Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Titel <itemTitle> |
S/S Hanna av Helsingborg |
Beskrivning <itemDescription> |
|
Historik <itemDescription> |
-
I Karlskrona stads församlings dödbok för år 1915 går att läsa att koff.sjöman Vilhelm Nilsson, född 1895-01-18, omkom på S/S Hanna den 13 mars 1915: "Ångaren Hannas förolyckande genom sprängning av m...
Visa hela
I Karlskrona stads församlings dödbok för år 1915 går att läsa att koff.sjöman Vilhelm Nilsson, född 1895-01-18, omkom på S/S Hanna den 13 mars 1915: "Ångaren Hannas förolyckande genom sprängning av mina eller torped" står som prästens anteckning. Meddelandet om dödsfallet kom från Karlskrona sjömanshus den 23 mars 1915.
Stäng
|
Historik <itemDescription> |
-
1. Fartyget byggdes år i Middlesbrough av E. Dixon & Co åt J. M. Lennard, Middlesbrough. Nybygget döptes till ”Transitation” och inmättes till 1862 brt – 1093 nrt. Lastförmågan var ca 2 400 ton inkl....
Visa hela
1. Fartyget byggdes år i Middlesbrough av E. Dixon & Co åt J. M. Lennard, Middlesbrough. Nybygget döptes till ”Transitation” och inmättes till 1862 brt – 1093 nrt. Lastförmågan var ca 2 400 ton inkl. bunkers. År 1863 såldes ångaren till Vagliano Bros, Argostoli, Grekland och döptes om till ”Achios Ioannis”. Fyra år senare överfördes fartyget till C. Nicolaidis Sons, Argostoli, Grekland. Februari 1900 förvärvades fartyget av partrederiet N. P. Swensson, Helsingborg. Namnet ändrades till ”Hanna” efter hans hustrus förnamn. I april 1900 överfördes fartyget till Rederi AB Henckel i Helsingborg. Under helsingborgsåren fördes ångaren 1902-06 av sjökapten L. P. Norrman, Mölle, 1906 av sjökapten J. P. Johnsson, 1907-13 av sjökapten E. Winck, Helsingborg och 1914-15 av sjökapten A. Norling, Ödåkra. ”Hanna” förliste den 13 mars 1915. Officiell rapport: ”Ångaren Hanna, minsprängd eller torpederad. Reg.n:r 3586; byggd år 1885 av stål; tontal: brutto 1598, netto 1144; indic. Hkr. 680; redare Rederi AB. Henckel; hemort: Hälsingborg; befälhavare: Ax. A. Norling; bemanning: 19 män och 1 kvinna; last: stenkol, 1950 ton; tid och plats: 13 mars 1915, Nordsjön. På eftermiddagen fredagen den 12 mars 1915 avgick Hanna från Tyne med last av 1950 ton stenkol, destinerad till Las Palmas. Hanna ledsagades av svenska ångaren August Leffler, och de båda fartygen satte under kustlots ledning kursen sydvart hän utefter engelska kusten på 2 à 3 mils avstånd från denna. August Leffler ledde, och Hanna följde efter. Resan fortgick normalt i det starkt trafikerade farvattnet, och vädret var klart ehuru med stundtals disig horisont. Kl. 12.59 på natten, när fartygen befunno sig i närheten av Flamborough Head, skakades Hanna emellertid helt plötsligt av en våldsam explosion i förskeppet. Männen, som befunno sig på bryggan, kastades ned på däck, masten bröts av och slungades över bord, och ångaren fick hård babords slagsida samt började sjunkas. Strax därefter bröts den av på mitten, och förskeppet försvann under vatten.
Stäng
|
Historik <itemDescription> |
-
Besättningen beordrades genast att gå i båtarna och signaler gåvos i ångvisslan för att tillkalla August Leffler, som alltfort gick före. Sedan de delar av fartyget, som ännu voro över vattnet, en sis...
Visa hela
Besättningen beordrades genast att gå i båtarna och signaler gåvos i ångvisslan för att tillkalla August Leffler, som alltfort gick före. Sedan de delar av fartyget, som ännu voro över vattnet, en sista gång genomsökts, för att ingen skulle lämnas kvar på vraket, kastades båtarna loss från detta. August Leffler hade under tiden skyndat till undsättning och upptog nu såväl båtar som besättning från det förolyckade fartyget. Ej långt därefter sågs även akterskeppet försvinna. Vid överräknandet av det räddade manskapet saknades 6 man av frivakten, vilka vid olyckstillfället lågo och sov i babords skans. De torde omedelbart hava dödats vid explosion. 2 man, som uppehållit sig i styrbords skans, hade däremot sluppit ifrån med livet, ehuru den ene, lättmatrosen Paul Andersson, erhållit betydande skador i huvudet. Minutkiken på backen hade likaledes skadats i huvudet. Alla tre hade dock med egen hjälp lyckats ta sig ned i en av båtarna. De överlevande medföljde August Leffler till Spurns fyrskepp. Här överfördes de till norska ångaren Gyller av Risör, på ingående till Hull, vilken kl. 2.30 em. landsatte dem i nämnda hamn. Huruvida katastrofen förorsakats av mina eller torped, torde vara svårt att avgöra. 2:dre styrmannen, som vid olyckstillfället hade vakten på bryggan, tror sig emellertid hava iakttagit en vit strimma i vattnet på babords sida om ångaren strax före explosionen. – Besättningen hann icke rädda något av sina tillhörigheter. En del sprungo i båtarna i nattdräkt. Omkomna: 6 män. Bror Harald Karlsson, båtsman, f. den 19/12 1883, ogift, hemort: Kristianopel (Blek.) Carl Johannes Chronlund, eldare, f. den 4/5 1886, ogift, hemort: Stockholm. Nils Wilhelm Hansson, eldare, f. den 21/6 1892, ogift, hemort: Karlskrona. Karl August Robert Pettersson, eldare, f. den 12/8 1889, gift, hemort: Tjurkö (Blek.). Algot Lundström, mässgosse, f. den 3/2 1898, ogift, hemort: Stockholm. Skadad: 1 man. Paul Andersson, lättmatros”
Stäng
|
Utställning <itemDescription> |
|
Utställning <itemDescription> |
|
Utställning <itemDescription> |
|
Gruppering <itemDescription> |
|
Gruppering <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Konstnärligt tillverkad av Okänd.
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Bredd: 72 cm. med ram
-
Höjd: 49,5 cm. med ram
|
Motiv <itemMotiveWord> |
-
S/S Hanna
-
marinmotiv, skeppsporträtt
|
Sakord<itemName> |
- målning
|
Ämne <subject> |
|
Inventarienummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Helsingborgs museum |
Källa <url>
|
|