Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1900-tal |
Beskrivning <itemDescription> |
|
Signering, påskrift, stämpling <itemDescription> |
|
Historik <itemDescription> |
-
1954 invigdes Sveriges första trafikskola för småskolans och barnträdgårdarnas elever på Fredriksdal. Staden hade ställt iordning mark och Cykelfabriken Monark och Svenska BP hade tillsammans bidragit...
Visa hela
1954 invigdes Sveriges första trafikskola för småskolans och barnträdgårdarnas elever på Fredriksdal. Staden hade ställt iordning mark och Cykelfabriken Monark och Svenska BP hade tillsammans bidragit med all materiel. Hellsingborgsutställningen-H55 år 1955 är idégivare till Fredriksdals barntrafikskola. Inom utställningsområdet var en liknande barntrafikskola anlagd. Anläggningen var uppbyggd för såväl vänster- som högertrafik. Den 24 september 1957 förelade en tillsatt arbetsgrupp ett förslag till anläggandet av en permanent barntrafikskola i Helsingborg där förslaget togs och godkändes av folkskolestyrelsen samma dag. Barntrafikskolan invigdes den 12 maj 1958 av dåvarande landshövdingen Gustav Widell i Malmö. Enligt avtal vid skolinvigningen mellan folkskoleinspektören och polismästaren är polisen kontaktman för trafikundervisningen vid skolan. Undervisningen handhas av utbildade instruktörer från Helsingborgs Kvinnliga bilkår, Motormännens Helnykterhetsförbund, samt i viss mån av utbildade lågstadie- och förskolelärare. Sveriges Radio och TV samt svensk press besökte vid olika tillfällen och gjorde reportage om skolan. Dessutom hade pressrepresentanter från bland annat Frankrike, Västtyskland, Holland, Danmark, Norge, Italien, Jugoslavien, Japan och USA besökt och lämnat stora reportage från skolans verksamhet. New York Times med en upplaga av cirka 700 000 exemplar, sände år 1960 en kvinnlig reporter till Helsingborg för reportage om barntrafikskolan där reportern under tre dagar följde cyklistutbildningen. I tjugofem år kom den att ha stor betydelse för den praktiska trafikutbildningen för barn. 1983 lades skolan ned men anläggningen har också därefter utnyttjas av förskolan. 1945–1946 – Den väntande återgången efter storkrigets avslutning till trafikförhållanden av fredstidsomfattning har sedan en längre tid diskuterats i intresserade kretsar. Representanter för folkskolorna har vid upprepande tillfällen deltagit i riksomfattande konferenser i ärendet. Med motortrafikens succesiva frigörande från under krigsåren pålagda restriktioner blev det ofrånkomligt att starta en omfattande trafikkulturkampanj. Vid Helsingborgs folkskolor började denna med en kurs i trafikkunskap för lärarna. 1949–1950 - Broschyrerna ”Låt oss enas om detta” och ”Trafikalfabetet för barn” utdelades till barnen och genomgicks i klasserna, trafikprov anordnades i anslutning till den riksomfattande skolungdomstävlingen, och en instruktionskurs för lärare anordnades i mars 1950, led av F. Haellquist. Den sistnämnda var obligatorisk för alla efter den 1/7 1946 inom distriktet anställda lärare men bevistades även av många andra. 1959–1960 – ”Skolpoliser” utbildades dels vid Slotssvångsskolan och Gustav Adolfsskolorna som ersättare för tidigare utbildare, vilka lämnat folkskolorna, dels vid S:t Jörgens skola. Utbildningen förvaltades av polisassistenten C.A Rittinge. Vid trafiklekskolan på Fredriksdal under år 1960 undervisades 5 063 barn, varav småskolans 1- och 2 årskurser 2 816 och folkkindergarten 700 st.
Stäng
|
Historik <itemDescription> |
-
Trafikundervisning används i förskolorna och skolorna för att undervisa barnen om hur man skall bete sig i trafiken, främst som gående eller cyklist. Vikten av att använda cykelhjälm, cykellyse och re...
Visa hela
Trafikundervisning används i förskolorna och skolorna för att undervisa barnen om hur man skall bete sig i trafiken, främst som gående eller cyklist. Vikten av att använda cykelhjälm, cykellyse och reflexer betonas också. Trafikundervisning har blivit allt viktigare med den massbilism som slog igenom under 1900-talet. Trafikundervisningen förknippas mest med mindre barn, ungefär upp till 12-årsåldern, men kan även förekomma i högre årskurser, då till exempel med moped som vanligt tema. Undervisningen kan genomföras genom att läraren talar om trafiken, liksom att polis kommer till skolan och pratar. Cykling på exempelvis skolgården kan genomföras. Även sånger med trafiktema förekommer.
Stäng
|
Förvärvsomständigheter / Till museet <itemDescription> |
|
Funktion <itemDescription> |
|
Gruppering <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Tillverkad 1900-tal.
-
Förvärvad 2023 av Skolmuseet.
|
Materialkategori<itemMaterial> |
- papper
|
Material<itemMaterial> |
- kartong
|
Teknik <itemTechnique> |
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Bredd: 20 cm.
-
Höjd: 20 cm.
|
Sakord<itemName> |
- trafikmärken
|
Ämne <subject> |
|
Inventarienummer <itemNumber> |
|
Inventarienummer, tidigare <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Helsingborgs museum |
Källa <url>
|
|