Konstpedagogisk fördjupning
Jan Brueghel d.ä. (15681625, flamländsk)
De fyra årstiderna
Jan Brueghel d. ä (den äldre) föddes i Antwerpen 1568. Hans äldre bror, Pieter Brueghel d.y (den yngre), blev också målare. De växte upp i en konstnärsfamilj där deras far, Pieter Brueghel d.ä (den äldre), kallades för Bondbrueghel på grund av sina myllrande scener från bondelivet. Jans första lärare var miniatyrmålaren Marie Verhulst, som också var hans mormor. Då han mestadels målade blommor, landskap och lustgårdar fick han smeknamnet Sammetsbrueghel. Senare i livet blev han god vän med målaren Peter Paul Rubens (1577-1640), som han ofta samarbetade med. Jan Brueghel d.ä fick många barn och ett av dem, Jan Brueghel d.y, blev målare precis som sin far.
Viktiga influenser i Jan Brueghel d. ä:s måleri utvecklas under hans vistelse i Italien 159095, där han tar intryck av den italienska renässansens måleri. Vid den här tiden har landskapsmåleriet ännu inte frigjort sig som en egen genre, utan landskapet utgör en bakgrund till mytologiska eller bibliska scener eller som här, en allegorisk framställning av de fyra årstiderna. I målningen "De fyra årstiderna" kan man egentligen urskilja en blandning av genrer som landskap, allegori och stilleben. Motivet är en slags cyklisk beskrivning av sambanden i naturen och samtidigt en paradisskildring, där konstnären sammanför såväl existerande djur och växter från olika miljöer och världsdelar som ren fantasi i en och samma bild. I framställningen av årstiderna är det inte främst i landskapets skiftningar man skall söka årstidernas uttryck, utan det är istället de fyra kvinnorna och deras olika attribut som är nyckeln till en djupare förståelse av motivet.
Vi vet inte exakt vilket år som Jan Brueghel d.ä målar De fyra årstiderna, men vi vet att sonen Jan Brueghel d.y (16011678) målar samma motiv i verket Allegories of the Four elements år 1635. Denna målning finns på J. Paul Getty Museet i Los Angeles. Här får vi en annan ingång till samma motiv, som också ger nyckeln till den allegoriska framställningen och de fyra kvinnorna som sitter placerade centralt i bilden. Här kopplas de fyra elementen ihop med de fyra årstiderna och ger oss en djupare förståelse också för det verk som finns i Johnsonsamlingen på Bohusläns museum.
Kanske är vår första tanke att börja avläsa de fyra årstiderna i landskapets skiftningar, men det finns också ett annat sätt att tolka motivet. Centralt i målningen sitter fyra kvinnor. De håller alla i olika attribut. En av dem håller i ett vattenkrus, en annan i en brinnande fackla, en tredje i ett ymnighetshorn och en fjärde i en vindflöjel. Det går att tolka varje kvinnas attribut som en symbol för en årstid. Enligt detta sätt att se representeras sommaren av elden, våren av luften, hösten av jorden och vintern av vatten. Men hur kan man veta detta? Jo, det har sin förankring i antikens och medeltidens världsbild, där de fyra elementen (eld, luft, jord och vatten) förknippades med de fyra årstiderna. Det här sättet att berätta genom att låta figurer med olika attribut personifiera något, kallas för allegori. De fyra årstiderna är en allegorisk framställning av de fyra årstiderna.
Text producerad till Appen JOHNSON 2.0, 2020
Birgitta Åhlund /Bohusläns museum
Naturen och årstidernas cykler är temat för en målning av den nederländske konstnären Jan Brueghel d.ä. som finns i Johnsonsamlingen på Bohusläns museum. Verkets titel är De fyra årstiderna och bildens uppgift att gestalta hur allt hänger samman i naturen. Vid dess tillkomst (ca 1600) var landskapsmåleriet inte en egen genre utan förutsatte att där fanns en allegorisk, biblisk eller mytologisk berättelse iscensatt i landskapet. I det här fallet handlar det om en allegori en form av berättande som använder personifikationer av olika egenskaper för att gestalta sitt budskap. För att berätta om årstidernas växlingar skildras inte de synliga spåren i naturen utan årstiderna representeras av fyra kvinnor som genom olika attribut personifierar varsin årstid.
Kvinnorna håller i en vindflöjel, en glödande träbit, ett ymnighetshorn och ett lerkrus ur vilket vatten strömmar. De representerar i tur och ordning vår, sommar, höst och vinter. I samlingen på Paul Getty Museum i Los Angeles finns en snarlik målning men med titeln De fyra elementen. Den är gjord av sonen Jan Brueghel d.y. som efter faderns bortgång fortsatte att producera flera av hans populära motiv. När man undersöker saken lite närmare kan man trots deras skilda titlar sammankoppla de båda verken. Varje årstid är nämligen i sin tur förknippad med ett av de fyra elementen; luft (vår), eld (sommar), jord (höst) och vatten (vinter). Målningen gestaltar en syntes av årets växlingar och den rikedom som naturen bjuder. Jan Brueghel d.ä. var även känd för sina blomstermålningar en genre med en väl utarbetad symbolik, där konsten uppmanar oss att uppskatta livets fröjder och njuta medan tid är. Förgängligheten och livets växlingar gör sig påminda i årstidernas kretslopp, livets cykler och målningens besjälade stycke natur.
Åhlund, Birgitta: Paradisträdgården - från idyll till mardröm och hem igen. Artikel i Bohuslän Årsbok 2014. Utgiven av Bohusläns hembygdsförbund och Bohusläns museum.