Kundpinnar (markörer för vilka varor som tillhör en kund på rullband vid kassor i affärer) börjar dyka upp under 1970-talet i Sverige och finns idag i nästan alla affärer med små varor som läggs på rullband vid kassorna. Vem som har "uppfinnit" kundpinnen är idag okänt, men i många sammanhang nämns att efter en kassörskas förslag införs den på B&W i Arninge 1974. Anledningen var att göra arbetet lättare för kassörskorna att veta vilka varor som tillhörde vilken kund. Men redan tidigare finns patent tagna på kundpinnar utomlands.
Ursprungligen hade de inget namn, och i flera medier har man haft tävlingar om vad de borde kallas. Andra namn som figurerar är kassakloss, varuavskiljare, kassapinne, varubergsavskiljare eller kundavskiljare.
Denna kundpinne har använts i ICA supermarket Öjebyn under 2014. Enligt Christer Sjöberg, anställd i butiken, använder i princip alla kunder kundpinnen och den underlättar arbetet för kassapersonalen. Christer vet inte när butiken införde kassapinnar (han har arbetat i butiken ca 9 år), men kommer ihåg tidigare modeller av trä. De nuvarande av plast håller inte så länge, och blir snabbt smutsiga och får bytas ut.
Enligt uppgift från tillverkaren, Invisoin Media Group, vars huvudsakliga verksamhet är att producera kundpinnar, skickas kundpinnarna ut gratis var tredje månad till de företag de har avtal med. Oftast ca 3 per kassa. Företaget köper in plastdelarna från Kina men plockar ihop dem i Sverige. Företaget får sina inkomster genom att sälja reklamplats på pinnarna, oftast till lokala företagare i närheten av de butiker de har avtal med.
/Leif Wallin 2014-08-26