Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
Ming (1368-1644), 1556 |
Plats <presPlaceLabel> |
Asien, Kina |
Beskrivning <itemDescription> |
-
Målning av Wen Zhengming(1470-1559), vertikalrulle, tusch på papper, Kina, 1556.
|
Beskrivning <itemDescription> |
-
"Två lärda män under en gammal cypress". Målning. Vertikalrulle. Tusch på papper. Motivet i "Två lärda män under en gammal cypress" tillhör motivkretsen "gamla träd och kalla vattendrag", en motivkre...
Visa hela
"Två lärda män under en gammal cypress". Målning. Vertikalrulle. Tusch på papper. Motivet i "Två lärda män under en gammal cypress" tillhör motivkretsen "gamla träd och kalla vattendrag", en motivkrets som har sitt ursprung i Song-målaren Li Chengs kala vinterlandskap. Li Cheng traditionen var en viktig inspirationskälla för Wen Zhengming's måleri. A. de Coursey Clapp har visat hur Wen Zhengming's landskap inom denna tradition kännetecknas av slingrande vattendrag över låglänt mark, höga, dominerande träd i mellangrunden och användandet av luftperspektiv. Synpunkten ligger i allmänhet relativt lågt. (A. de Coursey Clapp, Wen Cheng-ming : the Ming Artist and Antiquity. Ascona 1975. Artibus Asia, Suppl. 34, s.81) Dessa drag utmärkar också denna målning, även om de höga bergen i bakgrunden, som stänger utsikten mot fjärran minskar verkningen av det låga perspektivet. Wen Zhengming har i denna målning tolkat Li Cheng-traditionen inom ramen för Yuan och Ming's literatimåleri. Målningens djupverkan motverkas av det rika penselarbetet, som besitter samma skärpa i förgrund och bakgrund. Bergen har skildrats med lätta, torra penseldrag, penseln har pressats mot papperet på ett sätt som starkt påminnar om Yuan-mästaren Ni Zan. Över ytan ligger ett rikt mönster av dian ("prickar"), utfört med fuktig pensel, huvudsakligen i två toner - blänkande svart och silvergrått. Målningen är ett exempel på den gamla mästarens fina penselarbete. Denna motivkrets tillhörande Li Cheng-traditionen, med gamla träd och rena vattendrag under en kald och ofruktsam årstid, symboliserar moralisk integritet och hög ålder. Det var en motivkrets som tilltalade den stränga konfucianen Wen Zhengming och som vi ofta återfinner i hans målningar. I detta verk har Wen Zhengming utökat vinterlandskapet med två lärda män och en uppvaktande pjke med en luta - sålunda antyds att detta är ett landskap lämplig för de lärda männens förfinade sysslor. Målningen är daterad åttonde dagen i femte månaden 1556, dvs. att den gjordes av Wen Zhenming i hans 87. levnadsår, efter en sjukdomsperiod. (Jiang Zhaoshen, Wen Zhengming yu Suzhou huatan. Taibei 1977, s.259.)
Stäng
|
Beskrivning <itemDescription> |
|
Utställningar, historik <itemDescription> |
-
Michigan 1976 (se R. Edwards, The Art of Wen Cheng-ming. University of Michigan, Ann Arbor 1976, kat.nr. 57); The Ernest Erickson Coll. Sthlm 1989, kat.nr 68 Kinesiskt måleri
|
Påskrift <itemDescription> |
-
Inskr, (dat, och sign,): Målad på den åttande dagen i den femte månaden i bingzhen-året [i,e, 1556], Zhenming,
|
Källor <itemDescription> |
-
O. Sirén, Chinese Painting. London 1958, vol.4, s.184-5, vol.6, pl. 212; B. Gyllensvärd, "Some Chinese Paintings in the Ernest Erickson Collection"; BMFEA, 36 (1964), s.165-6; A. Clapp, Wen Cheng-ming...
Visa hela
O. Sirén, Chinese Painting. London 1958, vol.4, s.184-5, vol.6, pl. 212; B. Gyllensvärd, "Some Chinese Paintings in the Ernest Erickson Collection"; BMFEA, 36 (1964), s.165-6; A. Clapp, Wen Cheng-ming. Ascona 1975, s.81 (Artibus Asiae, suppl. 34)
Stäng
|
Förvärvsomständigheter <itemDescription> |
|
Publicerad <itemDescription> |
-
O. Sirén, Chinese Painting. London 1958, vol.4, s.184-5, vol.6, pl. 212; B. Gyllensvärd, "Some Chinese Paintings in the Ernest Erickson Collection"; BMFEA, 36 (1964), s.165-6; A. Clapp, Wen Cheng-ming...
Visa hela
O. Sirén, Chinese Painting. London 1958, vol.4, s.184-5, vol.6, pl. 212; B. Gyllensvärd, "Some Chinese Paintings in the Ernest Erickson Collection"; BMFEA, 36 (1964), s.165-6; A. Clapp, Wen Cheng-ming. Ascona 1975, s.81 (Artibus Asiae, suppl. 34)
Stäng
|
Utställningstext / kinesiska <itemDescription> |
|
Anmärkning <itemDescription> |
-
H:193,5 cm, B:41 cm (utan knoppar), 45 cm (med knoppar av ben). Samlaresigill finns det ända till kanterna på monteringen Nedtagen/åter magasin 2010-06-07/IJ
|
Anmärkning <itemDescription> |
-
Wen Zhengming kom från en betydelsefull familj i Suzhou, en stad som var ett av de viktigaste centra för konst och kultur under Ming-dynastin. Han studerade klassisk litteratur med stadens ledande in...
Visa hela
Wen Zhengming kom från en betydelsefull familj i Suzhou, en stad som var ett av de viktigaste centra för konst och kultur under Ming-dynastin. Han studerade klassisk litteratur med stadens ledande intellektuella och började också som ung att studera måleri under den kända literati-målaren Shen Zhou, som var när vän av hans far. Till trots för flitiga studier passerade Wen aldrig de statliga examina, men utnämndes endå till en ställning i Hanlin-akademin år 1523. Wen trivdes aldrig i Peking och återvände efter ett fåtal år till Suzhou, där han han under senare delen av sitt liv spelade en central roll i kulturlivet - först och främst som målare och kalligraf, men även som skribent. Flera medlemmer av hans familje var erkända målare och kalligrafer och fortsatte att arbeta i hans stil. Även andra välkända Suzhou-målare, som t.ex. Chen Shun, studerade måleri under Wen Zhenming. Eftertiden klassificerade honom som en av Ming-dynastins fyra stora målare (Ming si dajia), de tre övriga utgjordes av hans lärare Shen Zhou samt Tang Yin och Qiu Ying, alla verksamma i Suzhou under mitten av Ming-dynastin. I sitt måleri följde Wen den utveckling som vi kan se hos Shen Zhou, han studerade Yuan-dynastins literati-målare och gjorde personliga tolkningar av deras olika stilar, men kunde också ta opp äldre stilarter. Hans stora träning inom kalligrafin gav sig uttryck i det rika penselarbetet.
Stäng
|
Utställningstext / svenska <itemDescription> |
-
Detta motiv med gamla träd och rena vattendrag under en kall och ofruktsam årstid, symboliserar moralisk integritet och hög ålder. Det var en motivkrets som tilltalade den stränga konfucianen Wen Zhen...
Visa hela
Detta motiv med gamla träd och rena vattendrag under en kall och ofruktsam årstid, symboliserar moralisk integritet och hög ålder. Det var en motivkrets som tilltalade den stränga konfucianen Wen Zhengming och som vi ofta återfinner i hans målningar. I detta verk har Wen Zhengming utökat vinterlandskapet med två lärda män och en uppvaktande pojke med en luta - sålunda antyds att detta är ett landskap lämplig för de lärda männens förfinade sysslor.
Stäng
|
Referens, publicerad i <itemDescription> |
|
Land, engelska / ursprung <itemDescription> |
|
Utställning / tidigare <itemDescription> |
|
Utställning / tidigare <itemDescription> |
|
Utlån / tidigare <itemDescription> |
|
Utlån / tidigare <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Insamlad av Erickson, Ernest.
-
Tillverkad av Wen Zhengming.
-
Ursprung i Kina, Asien.
-
Brukad 1556 Ming (1368-1644).
-
Förvärvad 1989 .
|
Material, engelska<itemMaterial> |
- Paper
|
Materialkategori<itemMaterial> |
- Papper
|
Material<itemMaterial> |
- Papper
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
-
Paper
-
Ericson, Ernest
-
Eriksson, Ernst
-
Landskap träd literati
-
OM-1989-0068
-
Paper
-
Wen Bi
-
Östasien
-
종이 紙
|
Mått <itemMeasurement> |
|
Sakord, engelska<itemName> |
- Painting
|
Sakord<itemName> |
- Målning
|
Ämne <subject> |
|
Accessionsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Statens museer för världskultur - Östasiatiska museet |
Källa <url>
|
|