Tillverkare: Kockums Mekaniska Verkstad, Malmö, 1887
SJ B (1887-88)
SJ B2b nr 935 (1888-1931)
Tillverkade: 50
Bevarade: 1
Andraklass, s.k. kurirtågsvagn, för snälltågen Stockholm-Malmö. Den ursprungliga litteran, B, ersattes vid omlittereringen 1888 till B2b, vilken behölls ända till slopningen 1931 då vagnen kom till Järnvägsmuseum.
Från 1885 skaffade SJ nya vagnar för första och andra klass till snälltågen Stockholm-Malmö. För att förstärka medvetenheten om att det kan gå snabbt att resa mellan Stockholm och Berlin inför SJ så kallade "kurirtåg". Tågen går sommartid mellan Stockholm och Malmö med färre vagnar och färre stopp än de vanliga snälltågen. I Malmö fanns daglig ångbåtsförbindelse med Stralsund för vidare färd på den tyska sidan. Restiden Stockholm-Malmö minskar med kurirtåget från 16 timmar och 20 minuter till 14 timmar.
När vagn 935 använts i fyra år gör boggivagnar entré i statsbanornas snälltåg och används istället när det ska gå snabbt. Från och med 1897 går tysklandstrafiken via Trelleborg och Sassnitz och kurirtågsbegreppet går ur tiden liksom ångbåtslinjen mellan Malmö och Stralsund.
Vagnarnas konstruktion var märklig såtillvida att de öppna plattformarna saknade grindar och fotsteg. Den gamla lösningen med ingång via sidodörrar hade istället återinförts, men till en korridor. Gaveldörrar ut mot plattformarna fanns också men plattformen var avsedd endast för insupande av frisk luft. Andraklassvagnarna hade, bortsett från de fyra första, tre kupéer med två soffor för vardera tre personer samt klosettrum mellan två av kupéerna. Sofforna var klädda med blått kläde och väggar och tak med vaxduk. Allt synligt träarbete var av polerad ek. Utvändigt var vagnarna grönlackerade med randning och märkning i gul oljefärg.
Vagn 935 klassades aldrig ner till tredje klass och den behöll sin gröna färg trots ommålning så sent som 1924.
Vagnen representerar i sin helhet moderniserad f.d. kurirtågsvagn en bit in på 1900-talet, alltså när boggivagnar tagit över i snälltågen.