Frövi-Ludvika Järnväg (FLJ) ACFo1 nr 1 (1877-1927)
Loussavaara-Kirunavaara Aktiebolag (LKAB) nr xxx (1927-53)
Vagnen har haft nummer 400 och nr 21 enligt "TGOJ:s unika gåva till SJ", Ernst Wannedal, s 8, Konduktörsposten, Personaltidning för TGOJ, nr 2 1981.
Tillverkat antal: 2
Bevarade: 1
Antal sittplatser i första klass: 6
Antal sittplatser i tredje klass: 18
Ursprungligen personvagn för första och tredje klass samt resgodsavdelning med konduktörskupé för bana utan egna trafikfordon. Representerar behovet vid en mindre bana, Bånghammar-Kloten, men som trafikerades av Frövi-Ludvika Järnväg (FLJ) med förhållandevis stora resurser och som lät beställa en modern vagn. FLJ blev sedemera en del av Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar (TGOJ).
Kombinationen första klass, tredje klass, resgodsutrymme och konduktörskupé i en och samma vagn är mycket ovanlig. För trafiken på Bånghammar-Kloten var den däremot ändamålsenlig. Transporterna på banan utgjordes av timmer och träkol och all personbefordran var koncentrerad till en vagn. Någon genomgång till andra vagnar behövdes inte. Däremot tillverkades också en identisk systervagn, nr 2, som lämnade fabriken samtidigt. Den vagnen är inte bevarad. Boggierna var av samma typ som på små godsvagnar med bladfjädrar över lagerboxarna. Hjulen gjordes något mindre för att få plats med en normal fjädring för personvagnskomfort.
1927 blev vagnen såld till Loussavaara-Kirunavaara Aktiebolag (LKAB) för persontransporter på gruvspårvägen. 1945 gjorde Järnvägsmuseum en framställan om att få överta en av vagnarna och det blev nr 1 som år 1953 överlämnades till Järnvägsmuseum i Tomteboda. Vagnen stod där i förfallet skick fram till 1970. Vid flytten av Järnvägsmuseum till Gävle erbjöds TGOJ vagnen eftersom man då ej ansåg sig ha möjlighet att rusta upp den. Vid TGOJ stod vagnen undanställd i tio år men rustades upp och återställdes i ett nära ursprungligt skick i TGOJ:s verkstad i Eskilstuna till SJ:s 125-års jubileum 1981. Många personer har hjälpt till att återställa vagnen men Einar Eklunds snickeiarbeten och Lennart Walls målningsarbeten framhölls speciellt vid en artikel i Konduktörsposten, Personaltidning för TGOJ, nr 2 1981. Enligt samma källa stor Fredlunds Hemtextil för den förnämliga textila inredningen i första klass med röda plyschsoffor och sidentapeter på väggarna och i taket. Vagnen gjorde ett uppskattat inslag i jubileumskavalkaden i Stockholm den 13 juni där den formellt överlämnades som gåva till SJ av Magnus Värmon.