Typ <itemType> |
Byggnad |
Datering <presTimeLabel> |
Nybyggnadsår: 1925 - 1927 |
Plats <presPlaceLabel> |
Län: Östergötland, Kommun: Ödeshög, Landskap: Östergötland, Socken: Ödeshög , Stift: Linköpings stift, Församling: Ödeshögs församling |
Titel <itemTitle> |
Ödeshögs gravkapell |
Interiörbeskrivning <itemDescription> |
-
Gravkapellets interiör Ceremonisalens golv utgörs av kvadratiska, polerade kalkstensplattor lagda i rader med en slät golvsockel i samma typ av kalksten. Även golvet till kisthissen har samma beläggning och omges av en tunn metallkedja mellan stolpar. Salen är putsade och avfärgade i brutet vitt. Ljuset var lite svagt, men eventuellt är kulören svagt gultonad. En senare inbyggnad vid entrén har en...
Visa hela
Gravkapellets interiör Ceremonisalens golv utgörs av kvadratiska, polerade kalkstensplattor lagda i rader med en slät golvsockel i samma typ av kalksten. Även golvet till kisthissen har samma beläggning och omges av en tunn metallkedja mellan stolpar. Salen är putsade och avfärgade i brutet vitt. Ljuset var lite svagt, men eventuellt är kulören svagt gultonad. En senare inbyggnad vid entrén har en stående omålad lockläktpanel. Väggen går inte ända upp till takfoten och överst på väggen finns en dold ljusramp. Det höga taket är öppet upp i lanterninen och täckt med smala brädor målade i blågrått med svepande penseldrag och ger en stiliserad illusion av himmel. Lanterninen ger ett ljusinsläpp. Den är vitmålad med konvexa väggar mellan de fyra fönstren, som har spröjsade innerbågar av trä. Taket avslutas nertill av en bred vitmålad takfot, som bärs upp av profilerade konsoler. I takvalvet finns tre smala bindbjälkar, som är målade med enkel dekor i fornnordisk stil. Till vindfånget mot entrén finns en raksluten laserad pardörr i trä med fyra utanpåliggande fyllningar i var dörrblad. I sydöstra takfallet finns en djup nisch ut till oxögat över entrén. Över altaret sitter ett högt och smalt fönster, som sedan 1976 är försett med en glasmålning i fastskruvad metallram. Motivet är korset med Kristi fem sår markerade. Själva altaret står på ett podium av kalksten. Det är troligen murat i tegel med en putsad yta, avfärgad i vitt. Altarskivan är av polerad kalksten. Altaret står i en grund, svagt välvd nisch. Nischen finns markerad på originalritningarna. Altartavlan utgörs av ovan beskrivna altarmålning. Under fönstret står det skrivet med målade bokstäver IN HOC SIGNO VINCI.Utmed väggarna i nordöst och sydväst står rader med trästolar med tygklädd sits. I sydvästra hörnet står en elorgel. Nummertavlorna är laserade träskivor med profilerad ram. Enligt historiken är vägglampetterna specialtillverkade 1976 och de har en tjugotalsklassicistisk prägel. Entrépartiet är inbyggt och dess västra del inrymmer idag ett förberedelserum med heltäckande matta, målad glasfiberväv på väggarna och målade skivor i taket. Den östra delen är öppen in mot ceremonisalen och inredd till kapprum med plastmatta på golvet, målad glasfiberväv på väggarna och målade skivor i taket. I västra väggen finns en dörr, som inte används, mot entrén. Själva entrépartiets golv är lagt med kalksten, lika ceremonisalens, och de putsade väggarna är avfärgade i mättat gult. Hörnen är konkava. I taket sitter en målad glasfiberväv. Laserad pardörr till ceremonirummet och laserade dörrar av samma typ, men med ett dörrblad, till förberedelserummet och till kapprummet (används ej). Pardörrar i sydöst i en korgbågig öppning. Dörrar och dörrfoder är troligen original. Källaren under gravkapellet har en nedgång i nordväst som leder till ett förrum med dörrar till toalett och dusch, städförråd, elcentral m m och till ett förrum till kylrummet och rum för urnor och aska. Golven är belagda med gjutna polerade plattor med synlig sten, plastmattor eller har ingen beläggning. Väggar och tak är huvudsakligen putsade och vitmålade. Dörrarna är enkla skivdörrar. Pardörren till källartrappan är klädd med skivor på insidan. I kylrummet är det plastmatta på golvet, putsade och målade väggar och plattor i taket. I ett separat utrymme finns kisthissen.
Stäng
|
Exteriörbeskrivning <itemDescription> |
-
Gravkapellets exteriör Gravkapellet är byggt i tegel med en källarvåning med nedgång i nordväst. Kapellet ligger med huvudentrén i sydöst. Sockeln är putsad, avfärgad i svart, och ligger i liv med fas...
Visa hela
Gravkapellets exteriör Gravkapellet är byggt i tegel med en källarvåning med nedgång i nordväst. Kapellet ligger med huvudentrén i sydöst. Sockeln är putsad, avfärgad i svart, och ligger i liv med fasaden i övrigt. Fasaderna är slätputsade och avfärgade i vitt. Entré och baksidans mittparti runt altarfönstret är markerat med framspringande rusticering i två nivåer. Taket är format som en svagt bruten huv, krönt med en kvadratisk lanternin med konkava hörn. Indragningar i takfallet markerar fasadernas mittpartier. Huv och lanternin täcks av stavspån. Lanterninen kröns av förgyllt klot och kors. Hängrännor och stuprör är av målad plåt. I takfallet över entrén finns en kopparklädd rund takkupa med ett oxöga. Fönstret är tvådelat med träkarm, blyspröjsat, försett med stormjärn och med brun- och gröntonade glasrutor. Kupan omges av en dekor i koppar som får kupan att likna en blomma och kröns av en blomkalk. Baksidans smala rakslutna altarfönster har en öppningsbar ytterbåge med träram och hel ruta av katedralglas. Lanterninens fyra fönster med träbågar är höga och småspröjsade med snickerier målade i en mörk kulör. Huvudentrén i sydöst har en korgbågig portal med kopparklädd pardörr. Dörren är rutindelad med band i koppar och på banden finns oregelbundet placerade blommor i koppar. En trappa av kalksten med handledare av rundjärn leder ner till källaren på nordvästra sidan. Källardörren är en raksluten pardörr klädd med koppar och med enkel dekor av hamrat järn.
Stäng
|
Historik <itemDescription> |
-
Gravkapellet, liksom den nya begravningsplatsen, ritades av Göran Pauli, som var arkitekt vid Kungliga Byggnadsstyrelsen i Stockholm. Ritningarna fastställdes av Kungliga Byggnadsstyrelsen 1924. Till ...
Visa hela
Gravkapellet, liksom den nya begravningsplatsen, ritades av Göran Pauli, som var arkitekt vid Kungliga Byggnadsstyrelsen i Stockholm. Ritningarna fastställdes av Kungliga Byggnadsstyrelsen 1924. Till handlingarna hör en arbetsbeskrivning från 1923. Där framgår bl a att byggnaden ska uppföras av tegel på en grund av betong. Tegelmurarna ska putsas utvändigt med grov puts och vitkalkas. Även de rusticerade partierna ska utföras i tegelmurning och pustas som ytterväggen i övrigt. Yttertrappan ska vara av granit på gjuten betonggrund, tak och lanternin täckas med tjärade furuspån och det runda fönstret på ingångssidan ska ha en faconerad ram i driven svartplåt. Fönster ska förses med svagt färgat glas (antikglas) i blyspröjsar. Portarna av furu kläs på utsidan med svartplåt (ev. kopparplåt). I interiören ska taklist och valv målas med matt oljefärg eller putsas som rummets väggar i övrigt. Fönsterkupan ska skära in i valvet och dessutom finns fyra fönster i taklanterninen och ett fönster över altaret. Golvet ska utföras av golvtegel med två stegs förhöjning framför altaret och ett stegs förhöjning utefter sidoväggarna för att erbjuda bättre möjlighet för alla att kunna följa jordfästningsceremonien. Byggmästare blev C A Johansson från Ödeshög. Enligt korrespondensen var det en del kontroverser och osäkerhet under byggets gång. I ett brev skriver t ex kommittéordförande Johan Wernborg att murarna är nästan manshöga och nu ber han att Herr Arkitekten ska ha godheten att skicka detaljritningar på taket snarast ske kan. Av flera brev att döma, verkar det som om församlingen trott att de första ritningarna man fick var alla som behövdes, men sedan skriver byggmästare, kommittéordförande och arkitekt fram och tillbaka om ytterligare ritningar. I ett brev från den 16 augusti 1926 beskriver arkitekten den målning och dekorering han tänkt sig av kapellets inre: 1. Innerväggarna kalkas i varmt vitgrå färgton med någon brytning i gult. Nedtill 15 cm hög sockel /svartmålad/ av trä eller målad direkt på putsen. 2. Nischen kring altarfönstret dekoreras i svart och grått på vit botten enligt detaljritning. Själva fönstersmygen och en c:a 10 cm bred rand omkring densamma kalkmålas i ren gulockra eller eventuellt med guldbronsfärg. Fönsterbåge och spröjsar i samma färg som smygen. 3. Taklist oljemålas i svart vitt och grått enligt detaljritning. 4. Taket oljelaceras i vitgrå färgton med någon brytning i blått. Taklanterninens inre ytor oljemålas i rent vitt. 5. För altarbordet antependium i svart kläde eller sammet med silvergrå sidenband och broderi i vitt och grått silke enligt detaljritning. På altarbordet krucifix och mässingsstakar av gammal typ. 6. På väggarna 4 à 6 större mässingslampetter av gammal typ för 2 à 3 ljus vardera. 7. Katafalk av trä utföres enligt ritning och målas i svart med vitgrå profiler. Troligen murade man även en rökgång i muren för framtida kamin. Arkitekten skickar även över ritningar till bänkar rymmande 44 platser och skåp. De senare är tänkta att få ett sammanhängande överstycke, så att de ser ut som en inbyggd portomfattning. Framför orgeln och ett förrådsutrymme placeras skärmar i stil med bänkgavlar och ryggstycken. Gravkapellet invigdes 1927. På 1970-talet gjordes en interiör ombyggnad efter förslag från byggnadsingenjör Erik Persson vid Johannes Dahl Arkitektfirma, Tranås. Inför arbetet gjordes uppmätningsritningar. De visar på en planlösning, som i stort sett liknar Paulis originalritning. Altaret flankeras av plats för orgeln och en inbyggnad, troligen desamma som Pauli beskriver. Av uppmätningsritningen framgår det att större delen av utrymmet under gravkapellet var outgrävt, det fanns bara ett kistförvaringsrum som man nådde via en trappa på baksidan. Ombyggnaden innebar att det blev hel källare under kapellet med personalurtymmen, förråd, bisättningsrum och kisthiss. I ceremonisalen gjordes den nuvarande inbyggnaden i sydöst med ett rum för officianten i västra delen. Skillnaden mot idag är att den östra delen, där det är kapprum idag, var avsett för orgeln. Det fanns en ljudöppning i den nya väggen, som i övrigt verkar vara sluten. Organisten använde en dörr ut till vindfånget. I ceremonisalen togs utrymmena invid altaret bort och även själva altaret byggdes om. Nytt golv lades in och bänkar ersattes med lösa stolar. När gravkapellet stod klart 1976 skrev Östgöta Correspondenten att Paulis önskan beträffande färgsättning nu gått i uppfyllelse. Nya lampetter var specialtillverkade hos Fongs i Gränna och utförda av Jan Rendahl, Ödeshög. Golvstakarna var ett verka av Valter Nilsson, Ödeshög och orgeln beskrevs som elektronisk med kyrkton. Mest uppmärksamhet väckte den nya glasmålningen designad av ingenjör Erik Persson, som också ansvarade för restaureringen, och utförd av glaskonstnär Winfried Baier i Tranås.
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Producerades i Församling: Ödeshögs församling, Ödeshög, Ödeshög, Östergötland, Östergötland.
-
Kyrkligt kulturminne. 4 kap. KML .
-
Nybyggnad 1925-01-01 - 1927-12-31 av Göran Pauli.
-
Ändring - restaurering 1976-01-01 - 1976-12-31 av Erik Persson.
|
Fasadmaterial<itemMaterial> |
- Puts
|
Taktäckningsmaterial<itemMaterial> |
- Trä - Spån
|
Stomme<itemMaterial> |
- Murverk - Tegel
|
Färg <itemColor> |
|
Historiska/ursprungliga kategorier<itemName> |
- Kapell
|
Nuvarande kategorier<itemName> |
- Kapell
|
Klassifikation <itemClassName> |
|
Lagskydd <itemSpecification> |
|
Byggnadsbeteckning <itemNumber> |
|
Källa <presOrganization> |
Riksantikvarieämbetet |
Källa <url>
|
|