Typ <itemType> |
Utställning |
Titel <itemTitle> |
Molas från Panama – Kunaindianernas färgsprakande textilier |
Beskrivning <itemDescription> |
-
”… kvinnorna bära guldringar i näsan och några stora guldörhängen… som klädedräkt en rikt ornamenterad blus och ett skynke om höfterna… ornamentiken är säkert äkta indiansk… apor, fåglar, grodor, fiskar och andra djur… äro starkt stiliserade… åstadkomna genom applikation, en teknik som säkert icke är indiansk… cirka femtio år sedan voro tygerna ännu målade… att man så konservativt håller fast vid ...
Visa hela
”… kvinnorna bära guldringar i näsan och några stora guldörhängen… som klädedräkt en rikt ornamenterad blus och ett skynke om höfterna… ornamentiken är säkert äkta indiansk… apor, fåglar, grodor, fiskar och andra djur… äro starkt stiliserade… åstadkomna genom applikation, en teknik som säkert icke är indiansk… cirka femtio år sedan voro tygerna ännu målade… att man så konservativt håller fast vid dessa ornament tyder på att de ha en magisk innebörd… om fot- och armleder ha kvinnorna ofta glaspärlor… Kvinnorna ha rätt mycket halsband av glaspärlor, snäckor och frön.” (Erland Nordenskiöld, Indianerna på Panamanäset. 1928) Inte konstigt att främst kvinnornas klädsel hos just kuna (cuna, tule) på de låga öarna utanför Panama har blivit så uppmärksammad av etnografer, experter av etnografisk textil, turister och långfärdsseglare. Kanske har de färgsprakande molas sitt ursprung i början på 1800-talet i kunas tidigare kroppsmålning, utförd i geometriska mönster och med religiöst laddad symbolisk innebörd. Etnografiska museet har ett representativt bestånd av kunaindianernas berömda molas.
Stäng
|
Beskrivning / engelska <itemDescription> |
-
“…the women wear gold rings in their noses and some big ear rings…for their clothing a richly decorated blouse and a piece of cloth around their hips…the ornaments are most probably genuinely Indian…a...
Visa hela
“…the women wear gold rings in their noses and some big ear rings…for their clothing a richly decorated blouse and a piece of cloth around their hips…the ornaments are most probably genuinely Indian…apes, birds, frogs, fishes and other animals….are strongly stylized …brought about through application embroidery, a technology which most certainly is not Indian…about fifty years ago the fabrics were still uncolored…the conservative way of sticking to these ornaments suggests that they have a magic meaning…around their wrists and ankles, the women often wear glass beads…The women have a substantial lot of necklaces made of glass beads, shells and seeds.” (Erland Nordenskiöld, Indians in the Panama Isthmus/Indianerna på Panamanäset, 1928) It’s not surprising that the clothing of the kuna (cuna, tule) women in the lowland islands outside Panama is so well-noted by ethnographers, experts on ethnographic textiles, tourists and long-distance sailors. Maybe the colorful molas have their origin in the early 19th century, when the kunas had their bodies painted in geometrical patterns with symbolic and religious implications. The Museum of Ethnography has a representative collection of the famous Kuna Indian molas.
Stäng
|
Annat namn<itemName> |
- Podie 9
|
Titel, engelska<itemName> |
- Molas from Panama – the colorful textiles of the Kuna Indians
|
Titel<itemName> |
- Molas från Panama – Kunaindianernas färgsprakande textilier
|
Ämne <subject> |
|
Monterdel <itemNumber> |
|
Magasinet / id <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Statens museer för världskultur - Etnografiska museet |
Källa <url>
|
|