Bilden har tagits i samband med kulturhistorisk dokumentation av Vårfrukyrkan i Enköping, Uppland
år 2004.
Vårfrukyrkan är belägen över staden på Kyrkåsen i Enköping. Kyrkogatan i centrala staden har kyrka och kyrkogård som fondmotiv.
Vårfrukyrkan är den enda av de fem kända medeltidskyrkorna i Enköping som bevarats. De äldsta delarna av kyrkan härstammar från 1100-talet. Kyrkan har en korsformig plan med ett centralt torn över korsmitten. Murarna som är frilagda från puts efter den senaste restaureringen på 1950-talet består av gråsten och tegel. Långhuset och korsarmarna är äldst och härrör från den romanska kyrka som byggdes på 1100-talet. Det tresidigt avslutade koret uppfördes i gotisk stil i slutet på 1400-talet. Koret har tegelfasader med en blinderingsfris och spetsbågiga fönster. Kyrkan har stora rundbågiga fönster i långhuset och i korsarmarna. På långhusets södra sida har en gotisk fönsteröppning med omfattningar i tegel rekonstruerats. Där har även ett litet romanskt fönster återställts. Väster om långhuset finns ett vapenhus med stenmurar likt kyrkan i övrigt. Vapenhuset härrör från en stor ombyggnad 1839-41. Samtidigt försågs kyrkan med ett helt nytt valmat och brutet tak och det stora lanterninkrönta centraltornet över korsmitten byggdes. Syftet var att förvandla kyrkan till en klassicistisk centralkyrka. Arkitekt för ombyggnaden var Samuel Fredrik Bohm. Taket är täckt med skiffer. Även södra korsarmen har en portal, tillkommen 1904, med omfattning i jugendstil.
Invändigt har kyrkan senmedeltida stjärnvalv som är särskilt rikt utformade i koret och korsmitten. Det är så kallade sturevalv med dekorativa gubbar och masker i tegel och puts. Även sakristian har ett stjärnvalv av samma typ. Interiören i övrigt präglas i stor utsträckning av de valv- och väggmålningar som tillkom vid 1904 års restaurering. Även den fasta inredningen som är färgsatt i gulbrunt och brunt gör ett starkt intryck. Målningarna är starkt stiliserade och hållna i nygotik med inslag av nyrenässans. Från denna period hör även bänkinredningen i jugendstil. Av övrig fast inredning bidrar predikstol, orgel, orgelläktare och altaruppsats i 1700-talsklassicism till kyrkorummets karaktär. Golven är belagda med kalkstensplattor av olika ålder i varierande mönster. Medeltida skulptur förekommer i norra korsarmen där fyra Kristusfigurer hänger, ingen i komplett originalskick. I norra korsarmen finns även två epitafier och ett tiotal gravhällar i golvet. Södra korsarmen används som dopkapell. Där finns en fragmentarisk medeltida dopfunt i kalksten och en modern dopfunt i granit från 1943. Väggarna i koret har en bröstpanel som består av återanvända delar av en bänkinredning från 1600-talet.