sällskapet med villkoret att staten också skulle köpa ett flygplan, av en annan typ. Arméflyget ville jämföra Nieuport IV-G med ett flygplan med dubbla vingpar, eftersom man planerade att investera i ny teknik i form av flygplan. M 1 visade sig dock ha en hel del tekniska brister och behövde ofta repareras.
M 1 flög framför allt som skolflygplan, men några tidiga försök till flygspaning gjordes också. Den som oftast satt vid spakarna var löjtnant Gösta von Porat, som hade fått sin flygutbildning vid Nieuport-fabriken i Frankrike.
Flygplanet placerades på Axvall och flögs fram till 1919. Flygplanet ställdes ut på den stora flygutställningen i Göteborg 1923. Efter sju års flygning och reparationer skänktes M 1 till Tekniska museet i Stockholm. Det fördes senare över till de flyghistoriska samlingarna på Malmen utanför Linköping och står i dag i en av Flygvapenmuseums utställningar. Flygplanet renoverades i samband med militärflygets femtioårsjubileum 1962 och flög då för sista gången.
Kuriosa
Svenska aeronautiska sällskapet anslog 30 000 kronor för att köpa flygplanet 1912. Det motsvarar ungefär 1,4 miljoner kronor i 2015 års penningvärde.