Interiör
Ytterdörren i väster leder in till ett litet vindfång i den västra delen av tornets bottenvåning.
Från vindfånget leder en gråmålad pardörr vidare in till kyrkorummet i tornets
östra del. En orgelläktare i tornets andra våning ger bottenvåningen en relativt låg takhöjd.
Ingång till tornets övre våningar sker genom en dörr i vindfångets norra sida.
Tornets östra del upptas av läktaren och dess underbyggnad och är öppen mot kyrkorummet
genom tornbågen, en hög och spetsbågig valvöppning. Under läktaren i söder
finns kapprum inrett bakom en skärmvägg och vaktmästarutrymme i norr. Läktaren
vilar på yttermurarna utan upplag av stolpar och avskärmas i framkanten av en fyllningsförsedd
läktarbarriär. På läktaren står orgeln med spelbord. Läktarens snickerier,
orgeln och skärmväggen under läktaren är vitmålade.
Efter tornbågen tar långhuset vid, inrett med öppna bänkkvarter längs yttersidorna med
en gång i mitten. Mittgången är lagd med rött murtegel i fiskbensmönster och i bänkkvarteren
ligger ett brunbetsat trägolv. Kyrkans snickerier och fasta inredning går i ljusa
färgtoner av vitt, beige och grått och väggarna och valven är putsade och vitmålade. De
färgade fönsterglasen är det enda som bryter av från den återhållsamma färgsättningen.
Valven som är från 1800-talet är höga och vida och slagna i en svagt spetsbågig profil.
Valvkapporna utgår från höga tresprångiga pilastrar med kragband i en senmedeltida stil
men med hårt dragna profiler utan spår av tidens tand. Mellan norra och södra ytterväggarna
löper vitmålade dragband genom valvens gördelbågar. Varje valvtravé har ett
fönster i norr och i söder. Från valven hänger tre ljuskronor av mässing från 1900-talets
början och på väggarna finns lampetter av mässing.
I långhusets sydöstra del, intill triumfbågen, står predikstolen med trappuppgång från
koret. På norra sidan av triumfbågen, på östra väggen, hänger en nummertavla. Ingången
till koret sker genom triumfbågen, en hög och vid rundbågig valvbåge med utkragande
vederlag. Liksom valven i långhuset är vederlagens profilering av hårt dragen
puts och det är svårt att avgöra om triumfbågen bevarar en medeltida form. På norra
sidan i triumfbågen står kyrkans medeltida dopfunt. Golvnivån i koret är lagt med tegel
på samma sätt och på samma nivå som långhusgolvet. Samma golv fortsätter även in i
absiden. Koret upptas av altaruppställningen med altare, altaruppsats och en altarring
framför. Fönster finns i norr och söder. Altarringen går i gröna färger och har en annorlunda
planform, i form av en spetsig oval. En matta framför altarringen och inom
altarringen går i rött samt mörkt blå och gröna toner. Altaruppsatsens ramverk är hållen
i ljus färgställning och förgyllda detaljer medan en framställning av nattvarden är mer
koloristisk. Koret täcks av ett fyrkappigt ribbvalv med spetsbågiga sköldbågar. Valvpelarna
har liknande utseende som långhusets men är till skillnad från dessa mycket låga.
Tribunbågen till absiden är avskärmad från koret med ett vitmålat skrank. Dörrar på var
sida om altaruppsatsen leder till en sakristia. Sakristian har en enkel inredning av skåp
på baksidan av altaret, bord och stolar samt en ingångsdörr från öster. Absiden täcks av
ett hjälmvalv, som är putsat och vitmålat och övergår utan vederlag i absidens väggliv.
Väggarna är nedtill målade med en gråvit bröstning.
Tornets övre våningar nås från en trappa bakom orgeln på läktaren. Ovanför orgelläktaren
finns ett halvplan som inte har full ståhöjd och är oinrett. Från detta våningsplan
finns en ingång till vinden över långhuset. Över halvplanet finns ett högt och smalt
utrymme som upptas av klockbocken för kyrkans två klockor. Klockbocken är av fur
och bör vara från 1880. Väggarna är grovt överputsade och vitmålade med delvis synligt
stenmurverk. Ljudöppningar finns i varje väderstreck. Tornets fjärde våning utgör
vindsvåning och är öppen mot nock. En luckförsedd öppning finns i varje väderstreck.
I torntaklaget som huvudsakligen är av fur ingår en del äldre återanvända delar av ek.
Långhusvinden domineras av valvens oisolerade ovansida. Inget golvbjälklag eller landgångar
finns ovan valven. Murarna har fläckvis bevarad medeltida puts men är i övrigt
fogade med brett utstrukna fogar. Ett par romanska fönsteröppningar bevaras som invändiga
murnischer med huggna sandstensomfattningar. Taklaget över långhuset är av
furu och tillkom 1880 samt delar 1932. En del äldre taklagsvirke av ek finns också bevarat.
I långhusvindens östra del finns en bevarad skorstensstock. Ingången till korvinden går
genom en sekundärt uppbruten öppning i östra långhusgaveln. Liksom på långhusvinden
bevaras delvis medeltida slätputs ovan valven på korets murar. Taklaget består av,
troligen, senmedeltida takstolar av bilad ek. Takstolarna är uppbyggda av bindbjälklar,
ett hanband och snedsträvor fogade mellan sparre och bindbjälke. Bindbjälkarna vilar
på ett åsat remstycke vid takfoten. I öster leder en ursprunglig öppning in till vinden
ovanför absidens hjälmvalv. Den rundbågiga öppningen är murad av väl valda grovt
tuktade eller obearbetade gråstenar. I korets östra gavelmur syns även ovansidan av den
ursprungliga romanska tribunbågen, numer belägen ovanför korets medeltida kryssvalv.
Gavelröstet är murat på ett säreget sätt i tydliga avsatser så att det tunnas av uppåt.
Abidens taklag är av bilad ek med sparrar som strålar samman i nock. Vid murkrönet är
sparrarna sammanfogade med snedstöttade stickbjälkar samt en bjälke i öst-västlig riktning
samt en bjälke längs västra muren. På den senare finns stolpar sammanfogade med
det västra sparrparet.
Inredning och inventarier
Altaret är uppbyggt av trä med sidor av panel av hyvlade breda brädor. Altarskivan är
målad i ljust olivgrönt och sidorna i mörkare grön. Mot väster är altarbordet förlängt
med en trästomme inklädd med röd sammet.
Altaruppsatsen tillverkades vid 1700-talets början av bildhuggaren Matthias Stenberg
i Ystad. Uppsatsen är utförd i provinsiell senbarock av skulpterad furu och huvudsakligen
sekundär polykrom bemålning och förgyllning. Den är uppbyggd kring en huvudtavla
på en predella med inskriptionsfält flankerad av pilastrar, marmorerade kolonner
och fristående skulpturer av evangelisterna. Huvudtavlan är utförd i huggen relief och
framställer nattvardens instiftande. Överst finns ett listverk med ett rundbågigt överstycke
dekorerat med akantusbladverk kring en kartusch samt änglaskulpturer och lammet
med korsfanan.
Altarringen är uppbyggd av ett balusterformat räcke av kontursågade och svarvade balustrar
vilka bildar en spetsig oval. Räcket av trä är målat i beige färgton och överliggaren
och knäfallet är klädda i grön sammet.
Predikstolen tillverkades på 1600-talet men byggdes om under 1700- och 1800-talen
och består av en korg med baldakin och trappa som leder upp från koret. Korgen är
uppbyggd av fyra sidor kring en sexsidig planform Sidorna består av fyllningar i ett
ramverk mellan förgyllda, kraftiga akantusvoluter. I fyllningarna finns framställningar av
Moses, Kristus och Aron målade i grisaille. Ljudtaket består av ett sexkantigt listverk
med tandsnittsdekor och överst en druvformad knopp. På undersidan finns en sexpassformad
himmel och en nedhängande duva. Predikstolen är målad i beigea nyanser och
gråvitt med rosaröda och förgyllda detaljer samt en blåmålad himmel i ljudtaket. Trappan
har en enkel form med fyllningsförsedda vangstycken och ett smidesräcke.
Dopfunten är av huggen sten med dekor i huggen relief och dateras till omkring 1200.
Cuppan är fyrsidig med trapetsoida sidor, med dubbel repstavdekor längs hörnen och
en palmettfris överst längs brämen. Under palmettfrisen finns på tre sidor en rundbågsfris
och på den fjärde sidan ett inhugget cirkelkors. På ovansidan finns en huggen fals
för ett lock och invändigt i cuppan finns ett uttömningshål. Foten är fyrsidig och profilerad.
Färgfragment efter en bemålning i rött, blått och grönt har dokumenterats på
funten. Till dopfunten hör ett dopfat av mässing från 1661.
Bänkinredningen tillkom vid 1880-talets renovering och består av öppna bänkar av
trä. Ryggarna består av ett ramverk med spegelfyllningar. Gavlarna är profilerade med
en utsvängd fotdel, ett volutformat armstöd med ett högre bakstycke, upptill avrundat.
Bänkarna är målade i en beige färgton med rödrosa detaljer såsom ett fyrpass.
Orgeln är pneumatisk och tillverkad av A. Mårtenssons orgelfabrik i Lund 1928. Spelbordet
är integrerat med läktarbarriären. Fasaden står bakom tornbågen och är uppbyggd
av tre upptill rakt avslutade piptorn med tandsnittsdekor. I mittersta pipfältet
finns en rundbågsfyllning med en lyra och bladslingor. Fasaden är målad i en ljust beigevit
kulör med detaljer i rosa och guld.
Orgeln är pneumatisk och tillverkad av A. Mårtenssons orgelfabrik i Lund 1928. Spelbordet
är integrerat med läktarbarriären. Fasaden står bakom tornbågen och är uppbyggd
av tre upptill rakt avslutade piptorn med tandsnittsdekor. I mittersta pipfältet
finns en rundbågsfyllning med en lyra och bladslingor. Fasaden är målad i en ljust beigevit
kulör med detaljer i rosa och guld.
Två klockor av malm hänger i tornet. Stora klockan omgjöts 1805 i Kristianstad
och 1909 i Stockholm. Den lilla klockan gjöts av Andreas Wetterholtz 1759.
Övrigt
Över triumfbågen hänger en tavla målad i olja med motivet Kristus på korset. Målningen
är från mitten av 1700-talet.