SAMUEL GUSTAF HERMELIN = (SG HERMELIN) = EGIL = SAN FILIPE
Reg nr 482, 54,93 x 7,72 m, 480 ihk, 10 knop, 715 brt, 533 nrt, 463 passagerare. Byggdes 1876 av järn på klink av Motala Warf i Norrköping och levererades till Luleå Ångbåts AB i Luleå. Kallades pga sin låga fart för "Sakta Går Hermelin". Efter ombyggnad vintern 1890-91 med bl a nytt maskineri ökade fartresurserna till 12 knop. Fartyget trafikerade 1876 - 1914 traden Stockholm - Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik - Holmsund - Skelleftehamnâ - Byske - Brännfors - Piteå - Luleå - Råneå - Karlsborg - Salmis - (Haparanda).
S/S SG Hermelin redades från 1909 av Ångfartygs AB Norra Sverige och övertogs 30.4 1911 av Stockholms rederi AB Svea. Namnet var då målat S. G. Hermelin på bogen. Svea insatte ångaren 1915 - 1918 på linjen Stockholm - Kalmar - Lübeck och i april 1917 gjorde ångaren enstaka turer till Åbo och Helsingfors. I början av 1919 beslutade Sveabolaget att bygga om S. G. Hermelin och i mars samma år togs beslut att döpa om den till Egil.
Nyombyggda lastångfartyget Egil insattes 1919 på traden Norrköping-Trelleborg. Trafikerade 1920 linjen Stockholm - Kalmar - Liibeck men överflyttades 1921 till Stockholm -Tallinn. 1922 var fartyget tillbaka på Lûbecklinjen för att 1923 åter trafikera Stockholm - Tallinn tillsammans med estnisktägda Kalewipoeg, f. d. norrlandsångaren Nordkusten. S/S Egil trafikerade 1924 - 1926 traden Stockholm - Kalmar - Memel - Danzig - Kalmar - Stockholm, en ångbåtslinje som lönade sig dåligt. Traden lades ned efter 1926 och Egil trafikerade 1927-1939 linjen Stockholm - Norrköping - Stockholm - (Gävle) - Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik - Skelleftehamn - Byske - Piteå - Luleå - (Karlsborg till och med 1931) och 1939 Stockholm -Mariehamn. Den 7.4 1927 kolliderade Egil i Värtan i Stockholm med ångfartyget Östanvik. Egil erhöll skador i stäven och dömdes som vållande till olyckan trots att Östanvik felmanövrerats.
Egil rekvirerades vid krigsutbrottet 1939 av svenska försvarsmyndigheter. Vid de perioder kronan inte disponerade fartyget låg det upplagt, som under 1941 - 1942. Uthyrdes till Marinen 1 maj - 31 december 1943 respektive 1944. Ångaren tjänstgjorde även under 1945 i flottan men återlämnades efter krigsslutet till Sveabolaget. Egil var inte tänkt att återinsättas i kustfarten och såldes 28.10 1946 för 250 000 kr till Compania Cerro Pando de Navegacion SA i Panama. Omdöptes till San Filipe. Fartygets nästa karriär utspelade sig i Medelhavet i den judiska immigranttrafiken till Palestina.
1946. Vidaresåld till Israeliska intressen för transport av hemvändande judar till Palestina. Omdöpt till PATRIA.
1947 03 29. Ankom Haifa i sjunkande tillstånd med 1577 personer ombord.
1947 03 31. Arresterades fartyget.
1950 Upphuggen i Haifa, Israel.