Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1975 |
Plats <presPlaceLabel> |
Asien, Nordkorea, Sydkorea |
Beskrivning <itemDescription> |
-
Den här målningen av Song Soo-nam (1938–2013, även kallad Namcheon) är målad i tusch och färg på papper och uppsatt på vertikalrulle. Motivet föreställer topparna på Diamantberget (Geumgangsan, i nutida Nordkorea). Song soo-nam avbildade berget i fågelperspektiv och använde sig av textur-penseldrag, prickteknik och lavering när han målade de klippiga bergstopparna och växtligheten. En inskrift hög...
Visa hela
Den här målningen av Song Soo-nam (1938–2013, även kallad Namcheon) är målad i tusch och färg på papper och uppsatt på vertikalrulle. Motivet föreställer topparna på Diamantberget (Geumgangsan, i nutida Nordkorea). Song soo-nam avbildade berget i fågelperspektiv och använde sig av textur-penseldrag, prickteknik och lavering när han målade de klippiga bergstopparna och växtligheten. En inskrift högst upp i vänstra hörnet uppger konstnärens namn, ateljé och tidpunkten för konstverkets tillkomst: tidig sommar 1975 (乙卯初夏之節抄 湖山書軒主人南天 寫記). Inskriften följs av ett fyrkantigt intaglio-sigill med konstnärens namn (宋秀南) och ett fyrkantigt sigill i relief med hans tagna namn (南天). Ett fyrkantigt djuptryckssigill sitter till höger om inskriften. Fler konstnärssigill syns längst ner till vänster: ett runt djuptryckssigill med konstnärens tagna namn (남천), som är tryckt över ett fyrkantigt djuptryckssigill med ateljénamnet ”Hosan studio” (湖山書軒). I det övre högra hörnet syns ett fyrkantigt reliefsigill med konstnärens tagna namn (남천). Målningen påminner om de kända Diamantbergsmålningarna gjorda av Gyeomjae Jeong Seon (1676–1759), en av de viktigaste konstnärerna under Joseon (1392–1910). Jeong Seon etablerade den realistiska perspektivmålningen inom landskapsmålningen (jingyeong sansu på koreanska) och var den första som målade Diamantbergets alla toppar (också kallad ”det tolv tusen topparna”). Song Soo-nam har med sina karaktäristiska penseldrag, sina speciella kompositioner och färgskalor och sitt sätt att använda nya material, utmärkt sig som en konstnär som kombinerar traditionell tuschmålning med moderna sätt att uttrycka form. Den här målningen införskaffades under den separatutställning som ägde rum på Östasiatiska museet från 22 november till 21 december 1975.
Stäng
|
Källor <itemDescription> |
-
이재영. 국립현대미술관. 2014. 전시회 산책-수묵인, 남천 송수남 展. [ONLINE] Available at: http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=3578247&cid=58861&categoryId=58861. [Accessed 26 October 2017]. Soo-Nam Song – Utställning i Öst...
Visa hela
이재영. 국립현대미술관. 2014. 전시회 산책-수묵인, 남천 송수남 展. [ONLINE] Available at: http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=3578247&cid=58861&categoryId=58861. [Accessed 26 October 2017]. Soo-Nam Song – Utställning i Östasiatiska museet, Stockholm, 22 Nov. – 21. Dec. 1975 (남천 송수남 개인전 – 스톡홀름 극동박물관, 1975년 11월 22일부터 12월 21일까지). Östasiatiska museets utställningskatalog nr 24 (극동박물관 전시회 카탈로그 24호). Stockholm: Östasiatiska museet. Chʻoe, W, Pak, Y. (ed.& trans.) and Whitfield R. (ed.& trans.). 2005. Korean true-view landscape - paintings by Chǒng Sǒn (1676-1759). London: Saffron Books/Eastern Art Publishing.
Stäng
|
Förvärvsomständigheter <itemDescription> |
|
Anmärkning <itemDescription> |
-
Bergslandskap, “Diamantbergen”. Från målerimagasinet, låg tillsammans med rullade målningar från Korea. Bredd 108 cm inkl. stången.
|
Anmärkning <itemDescription> |
|
Utställning, del av / planerad <itemDescription> |
|
Utställning / planerad <itemDescription> |
|
Land, engelska / ursprung <itemDescription> |
|
Land, engelska / ursprung <itemDescription> |
|
Beskrivning, engelska <itemDescription> |
-
Painted in ink and colours on paper and mounted as a hanging scroll, this painting by Song Soo-nam (1938-2013; sobriquet: Namcheon) shows the peaks of the Diamond Mountains (Geumgangsan; in present-da...
Visa hela
Painted in ink and colours on paper and mounted as a hanging scroll, this painting by Song Soo-nam (1938-2013; sobriquet: Namcheon) shows the peaks of the Diamond Mountains (Geumgangsan; in present-day North Korea). Song soo-nam depicted the mountains from the bird’s eye view and used texture strokes, ink dots and colour wash for the illustration of the rocky peaks and the vegetation. An inscription in the left upper corner indicates the name of the artist, studio, and the time of production, the early summer of 1975 (乙卯初夏之節抄 湖山書軒主人南天 寫記). The inscription is followed by a square intaglio seal with the artist's name (宋秀南) and a square relief seal with his sobriquet (南天). One rectangular intaglio seal (unread) is placed on the right side of the inscription. More artist seals can be found in the lower left corner: a round intaglio seal with the artist's sobriquet (남천), above a square intaglio seal containing a studio name, "Hosan Study" (湖山書軒). In the upper right corner, there is a square relief seal with the artist's sobriquet (남천). This painting is reminiscent of the famous Diamond Mountain paintings by Gyeomjae Jeong Seon (1676-1759), one of the most important painters of the Joseon dynasty (1392-1910). Jeong Seon established the True-view landscape painting tradition (Korean: jingyeong sansu) and was the first to paint the Diamond Mountain peaks (also called the “Twelve-thousand Peaks”) in their entirety. Song Soo-nam distinguished himself as an artist by combining traditional ink painting with modern ways of expressing form through his distinct brushwork, composition and colour scheme as well as the use of new materials. This painting was acquired during a solo exhibition he held at the Museum of Far Eastern Antiquities from 22nd November to 21st December 1975.
Stäng
|
Utställning, monterdel / planerad <itemDescription> |
|
Utställning, monterdel / planerad <itemDescription> |
|
Förvärvsomständigheter, engelska <itemDescription> |
|
Sakord, korea <itemDescription> |
|
Beskrivning, Korea <itemDescription> |
-
종이에 그린 수묵담채화로 족자 형태로 장황이 되어 있는 남천 송수남(南天 宋秀南, 1938~2013)이 그린 금강산이다. 하늘에서 내려다보며 그린 듯한 부감법(俯瞰法)으로 산을 묘사하고, 암산과 초목을 나타내기 위해 준법(皴法), 점법(點法) 그리고 담채를 사용했다. 왼쪽 위에 "을묘초하지절초 호산서헌주인남천 사기(乙卯初夏之節抄 湖山書軒主人南天 寫記)"라는...
Visa hela
종이에 그린 수묵담채화로 족자 형태로 장황이 되어 있는 남천 송수남(南天 宋秀南, 1938~2013)이 그린 금강산이다. 하늘에서 내려다보며 그린 듯한 부감법(俯瞰法)으로 산을 묘사하고, 암산과 초목을 나타내기 위해 준법(皴法), 점법(點法) 그리고 담채를 사용했다. 왼쪽 위에 "을묘초하지절초 호산서헌주인남천 사기(乙卯初夏之節抄 湖山書軒主人南天 寫記)"라는 화가의 이름, 그림을 그린 장소와 일시를 기록한 관서(款署)가 적혀 있어 이 그림이 1975년 초여름에 작가의 작업실에서 그려졌음을 알 수 있다. 관서에 이어 작가의 이름인 "송수남(宋秀南)"이 새겨진 정사각형의 백문방인(白文方印)과 그의 호(號)인 "남천(南天)"이 쓰인 정사각형 주문방인(朱文方印)이 찍혀 있다. 직사각형 백문방인이 관서 오른편에 있으나 판독이 어렵다. 왼쪽 아래에도 작가의 호를 새긴 원형의 백문방인과 그의 작업실 이름인 "호산서헌(湖山書軒)"의 정사각형 백문방인이 찍혀 있다. 오른쪽 위에는 작가의 호를 새긴 정사각형 주문방인을 찍은 것이 확인된다. 이 그림은 조선시대의 대표적 화가 중 한 명인 겸재 정선(謙齋 鄭敾, 1676~1759)의 금강산 그림들을 연상시킨다. 정선은 진경산수화를 정립하였고 금강산 일만이천봉을 한 화면 안에 담은 금강전도를 처음으로 그린 인물이다. 송수남은 그의 독특한 붓질, 구성, 배색 그리고 새로운 재료의 사용을 통한 현대적인 표현 방식을 전통 수묵화에 조합하여 독자적인 화풍을 창조한 작가이다. 이 그림은 1975년 11월 22일부터 12월 21일까지 스웨덴 동아시아박물관에서 개최했던 개인전의 기간에 작가로부터 입수하였다.
Stäng
|
Datering, korea <itemDescription> |
|
Period, engelska <itemDescription> |
|
Period <itemDescription> |
|
Period, koreanska <itemDescription> |
|
Titel, engelska <itemDescription> |
|
Förvärvsomständigheter, koreanska <itemDescription> |
|
Titel, koreanska <itemDescription> |
|
Datering, engelska <itemDescription> |
|
Beskrivning, tidigare <itemDescription> |
-
Diamantbergen. Berglandskap i tusch och färger på papper., Målning, tusch och färger på siden. Vertikalrulle. Inköpt från konstnären, under dennes utställning på Museet i december 1975., inköp
|
Händelse <context> |
-
Tillverkad av Soo-Nam Song.
-
Ursprung i Nordkorea, Sydkorea, Asien.
-
Förvärvad 1975 av Soo-Nam Song.
-
Brukad 1975 .
|
Material, engelska<itemMaterial> |
- Paper
|
Materialkategori<itemMaterial> |
- Papper
|
Material, korea<itemMaterial> |
- 종이 紙
|
Material<itemMaterial> |
- Papper
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
-
Paper
-
Korea
-
Namcheon
-
OM-1975-0024
-
Paper
-
Song Sunam
-
Östasien
-
종이 紙
|
Sakord, engelska<itemName> |
- Painting
|
Titel<itemName> |
- Diamentberget (Geumgangsan)
|
Sakord<itemName> |
- Målning
|
Ämne <subject> |
|
Accessionsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Statens museer för världskultur - Östasiatiska museet |
Källa <url>
|
|