Interiör
Kyrkans huvudingång i norra gaveln leder in i en stor och öppen församlingssal
som upptar hela rummets bredd. Rummet är möblerat med sittmöbler på ömse
sidor en mittgång som leder vidare in mot kyrkorummet. Väggarna är slätputsade
och vitmålade, golvet lagt med en mörkbrun klinker och ett ljusgult tegel. I taket
är bjälklaget synligt och vitmålat. Mot kyrkorummet finns tre lika stora dörrpartier
med pardörrar, och längst ut mot ytterväggarna en mindre, rundbågig dörr på var
sida. Samtliga dörrar är målade i grå kulör. Över det mittersta dörrpartier är en
ängel i helrelief med basun monterad.
Kyrkorummet har en symmetrisk korsformig plan, med ett kryssvalv över norra,
västra och östra delarna. Över korsmitten är ett kupolvalv och över koret, i söder,
ett tunnvalv. Mellan valven finns mycket breda valvbågar, likt korta tunnvalv. I
bakre, norra, delen av kyrkorummet finns likadana valv längs med ytterväggarna
där de kopplas samman och skapar sidogångar. Valvanfangen utgörs av oktagonala
hel- och halvkolonner med profilerade kapitäl. Väggar och valv är slätputsade och
vita. Golvet i kyrkorummet är lagt med mörkbrunt, möjligen saltglaserat tegel.
Tornväggen i västra delen av kyrkorummet avviker från kyrkorummets övriga väggar.
Här finns en yta med frilagda spår av de medeltida väggmålningarna samt två
kolonnförsedda, rundbågiga öppningar till den tidigare emporvåningen som är rester
av den medeltida kyrkans utformning. En bred och låg, rundbågig muröppning
leder till tornet och den ursprungliga västporten. I denna del av kyrkorummet är
det tydligt att fönstrens muröppningar funnits på plats innan valven slogs då fönstren
är asymmetriskt placerade och något förbyggda av valvbågen.
Den östra delen av kyrkorummet upptas till största delen av en orgelläktare med
orgel. Läktaren vilar på murade konsoler längs ytterväggarna samt fyrkantiga träpelare
under den mittersta delen. Via en trappa i öster når man orgelläktaren.
Läktarbarriären är en ramverkskonstruktion med fyllningar och ett ovanliggande
järnräcke. I likhet med kyrkans övriga snickerier är den målad/betsad i en mörkbrun
kulör. Under läktaren finns bänkar.
Koret ligger i söder och är upphöjt med tre trappsteg över det övriga kyrkorummet.
Mot den södra väggen är altaruppsatsen placerad. I korets östra del står dopfunten
och mot den västra sidan predikstolen. Altaruppsatsen flankeras av en dörr på vardera
sida. Dörrarna leder till sakristian som är belägen söder om koret. Sakristian
har vita väggar och ett lågt, slätt innertak. Golvet är lagt med en brunspräcklig
linoleummatta. Mot kortväggarna finns inbyggda, gråmålade skåp för förvaring.
Mitt på södra väggen finns en gråmålad dörr som leder ut på kyrkogården.
I tornets bottenvåning finns ett långsmalt rum inrett till bisättningsrum. Väggarna
är putsade och vitmålade, innertaket slätt och vitt. Golvet är lagt med mörkbrunt
tegel. Åt väster leder en port ut på kyrkogården. Åt öster leder en dubbel, panelklädd
port in till kyrkorummet. I det sydvästra hörnet finns en liten, raksluten dörr
som leder till torntrappan. Rakt söderut finns ett urtag i muren som möjligtvis kan
vara en rest av en äldre ingång till trappan från utsidan. Upp till första våningsplanet,
den ursprungliga emporvåningen, är den ursprungliga trappen delvis bevarad.
Trapploppet får dagsljus via en öppning i södra muren i höjd med andra våningens
golv.
Golvet på tornets andra våning är gjutet. Väggarna är putsade och kalkade. I östra
väggen finns en äldre öppning som murats igen med tegel. Taket utgörs av ovanliggande
vånings bjälklag. Trätrappor leder vidare upp till tredje våningen där en
ljusglugg vetter åt väster. I öster finns en dörr till vinden över kyrkorummet. På
fjärde våningsplanet upptar klockbocken hela golvytan och en enkel stege leder
vidare mot klockorna. Här finns ljudöppningar i alla väderstreck. Luckorna är ockragula
fyllningsdörrar med oxögefönster i övre delen. Taket är ett understruket tegeltak
som ligger på öppen läkt.
Inredning och inventarier
Kyrkans altare är murat dikt an altarväggen. Sidorna är slätputsade och vitmålade.
Altarskivan liksom sockeln är av kalksten med fint lågerhuggna sidor. Altarskivan
är avfasad på undersidan.
Altaruppsatsen tillverkades 1918 efter arkitekten Theodor Wåhlins ritningar. Stilen
anspelar sannolikt på de altaruppsatser som ofta tillkom i de skånska sockenkyrkorna
under 1600-talet. Uppsatsen är av brunlaserat trä och har en klassisk uppbyggnad
med tre våningar, med en altartavla i mitten. Under och över altartavlan
finns bibelcitat i förgylld text. På var sida om altartavlans oljemålning, som föreställer
den korsfäste Jesus, är fint snidade pilastrar med kannelyrer och kapitäl. Sidorna
av altaruppsatsen pryds av broskverk med snidade akantusmotiv. Uppsatsen
avslutas upptill av gavelparti med en mindre oljemålning föreställande tre änglaansikten.
Båda målningarna är utförda av konstnären Ernst Norlind.
Altarringen har fem sidor med avfasade sidor mot dopfunt och predikstol. Inom
ett mörkbrunt ramverk sitter svarvade balusterdockor. Knäfallet är klätt i röd sammet
och har en mörkbrun sockel.
Predikstolen som är placerad i korets nordvästra hörn, är tillverkad år 1920 i samband
med att kyrkan återuppbyggdes efter branden. Predikstolen är av ek och inkorporerar
snidade delar av en predikstol som år 1637 tillverkades för Råbelövs
kyrka. När församlingarna slogs samman år 1836 byggdes en ny altarpredikstol i
Fjälkestad kyrka där några av delarna inarbetades, och övriga delar användes till
kyrkans korbänkar. Delarna från 1600-talet utgörs av sju snidade bildfält i relief
tillverkade av en tysk bildhuggare, Statius Otto. Bildfälten återger olika bibliska
motiv, bl.a. syndafloden och Adam och Eva i paradiset. Två skulpterade apostlar i
helrelief är tillverkade av träsnidaren Jacob Kremberg. På predikstolsdörren finns
följande text Med hjälp av fragment af Råbelöfs kyrkas gamla läktarpredikstol, 1836
insatta i Fjälkestad kyrkas predikstol o korbänkar och räddade undan lågorna vid
kyrkans brand år 1917, uppbyggdes år 1920 denna predikstol.
Predikstolskorgen har fyra sidor och vilar på en murad vitputsad sockel. Korgen
smalnar av något nedtill. Sidorna pryds av de ovan nämnda snidade bildfälten vilka
vilar på ett listverk. Korgens hörn markeras av apostlaskulpturerna, kompletterade
med kolonner. Korgen avslutas upptill av ett förgyllt textfält och ett utkragande
listverk som även utgör överliggare. Vid uppgången till predikstolen är trappan
inbyggd av ett skrank som också det återanvänt några av de snidade 1600-tals tavlorna.
Dopfunten har daterats till 1100-tal och tillhörde tidigare Råbelövs kyrka. Cuppan
är rundad med ett rundbågemotiv som ett gördelmotiv. Strax ovanför rundbågefrisen
är en rak, horisontell linje inhuggen. Längs överkanten löper ett repstavsornament.
Foten har en fyrkantig grundform med en sockel ovanpå vilken vilar en
cylinderformad fot som är avrundad uppåt och avslutas med en rundstav mot cuppan.
I fotens hörn finns djurhuvuden och ansikten inhuggna.
Bänkinredningen utgörs av två kvarter i långhuset och två mindre kvarter i västra
delen av kyrkorummet, samt ett mindre bänkparti under orgelläktaren i öster. Inredningen
tillkom när kyrkan byggdes upp efter branden 1917. Kvarteren är öppna
med fasta bänkgavlar och skärmar längst fram i kvarteren. Skärmar, gavlar och
bänkryggar, liksom läktarfronten, utgörs av ramverk med fyllningar med enkla
överliggare. Bänkinredningen står på brädgolv. Bänkarna är tillverkade i furu som
mörkbetsats och till stor del lackats.
Kyrkan fick sin första orgel 1851, tillverkad av J.E. Bäckström. År 1900 köptes en
ny orgel tillverkad av Johannes Magnusson i Göteborg. Efter branden 1917 tillverkades
en ny orgel av Olof Hammarberg i Göteborg. Dagens orgel är från 1994 och
tillverkad av Mårtenssons orgelfabrik i Lund.
Båda kyrkklockorna ska vara omgjutna hos Bergholtz & Co i Stockholm år 1920.
Det finns dock också uppgifter om att de äldre klockorna gick förlorade i branden
1917. Det är alltså oklart om klockorna är nya eller omgjutna.