Kombinerad postbuss Scania/Hägglunds. Modeller 1967 och
1968. Bussar med lastrum (s k kombinerade fordon för passagerare och
post/gods) och med särskilt lastflak har allmänt använts på
diligenslinjerna under många år. Hänsyn har därvid tidigare i viss
mån tagists till olika diligensområdens behov och önskemål, varför
varierande typer förekommit. Under senare delen av 1950-talet
konstruerades den s k "Arvidsjaurstypen", som fick sitt namn av att
den först prövades inom Arvidsjaurs diligensområde. Denna fordonstyp
hade plats för 10 - 20 sittande passagerare och stort täckt
bagagerum. För att förbilliga anskaffningskostnaderna och möjliggöra
ett rationellt utnyttjande av fordonsparken, fastställdes i samband
med anskaffandet av nya fordon inför högertrafikikomläggningen tre
olika utföranden av dylika fordon (2, 3 resp 4 m lastutrymme).
Därefter har tillkommit två speciella utföranden med 6,5 resp 7,5 m
lastutrymme. Samtliga dessa typer kan byggas på samma chassityp, då
karosserierna har samma yttermått. Dessa fordon framförs i
linjetrafik med både person- och godsbefordran, fordonen med större
lastutrymme dessutom i de särskilda postturerna. Tekniska data:
Chassi: Scania-Vabis BF 11059/1968. Motor: D 11 R 21 190 hk SMMT.
Tjänstevikt: 8 500 kg. Totalvikt: 15 080 kg. Maxlast i lastrum: 5
600 kg. Passagerare: 11 + 3. Fordonslängd: 1 170 cm. Fordonsbredd:
250 cm. Skjutbara säten för skolbarnstransport. Fordon II. Foto,
i Lycksele, september 1969. För ingående beskrivning av släpvagnen se
Fotosamlingen II205a1, volym K1:81, blad nr 107.