Typ <itemType> |
Foto |
Fotodatum <presTimeLabel> |
1920 |
Motiv <itemDescription> |
-
Orig. text: Verkstadsområdet i början av 1920-talet. I förgrunden det nyuppförda kanslihuset som Ernst Fogman i pappren redovisade som vingförråd. Längst bort till vänster den s k Maghognyvillan som brann ned 1941, se LELa79. Till vänster, utom bild, nuvarande vakten. Flyglarna till gamla monteringshallen, byggnaden med lanternintak till höger om Mahognyvillan, där instrumentverkstaden senare skul...
Visa hela
Orig. text: Verkstadsområdet i början av 1920-talet. I förgrunden det nyuppförda kanslihuset som Ernst Fogman i pappren redovisade som vingförråd. Längst bort till vänster den s k Maghognyvillan som brann ned 1941, se LELa79. Till vänster, utom bild, nuvarande vakten. Flyglarna till gamla monteringshallen, byggnaden med lanternintak till höger om Mahognyvillan, där instrumentverkstaden senare skulle komma att vara inrymda under ett antal år var ännu inte byggda. Landsvägen i förgrunden är industriområdets nuvarande Storgata som fram till i början av 1940-talet även utgjorde riksvägen Stockholm-Malmö. Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Fotografering 1920-01-01 av Okänd.
-
Accession 2007-06-20 i Linköping av Larsson, Lars-Erik.
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
-
Flygfoto
-
Flygindustri
-
Flygvapnet
-
Försvaret
|
Motiv<itemName> |
- Orig. text: Verkstadsområdet i början av 1920-talet. I förgrunden det nyuppförda kanslihuset som Ernst Fogman i pappren redovisade som vingförråd. Längst bort till vänster den s k Maghognyvillan som brann ned 1941, se LELa79. Till vänster, utom bild, nuvarande vakten. Flyglarna till gamla monteringshallen, byggnaden med lanternintak till höger om Mahognyvillan, där instrumentverkstaden senare skulle komma att vara inrymda under ett antal år var ännu inte byggda. Landsvägen i förgrunden är industriområdets nuvarande Storgata som fram till i början av 1940-talet även utgjorde riksvägen Stockholm-Malmö.
Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.
|
Ämne <subject> |
|
Samling <collection> |
|
Identifikationsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Bild Linköping |
Källa <url>
|
|