Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
800-tal |
Plats <presPlaceLabel> |
Asien, Japan |
Beskrivning <itemDescription> |
-
Buddha sittande på en lotussockel med benen hopvikta och täckta av manteln. Högra handen höjd i abhaya mudra, den vänstra handen vilande på knät, så att tummen och de två första fingrarna möts (som om de hållit i ett föremål). 794-889 eller 897. Träskulptur, som varit överdragen med förgyllt lack , numera till stor del avnött. Skulpturen i form av en sittande Buddha är en av de äldsta japanska b...
Visa hela
Buddha sittande på en lotussockel med benen hopvikta och täckta av manteln. Högra handen höjd i abhaya mudra, den vänstra handen vilande på knät, så att tummen och de två första fingrarna möts (som om de hållit i ett föremål). 794-889 eller 897. Träskulptur, som varit överdragen med förgyllt lack , numera till stor del avnött. Skulpturen i form av en sittande Buddha är en av de äldsta japanska buddhistiska skulpturerna på Östasiatiska museet. Ungefär samtida med skulpturens tillkomsttid verkade Kukai, postumt känd som Kobo-Daishi (774-835). Kukai var grundare av den esoteriska shingon-sekten inom den japanska buddhismen. Inköp av Osvald Sirén med donationsmedel från Svensk-Japanska sällskapet (Stockholm). Till Östasiatiska museet via Nationalmuseum. (Baserad på text från utställningskatalogen Japan. Föremål och bilder berättar. 2011). /PH Lack: teknik och funktion Den japanska lacken kommer från lackträdet (Rhus verniciflua/vernicifera) som är släkt med mango och cashewnöt i familjen sumakväxter. Det finns flera besläktade lackträd som kan ge lack. Trädet tappas på sin sav ungefär som när man tappar gummi. Efter tappning dör trädet. Saven filtreras och är i sin flytande form eksemframkallande. Den är nästan ofärgad. Genom pigment färgas klacken, t ex svart (med järnoxid) eller röd (från kvicksilver). Lackens funktionella betydelse ligger i att den skyddar underlaget. Vanliga underlag är trä, men även metall, textil, papper och keramik. Lackeringen består ofta av ett 50-tal faser och börjar med grundning, en blandning av lack, bränt lerpulver och stenpulver. Sedan följer slipning. Själva lackeringen sker ofta i flera lager. Varje lager behöver härda i ett dammfritt skåp med ca 80% luftfuktighet. Polering är också ett viktigt moment. Tidsåtgången för ett exklusivt lackföremål kan vara upp till tio år. Vanliga dekorationstekniker är inlägg av bl a pärlemor samt pulveriserade metaller (maki-e). Lacken användes på t ex rustningar och under andra världskriget som rostförebyggare på vapen. Guldlack används även vid lagning av keramikföremål, där det icke-perfekta sätts i fokus genom lacket som en medveten del i estetiken. Hantverk: exemplet lacktillverkning De största lackproducerande områdena idag är Tokyo (Edo-lack), Kyoto (Kyo-lack) och Kanazawa (Kaga-lack). Andra viktiga platser för lacktillverkning med lång historia är Wajima, Takayama och Takamatsu. Lackarbeten har använts i Japan som konstföremål och vardagsföremål åtminstone sedan mitten av Jomon-perioden (ca 10500–300 f v t). Nya fynd kan troligen dateras till ca 7000 år f v t. Omkring 586 e v t startade en lackavdelning inom finansministeriet för att effektivt kunna organisera lackproduktionen. Buddismen kom till landet under samma tid och man började göra religiöst relaterade föremål som skulpturer och tempelinredningar. Användning av pulvriserade metaller är belagd från 700-talet, bl a i form av ”strödd bild” (maki-e) som anses unikt japansk. I Heian-periodens (794-1185) mest berömda berättelse, Genji monogatari, nämns rikt dekorerad lackinredning och lackföremål. Under Edo-perioden räknades lackträdet som ett av de ”fyra viktiga träden” tillsammans med tebusken, mullbärsträdet som man gör papper av (Broussonetia papyrifera) och mullbärsträdet som man matar silkeslarver med (Morus alba). Lackråvaran användes t ex som skattebetalning. Under Edo-periodens mitt började även förmögna handelsmän beställa exklusiva lacker med guld och pärlemorinläggningar. Lackföremålens stora betydelse i Japan jämförs med bruket av porslin i Kina. När européerna kom till Japan i mitten av 1500-talet blev de fascinerade av lackerna. Lacker var hett eftertraktade och gick på export till Europa, särskilt den typ som kallas namban-lack, som ofta har pärlemorinläggningar. Européerna försökte också att imitera den japanska lacken utan större framgång (”japanning”). Under 1900-talet har flera åtgärder vidtagits för att både bevara och kreativt utveckla lackkonsten. (Baserad på text från utställningskatalogen Japan. Föremål och bilder berättar. 2011). /PH
Stäng
|
Beskrivning <itemDescription> |
|
Förvärvsomständigheter <itemDescription> |
|
Publicerad <itemDescription> |
|
Publicerad <itemDescription> |
|
Utställning / ingår i <itemDescription> |
|
Anmärkning <itemDescription> |
|
Anmärkning <itemDescription> |
-
Höjd: 52 cm. Bredd: 32 cm. Djup: 26 cm. Från Japansalen, monter 2 mittsektionen.
|
Anmärkning <itemDescription> |
-
KL kompletterat med hjälp av NMOK Registerkort, (Svart låda) Buddha. Appendix? (Bild med svart bakgrund tagen av Erik Cornelius, ca 2000, bearbetad av Karl Zetterström, 2010)
|
Referens, publicerad i <itemDescription> |
|
Referens, publicerad i <itemDescription> |
-
Braw, Monica, Holmberg, Petra & Myrdal, Eva (2011). Japan: föremål och bilder berättar = Japan : artefacts and images tell the story. Stockholm: Östasiatiska museet
|
Land, engelska / ursprung <itemDescription> |
|
Beskrivning, engelska <itemDescription> |
-
Wooden sculpture. Buddha seated on a lotus pedestal with legs folded and covered with the mantle. The right hand raised in Abhaya mudra, the left hand resting on his lap, so that the thumb and first t...
Visa hela
Wooden sculpture. Buddha seated on a lotus pedestal with legs folded and covered with the mantle. The right hand raised in Abhaya mudra, the left hand resting on his lap, so that the thumb and first two fingers come together (as if they had held an object). This carving of a seated Buddha is one of the oldest Japanese Buddhist sculptures in the Museum of Far Eastern Antiquities. Kukai, known posthumously as Kobo-Dasihi (774-835) was active at about the time of its making. Kukai founded the esoteric shingon sect of Japanese Buddhism. Purchased by Osvald Sirén with donations from the Swedish-Japanese Society (Stockholm). To the Museum of Far Eastern Antiquitites via the Nationalmuseum. (Based on the text in the exhibition catalogue Japan. Artefacts and images tell the story. 2011) /PH
Stäng
|
Utställning, del av / ingår i <itemDescription> |
|
Utställning / tidigare <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Brukad 800-tal.
-
Ursprung i Japan, Asien.
|
Material, engelska<itemMaterial> |
- Wood
|
Materialkategori<itemMaterial> |
- Trä
|
Material<itemMaterial> |
- Trä
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
-
Wood
-
Google Art2
-
NMOK-029
-
Wood
-
Östasien
-
나무 木
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Bredd: 32 cm.
-
Djup: 26 cm.
-
Höjd: 52 cm.
|
Sakord, engelska<itemName> |
- Sculpture
|
Sakord<itemName> |
- Figur
- Skulptur
|
Ämne <subject> |
|
Accessionsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Statens museer för världskultur - Östasiatiska museet |
Källa <url>
|
|