| Typ <itemType> |
Person |
| Alternativa namn <foafName> |
|
| Beskrivning <itemDescription> |
-
Makoza eller Makosa ansågs vara den siste (och den för eftervärlden mest berömde) niombo-hantverkaren och liksveparen i nedre Kongo som fortfarande var verksam 1926 när J. Öhrneman besökte Kingoyi, fotograferade och gjorde sin berömda film om en niombo-begravning. Se också Widman 1967:22ff. (Han kallas Mayimbi på en bild).
|
| Referens, källa <itemDescription> |
-
Om liksveparen Makoza, som gjorde Niombo-figurerna. I Riksarkivet, Efraim Anderssons arkiv, SE/RA/720237/4/4 A/7
|
| Referens, källa <itemDescription> |
-
Widman, Ragnar, 1967. The Niombo cult among the Babwende. Monograph series / The National Museum of Ethnography, Stockholm, Sweden: 11.
|
| Referens, källa <itemDescription> |
-
Thompson, Robert Farris & Cornet, Joseph (red.) (1982). The four moments of the sun: Kongo art in two worlds : National gallery of art Washington August 30, 1981 - Januar 17, 1982. Washington, D.C.: N...
Visa hela
Thompson, Robert Farris & Cornet, Joseph (red.) (1982). The four moments of the sun: Kongo art in two worlds : National gallery of art Washington August 30, 1981 - Januar 17, 1982. Washington, D.C.: National gallery of art
Stäng
|
| Referens, källa <itemDescription> |
|
| Händelse <context> |
-
Verkade i Kingoye, Kongo-Kinshasa.
|
| Nyckelord <itemKeyWord> |
|
| Visat namn<itemName> |
- Makoza
|
| Ämne <subject> |
|
| Libris-id / samma som <itemNumber> |
|
| Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
| Källa <presOrganization> |
Statens museer för världskultur - Etnografiska museet |
|
Källa <url>
|
|